door Leeflang » 20 apr 2017, 13:36
Dat vind ik een beetje een voorbarige conclusie.
Als je de tank leeg pompt haal je veel sneller de benzine uit de tank dan onder normale omstandigheden, ik kan me best voorstellen dat de beluchting dat niet kan bijbenen.
Onder normale omstandigheden wordt de benzine er misschien wel net zo snel uitgepompt, maar de meeste benzine zal via de retourleiding weer terug naar de tank gaan, netto verdwijnt de benzine dus veel minder snel uit de tank.
De beluchting bestaat niet alleen uit een ventiel, van het ventiel gaat een lange leiding naar een koolstoffilter in het linker voorspatbord en dan verder naar een manchet naar de motorruimte.
Veel meer zaken dus die een vrije luchtstroom kunnen belemmeren, een belemmering die onder normale omstandigheden geen probleem zijn, maar bij leeg pompen van de tank wel.
Overdruk (30-50 mbar) in de tank is normaal.
Bij meer overdruk hoort via het ventiel en het koolstoffilter ontlucht te worden.
Als dat niet gaat, wordt bij te veel overdruk (meer dan 100-300 mbar) via de tankdop ontlucht.
Optimum aut nihil.