W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 19 dec 2018, 02:31

Bowden kabel te hoge toerental

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Bowden kabel te hoge toerental

Berichtdoor w126560td » 20 okt 2018, 02:59

Hoi beste forum leden,

Ik ben bezig met het opknappen van een Benz van een vriend van ons.

Mercedes W126 300SEL m103 motor automaat.

Wij hebben het volgende probleem wat ik niet opgelost krijg, de auto schakeld pas over bij min 3000 rpm.
Bowden kabel zit op zijn loste stand helemaal ingedraaid maar ik krijg de toerental niet omlaag. Als ik de kabel strakker zet dan lijkt het of dat hij nog later schakeld en andersom helpt ook niet wat kan hier de oorzaak van zijn. auto schakelt verder fijn, vandaag automaatbak olie en filter vervangen.


Iemand enige idee
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Bowden kabel te hoge toerental

Berichtdoor Leeflang » 20 okt 2018, 13:21

Misschien zit de kickdown schakelaar vast (schakelaar kapot, of verkeerd gemonteerd, of klem onder de mat)?
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6141
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Bowden kabel te hoge toerental

Berichtdoor w126560td » 20 okt 2018, 13:55

Klinkt best realistisch, hoe kan ik uitsluiten of de kickdown schakelaar kapot is? kickdownschakelaar loskoppelen en proberen ?
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Bowden kabel te hoge toerental

Berichtdoor Leeflang » 20 okt 2018, 14:39

Yep
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6141
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Bowden kabel te hoge toerental

Berichtdoor Frank117 » 20 okt 2018, 23:38

Gewoon doormeten met multimeter. De ene stand oneindig weerstand, de andere nul.
Avatar gebruiker
Frank117
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 971
Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
Woonplaats: Knokke, België
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W112 300SE Coupé
560SEC


Re: Bowden kabel te hoge toerental

Berichtdoor Leeflang » 20 okt 2018, 23:57

Bij een schakelaar met 2 pinnen is dat zo (niet ingetrapt: oneindig, wel ingetrapt: nul), bij de versie met 4 pinnen zitten twee schakelaars ingebouwd, de ene schakelaar (pinnen 2 en 4) werkt ook zo, de andere (pinnen 1 en 3) net omgekeerd.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6141
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Bowden kabel te hoge toerental

Berichtdoor w126560td » 21 okt 2018, 13:36

Ik heb de kickdown schakelaar gedemoteerd maar dit heeft geen effect gehad. Auto schakeld nog steeds na 3000 rpm over indien je gas half loslaat anders gaat die door
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Bowden kabel te hoge toerental

Berichtdoor 126 » 22 okt 2018, 06:26

Olie al gecheckt van automaat?
Als er te weinig inzit heb je ook rare verschijnselen.
Of als olie oud en zwart is.
Doe maar gek gewoon kan altijd nog!
Aso bakken bestaan niet,aso rijders wel!
Avatar gebruiker
126
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 867
Geregistreerd: 22 mei 2012, 18:29
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Frank
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hyundai Tucson 2.7 V6 LPG3


Re: Bowden kabel te hoge toerental

Berichtdoor w126560td » 22 okt 2018, 23:39

Olie en filter is pas geleden vervangen met Castrol ATF dex 2 en op peil gezet op bedrijfs tempratuur.
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Bowden kabel te hoge toerental

Berichtdoor w126560td » 26 okt 2018, 21:32

probleem is nog steeds niet opgelost, als je onder het rijden het gaspedaal 80% loslaat dan wilt die wel is bij 25000 rpm op schakelen...
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Bowden kabel te hoge toerental

Berichtdoor w126560td » 25 nov 2018, 01:06

probleem is nog steeds niet opgelost iemand enig idee
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Bowden kabel te hoge toerental

Berichtdoor JohnPrins12 » 25 nov 2018, 22:48

Heb je de bak druk al gecontroleerd, gooi het vacuüm er eens helemaal af.
Je kan ook eens proberen de druk te veranderen, maar het moet natuurlijk met een druk meter aangesloten op de bak.
Gr. John Prins
Avatar gebruiker
JohnPrins12
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 03 jun 2008, 08:41
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam: John
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW R90 S 1974
W 211 E320 CDI uit 2008
W124 E300 turbodiesel uit 1993


Re: Bowden kabel te hoge toerental

Berichtdoor w126560td » 27 nov 2018, 01:02

JohnPrins12 schreef:Heb je de bak druk al gecontroleerd, gooi het vacuüm er eens helemaal af.
Je kan ook eens proberen de druk te veranderen, maar het moet natuurlijk met een druk meter aangesloten op de bak.



Ik zal eens de druk er helemaal afgooien en kijken wat die doet. Druk meter heb ik niet maar er zal vast wel iets te concluderen zijn als de schakel momenten veranderen wannneer ik de vacuüm los koppel.
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Bowden kabel te hoge toerental

Berichtdoor rojo124 » 27 nov 2018, 21:42

probeer de gaskabel ook eens te verstellen...het schakelmoment is afhankelijk van de bowden en de gaskabel (stand van het gaspedaal)
ik weet wel...als de gaskabel te strak staat dat hij dan te vroeg opschakeld ...dus ik denk dat de gaskabel strakker moet.\
bowden.pdf


verdraai de schroefnippels steeds een heel klein beetje..het luistert heel nauw
steeds een beetje verstellen en weer proefrijden...je merkt dan zelf wel welke kant je op moet en uiteindelijk kom je er wel.

of er moet een vacuümlek ergens zitten natuurlijk...maar ik weet wel als er ergens een slang af ligt dan valt er niet meer met de auto te rijden...dan klapt hij echt in de versnellingen...dus dat denk ik niet .
succes

Gr. Ron
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
___________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
rojo124
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 06 dec 2011, 21:10
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam: Ron
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 300E


Re: Bowden kabel te hoge toerental

Berichtdoor w126560td » 28 nov 2018, 02:01

Nummer 8 en 2 is om het gaspedaal aftestellen dus ik denk dat je deze doelt. nummer 43 staat helemaal ingedraait deze komt van de versnellingsbak.

Ik zal is proberen om de gaspedaal wat strakker te zetten.
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Bowden kabel te hoge toerental

Berichtdoor Bayram » 28 nov 2018, 12:52

Die van mij laat ik ook soms schakelen door het gas iets los te laten.
Anders duurt het mij soms net wat te lang voor hij uit zichzelf schakelt.

Ik begrijp dus dat er dan iets niet goed is?
Avatar gebruiker
Bayram
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1419
Geregistreerd: 02 mei 2012, 22:08
Woonplaats: Overijssel
Roepnaam: Bayram
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: VW UP!


Re: Bowden kabel te hoge toerental

Berichtdoor w126560td » 29 nov 2018, 01:12

[quote="Bayram"][/quote]

Bayram klein beetje is niet zo een punt, ik denk dat de meeste (oude) automaat gebruikers gas terug trekken om zelf een beetje het schakel moment te bepalen. Als de automaatbak goed afgesteld is dan zou bij minimale terugname van het gaspedaal de versnelling op moeten schakelen als de ingestelde schakelmoment ongeveer bereikt is. Schakel moment wordt bij onze benzen ook bepaald hoeveel procent gas je geeft.

Voorbeeld als je bij 50% gas ingetrapt aanhoudend het pedaal indrukt zonder gas terug te nemen zal je automaat bij 2600 RPM op schakelen , bij 60% 3000 rpm aanhoudent. Mocht je bij 60% gas plots gas vermindereren naar 55% dan zal de auto alsnog rond de 2600 RPM schakelen. Gas precentage vermindering betekent opschakelen en dit moet voldoende zijn met een kleine beweging van max 5%. (Waardes zijn voorbeeld waardes)

Ons probleem is anders onze bowden kabel is op zijn laagste stand ingesteld en de auto schakeld pas bij 3500 toeren als je 80% gas terug trekt dit hoort niet.

Nieuwere automaat bakken hebben zelf lerende schakel momenten deze waardes kun je met een uitlees aparatuut op nul zetten en de automaat inrijden op jou rijstijl. Je leert de automaat in en de automaat herkent deze patron en zal zich aanpassen aan jou rij gedrag. In princiepe zou je bij nieuwere automaten dus absoluut geen gas teug hoeven te nemen maar het kan wel :D
Laatst bijgewerkt door Bram Jansen op 29 nov 2018, 19:38, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Vanwege het niet hebben van onbeperkte ruimte, niet quoten met een direct erboven staand bericht
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten