W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 09 aug 2020, 12:32

Brandstof pomp 6 bar of 5 bar ?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Brandstof pomp 6 bar of 5 bar ?

Berichtdoor Mbmb » 12 feb 2020, 02:39

Dag,

Dit weekend brandstof filter vervangen en wat oude rubbere leidingen van de pompleidingen. Het viel mij op dat er nogal wat (tank) roest/rommel in de leiding naar de eerste pomp zat. Gelukkig zit er een zeef in de pomp. Na het schoonmaken van de betreffende pomp alles teruggeplaatst. Het viel mij op dat het geluid van de pompen anders werd (stiller) en de motor loopt minder goed. Ik heb de pomp druk getest via de spinnekop (systeemdruk ventiel) en druk is 5 bar ?? Ik heb altijd in mijn achterhoofd dat de systeem druk minimaal 6 bar moet zijn en werkdruk minus 0.4 bar. Dus mijn pomp(s) werken dus niet goed meer, duidelijk zaak, toch..? Totdat ik op zoek ging naar nieuwe pomps en litertauur tegenkom dat de pomps 5 bar leveren..?? Nu weet ik dus niet meer wat ik moet geloven....

Jullie advies is welkom en kan het verschil maken dus de aanschaf van nieuwe pompen of niet!

Dank!
Avatar gebruiker
Mbmb
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 172
Geregistreerd: 23 apr 2017, 10:11
Woonplaats: Borneo Azie
Roepnaam: Moes
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Stuur rechts, engelse auto, woonplaats Borneo Azie


Re: Brandstof pomp 6 bar of 5 bar ?

Berichtdoor Mbmb » 12 feb 2020, 03:29

Volgens mijn VIN hoort op mijn auto pomp A0020919701. Dit is een Bosch pomp met werkdruk van 6.5 bar. En er gaan two pompen in serie op mijn systeem. Dus 2 x 6.5= 13 bar ??!! Nu ben ik de draaid echt kwijt....
Avatar gebruiker
Mbmb
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 172
Geregistreerd: 23 apr 2017, 10:11
Woonplaats: Borneo Azie
Roepnaam: Moes
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Stuur rechts, engelse auto, woonplaats Borneo Azie


Re: Brandstof pomp 6 bar of 5 bar ?

Berichtdoor BenzHans2 » 12 feb 2020, 10:22

Twee pompen in serie blijft 6 bar.
Da's de wereld dus uit.
Dat de pompen stiller worden is juist goed teken.
Die troep en wat dan ook is verdwenen en de doorstroming is nu optimaal.
Doordat de druk hoger is, zul je de Co opnieuw moeten afstellen.
De EHA is een drukverdeler, die zorgt dat de bovenste en onderste kamer van de spinnekop goed op druk blijven bij accelereren enz.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3892
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 Combi
Dodge Durango 5.2 HEMI
W114 230/6 ambulance
W126 560SEL 1988


Re: Brandstof pomp 6 bar of 5 bar ?

Berichtdoor Mbmb » 12 feb 2020, 11:49

OK dank, begrijp alleen niet wat de 2de pomp dan doet als de eerste pomp de brandstof al tot 6 bar heeft opgedrukt...

Maar wat is de correcte onderkamer druk voor KE-jetronic systeem bij stationair draaien, 5 of 6 bar ??
Avatar gebruiker
Mbmb
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 172
Geregistreerd: 23 apr 2017, 10:11
Woonplaats: Borneo Azie
Roepnaam: Moes
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Stuur rechts, engelse auto, woonplaats Borneo Azie


Re: Brandstof pomp 6 bar of 5 bar ?

Berichtdoor BenzHans2 » 12 feb 2020, 14:13

Bij type 2 V8 zijn dubbele kleinere pompen gemonteerd. Bij type 1 zit 1 pomp met iets meer opbrengst.
Druk wordt door EHA geregeld. Heb die waardes niet bij de hand.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3892
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 Combi
Dodge Durango 5.2 HEMI
W114 230/6 ambulance
W126 560SEL 1988


Re: Brandstof pomp 6 bar of 5 bar ?

Berichtdoor Peter R. » 12 feb 2020, 14:15

Pompen hebben een opvoerhoogte, dwz. een uitgangsdruk relatief aan de ingangsdruk. Een pomp van '6.5 bar' heeft een opvoerhoogte van 65m waterkolom t.o.v. de ingang. Als je dus met 2 pompen in serie van atmosfeer begint zal de eerste pomp het water 0+6.5 bar drukken, en de tweede 6.5 bar+6.5 bar = 13 bar. 't is net zoals 2 batterijen van 1.5V in serie.

Peter
Bruno Sacco over de C126 deurklinken : "Die müssen Sie abbauen und die Limousinentürgriffe montieren"
Peter R.
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 03 jun 2012, 11:46
Woonplaats: België
Roepnaam: Peter
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: F150 Raptor
MB GLS
Porsche 993


Re: Brandstof pomp 6 bar of 5 bar ?

Berichtdoor Mbmb » 12 feb 2020, 14:46

Dank Peter, dat klinkt aannemelijker.

Betekent dus dat de type 2 pompen inderdaad veel lagere capaciteit hebben.

Weet nogsteeds niet wat onderkamer druk is, met zoveel W126 experts dacht ik dat dit een eitje is voor de guru’s. Is Leeflang’ op vakantie??
Avatar gebruiker
Mbmb
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 172
Geregistreerd: 23 apr 2017, 10:11
Woonplaats: Borneo Azie
Roepnaam: Moes
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Stuur rechts, engelse auto, woonplaats Borneo Azie


Re: Brandstof pomp 6 bar of 5 bar ?

Berichtdoor BenzHans2 » 12 feb 2020, 14:54

Die theorie klopt dus niet.
Het zou niet best zijn dat je 13 bar krijgt bij je spinnekop. Staan in serie, maar de druk wordt er echt niet hoger, maar constanter
Tweede pomp is meer buffer bij veel vermogen om constante aanvoer te houden.
De teveel geleverde benzine vloeit netjes weer terug naar de tank

De tegendruk op de stuwplaat/arm moet gelijk zijn aan de systeemdruk. Hiervoor zorgt de EHA door de boven en onderkamer gelijk te houden.

De 6 cilinder motoren met KE injectie ( 260-300) hebben ook maar 1 pomp, die nagenoeg gelijk is aan de type 1 motoren.( 6 en 8 cilinders)
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3892
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 Combi
Dodge Durango 5.2 HEMI
W114 230/6 ambulance
W126 560SEL 1988


Re: Brandstof pomp 6 bar of 5 bar ?

Berichtdoor Mbmb » 12 feb 2020, 15:51

Dit is toch de wereld op zijn kop. Als daadwerkelijk beide pompen op een type2 V8 6,5 bar leveren ( ik vermoed zelf dat ze maar de helft aan capaciteit hebben, maar dat ter zijde), dan klopt er iets niet in de energie balans als ze allebei vollop draaien en samen maar 6,5 bar Leveren aan de spinnekop. Dat zou betekenen dat de opgenomen energie ( elektrische energie om op te drukken) ergens verloren/opgenomen moet worden als Hans theorie klopt ??!!

Denk dat Leeflang dit alleen uit wereld kan helpen.... “Leeflang, we missen je heel erg hier!!”
Avatar gebruiker
Mbmb
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 172
Geregistreerd: 23 apr 2017, 10:11
Woonplaats: Borneo Azie
Roepnaam: Moes
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Stuur rechts, engelse auto, woonplaats Borneo Azie


Re: Brandstof pomp 6 bar of 5 bar ?

Berichtdoor Leeflang » 12 feb 2020, 20:14

Nou, vooruit dan.
Pomp 0020919701 is voor de eerste serie en 260 en 300.
De V8-en van de tweede serie hebben pompen 0030915301 en die leveren "slechts" 4 à 5 bar.
Reden voor inbouwen van 2 pompen: "Wegen des höheren Systemdruckes sind zur Erhöhung der Förderleistung zwei Kraftstoffpumpen (in Reihe geschaltet) eingebaut."

Voor een test kan de druk tussen beide pompen gemeten worden, is daar minder dan 2 bar, dan is de eerste pomp (die aan de tank gekoppeld is) kapot, is er meer dan 4 bar, dan is de tweede pomp (die aan het filter zit) kapot.

Ook kan de hoeveelheid benzine gecontroleerd worden, uit de retourleiding van de spinnenkop moet binnen 40 seconden 1 liter benzine komen (tankdop verwijderen, minstens 11,5 Volt aan de pompen).

De stroomsterkte door de pompen hoort tussen 6 en 10 A te liggen.

De systeemdruk bedraagt 6,2 tot 6,4 bar,
De onderkamerdruk 0,4 (bij warme motor) à 0,5 (bij koude motor) bar minder dan de systeemdruk.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6420
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Brandstof pomp 6 bar of 5 bar ?

Berichtdoor Mbmb » 13 feb 2020, 01:01

Dank je wel Leeflang, weer een duidelijk en zinnige uitleg. :clap: Waar zou dit forum zijn zonder jou :???:

Je hebt mij weer geld bespaart! Wil toch een keer biertje met jou drinken als ik weer in NL ben.
Avatar gebruiker
Mbmb
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 172
Geregistreerd: 23 apr 2017, 10:11
Woonplaats: Borneo Azie
Roepnaam: Moes
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Stuur rechts, engelse auto, woonplaats Borneo Azie


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron