[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Brandstofrelais probleem : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 11:55

Brandstofrelais probleem

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Brandstofrelais probleem

Berichtdoor Kratje500SEC » 18 nov 2013, 00:53

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje een trouwe lezer op dit forum, het heeft me al veel geholpen bij verschillende problemen zonder zelf te hoeven posten, maar nu heb ik toch echt advies nodig bij wat problemen die ik nu heb bij mijn 500SEC uit 1984:

De afgelopen tijd had ik problemen met de warme start, als hij koud is slaat hij binnen een paar slagen aan en blijft dan mooi lopen, maar als hij langer dan een kwartier stil staat start hij erg moeilijk en alleen als je het gaspedaal vol intrapt. Nu dacht ik na wat uitzoekwerk op het forum dat het kon liggen aan nadruppelende injectoren, dus die wilde ik er van de week eens uit gaan halen om te reinigen. Ook loopt het blok al langer stationair veel te hoog in toeren, 13-1500 rpm dus het leek mij een goed idee om die rubbertjes eens te vervangen.

Toen ik hem wilde starten om hem naar mijn klusadres te rijden bleek de accu leeg, en met een volle accu sloeg hij ook maar niet aan. Hij vonkte wel, ik zag alleen wel een vonk schieten van onder de middelste dop van de verdeelkap, maar die heb ik pas nog samen met de rotor vernieuwd dus ik hoop niet dat daar wat mis mee is. Ik hoorde de brandstofpomp niet lopen dus ik heb de relais daarvan eruit gehaald en er een draadje over gezet zoals ik hier op het forum had gezien, toen bleef de pomp lopen en sloeg de motor na lang starten met veel moeite aan.
Toen ik later het luchtfilter eraf haalde zag ik een vacuüm slangetje los zitten, helaas heb ik er nog geen foto van, maar het is een slangetje dat van de inlaat bij de eerste cilinder linksvoor (bestuurderskant) via een (volgens mij) terugslagklepje naar voren loopt en zich daar vertakt en ook naar de rotor loopt. Bij het terugslagklepje was een pootje afgebroken en daar zat het dus los.

Nu zou ik graag wat meer weten over waarom de brandstofpomp relais niet werkt. Ook las ik hier en daar dat slecht starten bij warme motor ook hier aan kan liggen, dit snap ik niet helemaal, dat relais schakelt toch gewoon of niet, daar maakt warme of koude start toch geen verschil bij?

Ik heb nu de injectoren eruit, de rubbers ervan zien er nog goed uit maar ik ga toch maar alles vervangen. Ik had bij de MB dealer de rubbertjes gehaald maar ik zou ook graag nieuwe O ringen hebben en die hard plastic hulsjes met het tutje vervangen. Weet iemand waar ik die kan vinden? Ik had in wat oude berichten gelezen dat forumlid El Grifo ze kon leveren, kan dat nog steeds? Zou iemand me trouwens uit kunnen leggen waarvoor de zwarte rubberen slangen dienen die ook naar de injectoren lopen en via het tutje aan de hulsjes vast zitten? Ik snap nog erg weinig van het K jetronic systeem en zou graag wat beter weten hoe het allemaal zit.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp,
Groeten, Klaas
Kratje500SEC
 


Re: Brandstofrelais probleem

Berichtdoor Douwe » 18 nov 2013, 08:35

Welkom op het forum klaas
Het kan zijn dat jou brandstof pomp al op druk stond en zo doende de pomp niet draaide
Je zegt zelf al toen je het relais kor te gesloten had wou hij ook nog met moeite starten
Dus zegt mijn idee dat het daar niet zit
Maar het brandstof pomp relais krijgt pulzen van de ontsteking om te weten wanneer hij moet draaien
Ik denk meer aan vaperlock duscdat je brandstof niet goed op druk blijft
En dat je zo doende gas vorming in de leidingen krijgt
Ik zou het meer in een terug slag klepje zoeken en de accumulator
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Brandstofrelais probleem

Berichtdoor Kratje500SEC » 18 nov 2013, 15:47

Bedankt voor je reactie!
Ik ga er morgen mee bezig om de accumulator en de terugslagklep in de brandstofpomp te testen. De accumulator zit toch paralel aangesloten bij de brandstofpomp? Kan ik deze gewoon met perslucht testen?
Ik heb de brandstofpomp nog niet eerder losgehad, heeft iemand tips om te zorgen dat er weinig/geen benzine lekt?
Kratje500SEC
 


Re: Brandstofrelais probleem

Berichtdoor RD500SEC » 19 nov 2013, 19:16

Het groen-witte klepje in het vacuüm systeem is een restrictie, geen terugslagklep.
Het zorgt voor verrijking van het mengsel bij koude motor d.m.v. een drukverschil over de restrictie, op de warmdraairegelaar aangeboden.
Bij warme motor is de restrictie kort gesloten, dus buiten werking.
Een losse vacuüm aansluiting zorgt voor valse lucht, een hoger stationair toerental en een armer mengsel.
Op zich kan dit al startproblemen veroorzaken.

De "harken" op de injectorhulzen verzorgen de stationaire lucht, de verstuivers zijn met lucht omspoeld voor een homogener stationair mengsel.

De accumulator bij de brandstofpomp kun je in bedrijf testen, als je de 6 mm lekslang los haalt en deze zo snel mogelijk afplugt met een doorslag, boutje o.i.d. (deze gaat indirect retour naar de tank) kun je met weinig brandstof verlies kijken of de accumulator dicht is door de auto te starten. Er mag geen brandstof uitspuiten, dan is het membraan lek.
Bij het loshalen van de slang mag er wel wat brandstof uitkomen, de slang staat immers in verbinding met de tank.
Als de slang nog soepel is kun je hem dicht knijpen met b.v. een griptang o.i.d. om morsen te voorkomen, anders snel te werk gaan en afpluggen.

Als de terugslagklep in de brandstofpomp lek is houd het systeem geen druk vast, ongeacht of de accumulator goed is of niet. Door de banjobout van de brandstofaanvoer los te draaien op de brandstofverdeler kun je zien of er nog druk op het systeem staat of niet. Hiervoor moet je na het uitzetten van de motor het luchtfilter verwijderen, vervolgens kun je de bout losdraaien, let op het pijltje, aanvoer en retour zitten vlak bij elkaar.
Wel even een doek eromheen houden, zodat eventueel spuitende brandstof niet op hete delen komt.

Mocht de pomp eronder uit moeten, zorg dan voor een minimale brandstofvoorraad (het lampje van reserve brand bij 12,5 liter).
Je kunt de tank leeg laten lopen door de aanzuigslang van de pomp af te halen(en de brandstof opvangen), of als de slang nog soepel is deze dicht knijpen, en de pomp samen met filter en accumulator verwijderen.
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1571
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten