W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 19 nov 2017, 15:52

carterventilatie kurkdroog 500SEC type1

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

carterventilatie kurkdroog 500SEC type1

Berichtdoor jwl » 29 sep 2017, 09:37

beste forum leden.

wie o wie weet hoe het kan dat de rubberslang carterventilatie in mijn luchtfilter kurkdroog is?

en stel mijn carterventilatie zit verstopt?
hoe krijg ik die dan ontstopt?

ps heb redelijk veel olie verbuik en de laatste tijd zelfs dat beide bougies links en rechts cilinders schutbord stoppen met vonken na even hogere toeren te draaien 3000/4000

alvast bedankt voor jullie moeite

mvg jwl
jwl
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 16 maart 2016, 20:35
Roepnaam: Johan
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee


Re: carterventilatie kurkdroog 500SEC type1

Berichtdoor Jeroen500SEC » 29 sep 2017, 10:41

Ik vermoed dat je een kop reviesie moet hebben.
Spelling op de klepgeleiders waar door er olie in de verbrandingskamer komt.
Ik zelf heb het probleem met vet slaan van de bougies ook gehad plus een hoog gebruik van motorolie.
Een ritje van 150 km koste mij toen een liter olie.
Bij rustig rijden.


Greetz Jeroen
Jeroen500SEC
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 10 mei 2010, 23:48
Woonplaats: Tuk
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W208 clk200 1999


Re: carterventilatie kurkdroog 500SEC type1

Berichtdoor 126 » 29 sep 2017, 12:33

Je kunt ook eerst proberen om klepsteelrubber te vervangen.Kost niet veel.
En moet toch gebeuren a;ls de kop gereviseerd moet worden.
Doe maar gek gewoon kan altijd nog!
Aso bakken bestaan niet,aso rijders wel!
Avatar gebruiker
126
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 22 mei 2012, 18:29
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Frank
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hyundai Tucson 2.7 V6 LPG3


Re: carterventilatie kurkdroog 500SEC type1

Berichtdoor Jeroen500SEC » 29 sep 2017, 13:12

Klopt helemaal wat je zegt Frank ,heb ik destijds ook gedaan maar had geen zin bij mij.
Bij zo veel olie verbruik wat Johan aangeeft dacht ik direct aan mijn motor blok voor de revisie.
Maar je kunt het altijd proberen.
Als ik toen destijds de klepsteel vast pakte kon ik al spelling voelen.
Ook de bougie van cilinder 4 deed al vrij snel niets meer ,electrode afstaand volledig dicht gekoekt.
Nu al een aantal jaren verder neemt het blok geen druppel olie.
En rijden doe ik er zeker mee.

Greetz Jeroen
Jeroen500SEC
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 10 mei 2010, 23:48
Woonplaats: Tuk
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W208 clk200 1999


Re: carterventilatie kurkdroog 500SEC type1

Berichtdoor RD500SEC » 29 sep 2017, 14:33

Wat heb je zelf al gedaan?
Slangen losgenomen? Zijn deze open?
In de kleppendeksels gekeken? Schoon gemaakt?

Zijn de vacuumslangen goed aangesloten?

Een carterventilatie die dicht zit zorgt voor een hoog oliegebruk, daar zou ik eerst naar kijken.
Ook kan het zijn dat de olieafscheider (in de kleppendeksels) zijn werk niet goed doet.

Oliegebruik kan verder o.a. komen door
Klepgeleiders/klepseals inderdaad, maar meestal zjn de andere cilinders even slecht als de achterste twee.
Vastzittende of versleten zuigerveren, hier kan het wel dat alleen de achterste cilinders er last van hebben, zij worden thermisch het hoogst belast, tevens kunnen de achterste zuigerveren door rijden met een (te) laag oliepijl door het ontbreken van spatsmering sneller verslijten dan de andere.
Een koppakking die is doorgeslagen op een oliekanaal, dat beide koppen daar last van hebben kan, maar is niet erg waarschijnlijk.

Om de toestand van de motor te testen kan je een compressiemeting uitvoeren, 10-12 bar is een gezonde motor. Het verschil tussen de hoogste en de laagste mag niet meer zijn dan 1 bar.

De carter ventilatieslang van het luchtfilter naar de rechterkop belucht de motor bij lage en middelmatige toerentallen.
Hier gaat dan verse gefilterde lucht de motor in.
De carterventilatie op de linkerkop wordt via een opening van 2mm door het motorvacuum afgezogen bij lage en middelmatige toerentallen. Hier worden de verbrandingsgassen uit de motor via het stationair luchtsysteem verbrand.
Bij hoge toerentallen wordt ook via de rechterkop carterdampen afgezogen, deze komen via de gasklep de motor in om verbrand te worden.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: carterventilatie kurkdroog 500SEC type1

Berichtdoor jwl » 29 sep 2017, 15:18

dank voor al jullie reacties..wordt denk ik een winterklusje.

mvg johan
jwl
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 16 maart 2016, 20:35
Roepnaam: Johan
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee


Re: carterventilatie kurkdroog 500SEC type1

Berichtdoor RD500SEC » 29 sep 2017, 21:00

Jammer dat je niet ingaat op de gestelde vragen
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: carterventilatie kurkdroog 500SEC type1

Berichtdoor jwl » 30 sep 2017, 09:08

richard ik snap je punt na al je moeite..komt even van de drukte..ik heb wel alle vacuüm slangen gechect en naar mijn weten zit dat goed..onder de kleppendeksels ben ik nog niet geweest..

ik merk ook nadat ik de luchtweger heb gesteld tot die mooi stationair liep..er juist nu af en toe een bougie nat slaat..zat ook te denken aan misch een combie van teveel olie in de cilinders en teveel Benz nu..verder heb ik er al een paar dagen een goedje van wijns in gedaan door de olie kijken wat het doet..en injectie cleaner..

de wagen heeft jaren stil gestaan..en is bij mij ook vanuit zeer slechte toestand weer opgebouwd..had jaren terug es een goedje in mijn 280SE gedaan van een benzpomp..wou dat ik daar een foto van had..want de wagen heeft nooit meer olie gebruikt..

mvg johan
jwl
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 16 maart 2016, 20:35
Roepnaam: Johan
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee


Re: carterventilatie kurkdroog 500SEC type1

Berichtdoor jwl » 30 sep 2017, 09:11

ps..stel de carter ventilatie zit verstopt? kan ik die dan met lucht doorblazen?
en ps..heb de eerste halve jaar wat ATF olie toegevoegd aan het blok om te reinigen..ik reed er maar soms mee en korte stukjes..maand geleden olie plus filter ververst.
jwl
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 16 maart 2016, 20:35
Roepnaam: Johan
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee


Re: carterventilatie kurkdroog 500SEC type1

Berichtdoor 126 » 30 sep 2017, 09:46

Oei,dat klinkt niet gezond voor je motor.
ATF of diesel toevoegen doe je bij een stationair draaiende motor gedurende een half uur .
En dan de olie verversen met filter.Als je ermee gaat rijden kan er schade komen.
Doe maar gek gewoon kan altijd nog!
Aso bakken bestaan niet,aso rijders wel!
Avatar gebruiker
126
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 22 mei 2012, 18:29
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Frank
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hyundai Tucson 2.7 V6 LPG3


Re: carterventilatie kurkdroog 500SEC type1

Berichtdoor RD500SEC » 30 sep 2017, 13:33

Zo dramatisch is het niet, als je ATF hebt toegevoegd kan je gerust rijden, maar doe dat rustig, geen vol gas of hoge toeren. Dat heeft Johan, teruglezend, ook niet gedaan.

Carterventilatie gewoon doorblazen zou ik niet doen, stel er zit een prop, waar blaas je hem naartoe?
Gedemonteerde slangen of andere onderdelen kan je natuurlijk wel doorblazen.
Kijk daar waar de slangen vanaf het kleppendeksel op de inlaat zijn aangesloten, of daar vervuiling zit, met name ook het stationaire gedeelte.
En de kleppendeksels, bovenin zit de olieafscheider, maak ook deze schoon.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: carterventilatie kurkdroog 500SEC type1

Berichtdoor Frank117 » 30 sep 2017, 23:55

Monteer de schroefjes van de olieafscheiders in de kleppendeksels wel weer met Loctite, je wilt niet dat ze loskomen door trillingen of zo.
Avatar gebruiker
Frank117
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 931
Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
Woonplaats: Knokke, België
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W112 300SE Coupé
560SEC


Re: carterventilatie kurkdroog 500SEC type1

Berichtdoor jwl » 04 okt 2017, 14:42

ok dank..hier kan ik weer iets mee..maar kan de karter ventilatie ook dichtzitten vanuit het carter naar boven? misch rare vraag..hij blaast namelijk tijdens stationair lopen ook nog geen spatje lucht uit de olievuldop opening.
jwl
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 16 maart 2016, 20:35
Roepnaam: Johan
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten