door RD500SEC » 29 sep 2017, 14:33
Wat heb je zelf al gedaan?
Slangen losgenomen? Zijn deze open?
In de kleppendeksels gekeken? Schoon gemaakt?
Zijn de vacuumslangen goed aangesloten?
Een carterventilatie die dicht zit zorgt voor een hoog oliegebruk, daar zou ik eerst naar kijken.
Ook kan het zijn dat de olieafscheider (in de kleppendeksels) zijn werk niet goed doet.
Oliegebruik kan verder o.a. komen door
Klepgeleiders/klepseals inderdaad, maar meestal zjn de andere cilinders even slecht als de achterste twee.
Vastzittende of versleten zuigerveren, hier kan het wel dat alleen de achterste cilinders er last van hebben, zij worden thermisch het hoogst belast, tevens kunnen de achterste zuigerveren door rijden met een (te) laag oliepijl door het ontbreken van spatsmering sneller verslijten dan de andere.
Een koppakking die is doorgeslagen op een oliekanaal, dat beide koppen daar last van hebben kan, maar is niet erg waarschijnlijk.
Om de toestand van de motor te testen kan je een compressiemeting uitvoeren, 10-12 bar is een gezonde motor. Het verschil tussen de hoogste en de laagste mag niet meer zijn dan 1 bar.
De carter ventilatieslang van het luchtfilter naar de rechterkop belucht de motor bij lage en middelmatige toerentallen.
Hier gaat dan verse gefilterde lucht de motor in.
De carterventilatie op de linkerkop wordt via een opening van 2mm door het motorvacuum afgezogen bij lage en middelmatige toerentallen. Hier worden de verbrandingsgassen uit de motor via het stationair luchtsysteem verbrand.
Bij hoge toerentallen wordt ook via de rechterkop carterdampen afgezogen, deze komen via de gasklep de motor in om verbrand te worden.