W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 jan 2020, 03:52

CO stellen M103 motor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor KlaasCA » 16 apr 2019, 21:31

wat rondspeuren op dit forum leert me volgende

post111255.html?hilit=diagnosestekker#p111255

Uit mijn meting kan ik een dutycycle van 50% afleiden, volgens info in bovenstaande duidt dit op een probleem met de lambdasonde of geen lamdasonde aanwezig.
Ik heb eens snel onder de kap gespeurd naar de lambdasonde maar zie aan uitlaatspruitstuk of kort daarna niks zitten.
Kan het zijn dat mijn 260SE zonder lamdasonde is uitgerust (of is dat een idiote vraag)?
KlaasCA
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor Bayram » 17 apr 2019, 11:09

Lamdasonde kan je niet zien onder je motorkap.
Als je auto op de brug staat moet je eens kijken of je bij het T stuk iets van boven in de uitlaat geschroefd ziet.

Of je haalt je bekleding bij de voetenruimte van de passagierskant even los en kijkt of je daar een kabel ziet
Avatar gebruiker
Bayram
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1487
Geregistreerd: 02 mei 2012, 22:08
Woonplaats: Overijssel
Roepnaam: Bayram
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 280 CDI


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor RD500SEC » 18 apr 2019, 20:20

op het plaatje onder de motorkap, naast het motorkapslot, waar de optiecodes staan, is code 620 voor de uitlaatgasreiniging, dan heb je een kat. en dus ook een lambdasonde.
de wagens werden ook zonder katalisator aangeboden, de kat was een optie, de latere wagens hebben wel standaard een kat.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1260
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor KlaasCA » 18 apr 2019, 20:41

Geen code 620 op het plaatje, dus geen kat en lambasonde.
Dat verklaart de meting via de diagnosestekker.
Hoog CO moet dus andere oorzaak hebben, ik ga dit weekend eens staat bougies en dergelijke checken.

Alvast bedankt voor het meedenken.
KlaasCA
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor RD500SEC » 18 apr 2019, 20:48

heb je al aan de CO schroef gedraait, zoals Hans voorstelt?
bougies zullen zwart zien, schoon maken kan geen kwaad, maar zal het probleem niet oplossen.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1260
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor KlaasCA » 23 mei 2019, 21:39

Wegens tijdsgebrek heeft het even geduurd eer ik dit probleem heb kunnen aanpakken maar is nu opgelost.
Heb twee weken geleden de CO laten stellen via een lokale garage en met dank aan de info & tips die ik (telefonisch) van Hans had gekregen (waarvoor dank en hulde!)
CO toen op minder dan 1.5% gekregen met een motor die stationair beter loopt dan voorheen.
Behalve het bijstellen via de stelschroef is er niks gewijzigd (geen vacuumlekken of dergelijke aangepakt).
Hier een foto van de C0 meting na afstelling :

CO meting.PNG


Vandaag dan naar de keuring geweest en deze maal zonder verdere opmerking er door.
Meting bij keuring (CO & lambda zijn er blijkbaar nog op 'verbeterd' in tussentijd)

meting keuring.PNG


Blij dat dit van de baan is, dank aan allen en al zeker aan Hans om mee te denken.

Mvg

Klaas
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
KlaasCA
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor BenzHans2 » 24 mei 2019, 14:30

Mooi dat het opgelost is.
Zie alleen giga afwijking in de HC.
Bij de onderste is ie netjes 185. De andere 2800
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3721
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 Combi
Dodge Durango 5.2 HEMI
W114 230/6 ambulance
W126 560SEL 1988


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor KlaasCA » 25 mei 2019, 11:01

Klopt Hans
Tussen de twee metingen zit een tweetal weken en een honderdtal kilometers.
Eerste meting is net na afstellen (liep daarvoor veel te rijk), ik veronderstel dat met het rijden de uitstoot verbeterd is (bougies waren bv behoorlijk zwart voor het afstellen).
KlaasCA
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron