W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 16 jun 2019, 01:44

CO stellen M103 motor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

CO stellen M103 motor

Berichtdoor KlaasCA » 05 maart 2019, 15:24

Vandaag is mijn wagen afgekeurd wegens een te hoog CO gehalte (bijna 10%)

Ik vroeg me af of dit makkelijk te stellen is bij een M103 motor (260SE)? Ik besef dat sowieso een CO kast nodig is om dit werkje uit te voeren, ik ga me dus eens informeren of mijn vaste garagist me hier verder mee kan helpen.

Vereist het afregelen nog andere speciale apparatuur of specifieke kennis van dit type motor & injectie?

Kan dit CO gehalte zomaar verlopen of is de kans zeer groot dat er meer aan de hand is? Wat zijn dan de meest voorkomende oorzaken?
De wagen start goed (zowel koud & warm) en loopt stabiel. Wel vertoont mijn EHA lekkage (sinds aanschaf wagen)

Mvg

Klaas
KlaasCA
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor BenzHans2 » 05 maart 2019, 15:33

De EHA heeft daar, samen met lambda en vacuumlekken zeker invloed op
Vindt een lekkende EHA niet echt veilig.
Zou daar niet mee blijven rijden.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3627
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor Gerko » 05 maart 2019, 22:50

Sterker nog, een lekkage van brandstof is gewoon afkeur!
EHA is helaas wel duur, maar monteer een nieuwe en begin dan met afstellen. Mocht je spinnekop niet meer volledig fris zijn, de EHA valt ook nog wat aan te stellen. Maar laat dat aub aan een monteur over.
Ik ben niks nieuwsgierig, maar ik wil gewoon alles weten!
Avatar gebruiker
Gerko
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 688
Geregistreerd: 21 aug 2012, 12:45
Woonplaats: Veluwe
Roepnaam: Gerko
Type wagen: 300SDL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mazda 5 1.8 16v 2005 gezinsauto
Renault Kangoo 1.4, past brommer achterin :-)
Tomos 2L custom 1964
Puch M50 racing in restauratie
Puch M50 cross (project)
Puch MS50V sport 1972 (project)
Puch M50 Skyhawk (project)
Tomos 4L custom


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor KlaasCA » 06 maart 2019, 10:53

Bedankt voor de tips.
Ik ga beginnen met de EHA te vervangen en dan door monteur CO laten afstellen.
KlaasCA
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor KlaasCA » 07 maart 2019, 15:02

EHA is alvast besteld (€295 via autoonderdelen24 - bij de dealer kost ie €100 meer. Via Amazon.de vind je ze voor €230 maar kan enkel in Duitsland geleverd worden. Kan interessant zijn indien je niet al te ver van de grens woont)

Heb trouwens ook eens geinformeerd bij Van de Velde in Lokeren (België), is een afbraakbedrijf gespecialiseerd in Mercedes.
Bieden dit niet aan, vertelden me om dit nieuw te bestellen. Lijkt me te bevestigen dat een gebruikte kopen een loterij is.
KlaasCA
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor BenzHans2 » 07 maart 2019, 17:17

Pas op met die after market prul.
Die lekken heel snel , dus kwaliteit is matig.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3627
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor Bayram » 07 maart 2019, 18:06

Als je Bosch of iets hebt besteld zou ik me geen zorgen maken over de kwaliteit
Avatar gebruiker
Bayram
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1482
Geregistreerd: 02 mei 2012, 22:08
Woonplaats: Overijssel
Roepnaam: Bayram
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: VW UP!


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor KlaasCA » 07 maart 2019, 18:13

Is idd Bosch, ik ben nog geen aftermarket van andere fabrikanten tegengekomen.
Prijs was normaalgezien €375 maar er loopt tot eind de dag een -21% actie.
Ik ga er van uit dat het dus Bosch kwaliteit is.
Goedkoper dan Amazon.de ben ik ze nog niet tegengekomen (tenzij via US sites, maar dan komt dan verzending & taxes bij), ook daar wordt Bosch aangeboden.
KlaasCA
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor BenzHans2 » 07 maart 2019, 18:56

Bosch laat ze tegenwoordig in China maken.
Heb alibaba actie gezien voor 110 euro en werkte helaas niet.
Hij moet ook ingeregeld worden qua druk.
Snap de reactie van van de velde in Lokeren heel goed. Die weet dat een spinnekop en EHA bij elkaar horen.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3627
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor KlaasCA » 07 maart 2019, 20:21

Niet echt bemoedigend.
Wanneer ik €300 betaal voor een duploblok,dan hoop ik wel die ie een tijdje meegaat.
Fingers crossed.
KlaasCA
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor MB280E » 07 maart 2019, 23:59

Voor de levensduur zal de brandstof ook wel een zeker invloed hebben. Welke type benzine tankt u?
E10 is ten sterkste afgeraden.
Avatar gebruiker
MB280E
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 21 sep 2008, 17:02
Woonplaats: Gent
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123 280E 1982
R107 560SL 1985
S124 300TDT


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor BenzHans2 » 08 maart 2019, 09:23

Ze gaan lekken door een kapotte rubberen afslachting inwendig. Dat kan heel goed door de samenstelling van de benzine komen.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3627
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor KlaasCA » 11 maart 2019, 10:51

Ik tank steeds Super 98 (tegenwoordig E5).
Ik weet niet wat de vorige eigenaar er in deed.
KlaasCA
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor KlaasCA » 15 apr 2019, 20:00

Vandaag terug naar de keuring geweest en nog steeds afgekeurd op CO gehalte.
EHA is vervangen en er is nagegaan of er geen vacuumlekken waren (is gebeurd door ex-MB mecanicien).
Beschikte helaas niet over CO meetkast dus ben ik op goed geluk terug naar keuring gegaan (er waren nog enkele andere punten die moesten aangepakt worden, die zijn allen opgelost) zonder het verhoopte resultaat evenwel.
Zijn hier mensen die iemand in (wijde) omgeving Gent kunnen aanraden voor afstelling en meting CO?
KlaasCA
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor Renegade50 » 16 apr 2019, 01:15

Normaal kun je bij de APK toch ook CO af laten stellen? Bij de mijne wel in ieder geval.
Dit is mijn 3e SEC. Heb eerst een 500SEC gehad daarna een 380SEC en nu weer een 500SEC.
Andere MB'S gehad: 190E.190D,380SL,380SLC.
Avatar gebruiker
Renegade50
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 28 sep 2013, 13:26
Woonplaats: Tilburg
Roepnaam: Ton
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Chevrolet corvette stingray 1969.
Datsun 240Z
Nissan 300ZX AE
Ford Transit oprijwagen 1974
Ford Taunus sedan 1971
Ford Econoline 1984 camper
Ford focus 2003 1.6 16V


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor Leeflang » 16 apr 2019, 03:00

De keuringen zijn in België een beetje anders geregeld, daar zijn de keuringen niet bij garages ondergebracht, maar in speciale keuringscentra.
Maar ook in België zal ieder zichzelf respecterende garagebedrijf wel een meetkast hebben.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6247
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor BenzHans2 » 16 apr 2019, 08:56

Als je alle vacuüm in orde hebt gebracht, zijn de luchtlekkages minder of zelfs 0.
Zonder verandering van toevoer benzine, zal door minder lucht de co nog hoger worden.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3627
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor KlaasCA » 16 apr 2019, 16:59

Motor liep en loopt goed. Start vlot zowel koud en warm.
Enige wat reeds gebeurd/vervangen is, is de EHA
CO gehalte zit nu op een 10 à 11% (stationair met warme motor - foto is meettoestel keuring)
Zou de lambdasonde de verdachte kunnen zijn?
Ik zie in andere onderwerpen dat je een eerste diagnose/meting kan stellen via pin 2 & 3 van de diagnosestekker. Denk dat ik daar al eens mee aan de slag ga.
Iemand part nr voor de lambdasonde (260SE) bij de hand.

CO meting.PNG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
KlaasCA
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor BenzHans2 » 16 apr 2019, 17:40

Bij zo'n hoog co gehalte kan de lambda niks sturen.
Draai de co naar beneden door met inbuss 3 de stelschroef halve slag naar links te draaien. Denk dat hij daarna nog een halve slag nodig heeft om binnen bereik te komen.
Dan de meetopstelling volgen op de multineter.
Uiteindelijk zal de lambda moeten pendelen tussen 6 en 7 volt. Nu zal hij boven de 12 aangeven. Die stuurt dan niks.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3627
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: CO stellen M103 motor

Berichtdoor KlaasCA » 16 apr 2019, 20:35

Met de stelschroef bedoel je de schroef die je via het gat in de luchtfilterbehuizing kan bereiken veronderstel ik?
Heb ik voorlopig nog niet aan gedraaid, zoals gezegd - motor loopt goed (stationair mss zelfs net iets te arm)

Heb even de multimeter op pin 2 & 3 van de diagnosestekker gezet (stand Vdc, geen duty cycle meting mogelijk met mijn meter).
Ik meet het volgende.
Motor af, contact aan : 6.07V (batterij : 12,40V)
Motor loopt koud : 6,93V (batterij : 13,90V)
Motor loopt warm (na korte rit) : 6, 85V (baaterij 13,80V) - meting is nagenoeg perfect stabiel (geen pendelen).

Ik moet bekennen dat ik me nog niet goed genoeg ingelezen heb om hieruit enige concusie(s) te trekken.

Ik kan ook niet garanderen dat er geen vacuumlekken zijn (heb ik laten doen, moet mecanicien op zijn woord geloven).
Kan een vacuümlek voor zo'n hoog CO gehalte zorgen?
Zorgen vacuumlekken niet eerder voor een laag CO-gehalte (te arm mengsel) of is die redenering te kort door de bocht?

Meest basic manier om vacuumlekken op te sporen is remreiniger gebruiken op 'zwakke plekken'?
KlaasCA
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten