W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 18 aug 2019, 22:20

Deel 2 Injector rubbers en houders vervangen

Klusje te doen? Kijk hier hoe het moet.
Dit is dus NIET de plek om vragen te stellen!!!

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Deel 2 Injector rubbers en houders vervangen

Berichtdoor GuusT » 15 mei 2010, 21:05

Na 3 maal de LPG te hebben afgesteld liep mijn auto nog niet helemaal lekker dus ben maar eens begonnen
met het vervangen van de rubbers en de houders (afscherming) v.d. injectors.
Lekker klusje en het was hemelvaartdag dus toch geen fluit te doen.

Guus
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 861
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam: Guus
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 380SEC 1985
W123 200T


Re:Deel 2 Injector rubbers en houders vervangen

Berichtdoor Arjan » 15 mei 2010, 21:10

Guus,

Ik heb begrepen dat je naast de injectorrubbers inderdaad ook de injectorhouders (witte plastic hulzen) EN ook de "O" ringen nog kan vervangen.
Die zitten iets dieper.

Ook dat gedaan ?

Hoe lang ben je er mee bezig geweest ?
Luchtfilter eraf... spinnekop moet je geloof ook iets mee...

Gr.
Arjan
Wie remt heeft energie verprutst...
Avatar gebruiker
Arjan
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1191
Geregistreerd: 16 sep 2008, 20:02
Roepnaam: Arjan
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: R129 SL320


Re:Deel 2 Injector rubbers en hulzen vervangen

Berichtdoor GuusT » 15 mei 2010, 21:14

Ja Arjan ik heb ook die plastic hulzen vervangen.

Maar het is echt gewoon zelf te doen hoor.

Luchtfilter verwijderen, dan beide brandstof leidingen los maken en stuk voor stuk de injector leidingen los draaien

Injector_011-5b601be0a4e0e7f8f38f501f88aa10bb.jpg


Injector leidingen zowel op de injector als op de spinnenkop los draaien en dan met de hand gelijktijdig boven en onder los draaien.
Niets forceren heel rustig en zonder te buigen weg halen, aan de injector zijde eventueel 2 sleutels gebruiken zodat de injector niet mee gaat draaien, gebeurde mij ook en als je dan door draait dan breek je de leiding af.

Injector_013.jpg


Leg de leidingen in volgorde weg dan hoef je later niet te zoeken.

Vervolgens naast de injector boutjes los draaien.

Injector_014.jpg


De injectors kun je dan uit de huls tillen en leg die ook even in volgorde weg.
Het rubber op de injector met een scherp mes van boven naar beneden aan twee kanten insnijden en heel makkelijk pulk je dan het rubber er af.

Injector_016.jpg


Injector_021.jpg


Met een waterpomptang pak je voorzichtig onder de rand de plastichuls vast en al draaiend trek je die naar boven eruit.

Injector_037.jpg


En geloof mij, wanneer je de rubbers gaat vervangen doe dan ook de hulzen met de O-ringen daaronder vervangen.
Let ff op de foto, 5 van de 8 hulzen waren bovenop gescheurd en de O-ringen onderop waren zo hard als steen.

Injector_019.jpg


Injector_020.jpg


Avond van te voren heb ik alle injectors en hulzen met WD 40 ingespoten en nadat de hulzen eruit zijn haal je eerst het grove vuil naar boven toe weg en spuit je nogmaals de openingen in met WD 40 en met een dikke schroevendraaier en een doek maak je de gaten goed schoon.
Voorzichtig zodat er niets in de motor valt maar aangezien het de aanzuig is slurpt de motor kleine beetje vuil en
olie wel weg.

Injector_023.jpg


Injector_027.jpg


Vervolgens smeer je de O-ringen op de huls in met een klein beetje vaseline zodat het allemaal wat soepeler naar binnen glijd (kijk ff in je nachtkastje voor de vaseline ;)) en plaats de hulzen goed recht in het gat en druk ze aan met een dop 16 zodat goed op hun plaats zitten.
De nieuwe rubbers ook met beetje vaseline over de injectors en die in de hulzen laten glijden, plaatje er weer op boutje
er in en rustig aan vast zetten.
Je zult zien dat je de rubbers van de injectors een soort plat drukt maar dat moet ook zo.

Injector_031.jpg


De injector leidingen eerst een klein stukje in de spinnenkop draaien en dan op de injector, alles eerst met de hand monteren en zeker niet geforceerd in de spinnenkop draaien, als het goed is en je hebt niets verbogen dan draai je ze er weer zo in met de hand.
Ook met vast zetten weer 2 sleutels gebruiken om mee draaien te voorkomen.

Bij mijn motor type 1 van 1982 zitten de injectors met plaatjes en 6 mm boutjes vast maar de nieuwere types hebben daar een inbus boutje zitten.
Ga dat inbus boutje niet te lijf met een gewone inbus sleutel maar haal even een inbus dop voor de doppendoos.
Maak eerst de zeskant goed schoon zodat de inbus er goed diep aan gaat en geeft met een hamer nog een tikje na.
Je zal niet de eerste zijn die de inbus kop dol draait met alle gevolgen van dien.

In het kader van, ik heb nu toch alles los en wat moet je anders doen op hemelsvaartdag, heb ik nog het spinnenkophuis los gemaakt om het slangetje wat daar heel diep onder op het gasklephuis zit ook te vervangen.
Vervang dit ook even door zo'n stukje slang want het ligt toch open en je kunt er nu goed bij.
Bij mij braken er 2 vacuumleidingen dus was blij dat ik slang had gehaald.
Heb bij de automaterialenzaak een paar meter diesel ontluchtings slang gehaald voor het geval er een vacuüm leiding breekt.
Het plastic van die vacuüm leidingen word na bijna 30 jaar wel erg hard en één verkeerde beweging en ze breken.

Injector_036.jpg


Injector_035.jpg


Dat spinnekophuis zit met nog 4 moertjes en een slangeklem vast, die slangeklem kun je bereiken als je achter je thermostaat huis diep in het gat kijkt dan zie je die vanzelf zitten, na afloop niet vergeten die slangenklem weer vast te zetten.

Het hele verhaal duurt ongeveer een uurtje of 2 a 3 als je rustig aan doet en is echt heel goed zelf te doen zonder speciale gereedschappen, ik was bij de dealer 16.34 euro kwijt voor 8 rubbers en 8 hulzen dus dat zijn de kosten niet.
6 euro voor de dieselslang en een beetje WD 40 een kind kan de was doen.

Guus.

Injector_009-a85947faed2e218e18d0e5a2c341e2e1.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 861
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam: Guus
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 380SEC 1985
W123 200T


Re: Deel 2 Injector rubbers en houders vervangen

Berichtdoor Heftrucker » 10 jun 2010, 22:26

GuusT,

Jij hebt een 500 uit 1982, ik een 500 uit 84.
Nu heb ik op chassisnummer rubbers en houdertjes besteld bij de Benzdealer.
Ik krijg de metalen houders om de injectors vast te zetten ( ? ) en slechts 1 setje rubbers.
Geen plastic hulzen.
Artikelnummers A 116 0700 740 en A 116 0700 077.

Ik zie op de eerste foto dat jij andere onderdeelnummers hebt, zit er verschil tussen beide motoren?

Wil je misschien jouw onderdeelnummers eens plaatsen, dan kan ik in EPC kijken of ze ook in mijn 500 voorkomen.

Hans,

Is het mogelijk dat het 2 verschillende onderdeelnummers ( systemen ) zijn omdat het een 2 jaar jongere/oudere motor betreft?
Heb jij evt de onderdelen voor de injectors liggen als ik de 26e naar je toe kom?

Alvast bedankt!
Groeten van Frans (Beheerder in ruste).

Advies via PM wordt niet meer verstrekt. Voor vragen gebruik het forum!

Zet geen chassisnummers in de berichten op het forum, maar stuur die per PM.

Pas op met telefoonnummers op het forum te plaatsen, het is een openbaar forum!
Heftrucker
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 2097
Geregistreerd: 06 feb 2010, 14:29
Woonplaats: Sas van Gent ( Zeeuws-Vlaanderen )
Roepnaam: Frans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja


Re: Deel 2 Injector rubbers en houders vervangen

Berichtdoor GuusT » 11 jun 2010, 11:19

Heftrucker schreef:GuusT,

Jij hebt een 500 uit 1982, ik een 500 uit 84.
Nu heb ik op chassisnummer rubbers en houdertjes besteld bij de Benzdealer.
Ik krijg de metalen houders om de injectors vast te zetten ( ? ) en slechts 1 setje rubbers.
Geen plastic hulzen.
Artikelnummers A 116 0700 740 en A 116 0700 077.

Ik zie op de eerste foto dat jij andere onderdeelnummers hebt, zit er verschil tussen beide motoren?

Wil je misschien jouw onderdeelnummers eens plaatsen, dan kan ik in EPC kijken of ze ook in mijn 500 voorkomen.

Hans,

Is het mogelijk dat het 2 verschillende onderdeelnummers ( systemen ) zijn omdat het een 2 jaar jongere/oudere motor betreft?
Heb jij evt de onderdelen voor de injectors liggen als ik de 26e naar je toe kom?

Alvast bedankt!




De onderdeel nummers staan op de zakjes bij foto 1. maar ik heb ze ook volgens chassis nummer besteld.
Wat ik nog wel heb gezien bij iemand anders is dat ze de rubbers voor een paar andere van een later type hadden vervangern.
Kan dus wel maar wees ff slim en bestel ze bij de dealer op chassisnummer.
Zier er misschien iets anders uit maar het principe van in en uitbouwen blijft hetzelfde , dus niet schrikken als je een ander boutje ziet, blijft hetzelfde.

Guus
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 861
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam: Guus
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 380SEC 1985
W123 200T


Re: Deel 2 Injector rubbers en houders vervangen

Berichtdoor Arjan » 14 jun 2010, 18:39

Ik heb begrepen bij het plaatsen van mijn nieuwe rubbers en ringen dat je OF de onderdeeltjes los in zakjes kan krijgen (dus, zakje houders, zakje dopjes, zakje ringen) OF compleet gemonteerde onderdelen in een zakje.

Dat kan dus het verschil maken.

Gr.
Arjan
Wie remt heeft energie verprutst...
Avatar gebruiker
Arjan
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1191
Geregistreerd: 16 sep 2008, 20:02
Roepnaam: Arjan
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: R129 SL320


Re: Deel 2 Injector rubbers en houders vervangen

Berichtdoor ElGriffo » 14 jun 2010, 19:35

Heren, de delen zijn inderdaad verschillend.

Ik heb de mijne namelijk zelf afgelopen zaterdag vervangen (Met ondersteuning van Jeff560sel, daarom was hij de hele dag in nieuwegein) en er zit daadwerkelijk op motornummernivo verschil, bij de latere versies zit er namelijk een tuutje aan de hulsjes en zijn de rubbertjes anders dan de oudere types.

Gelijk de verstuivers getest en gereinigd en het resultaat mag er wezen, ze loopt stukker beter.

let dus op dat je op het juiste chassis/motor nummer bestellen
ElGriffo
 


Keer terug naar How-to

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten