Ja Arjan ik heb ook die plastic hulzen vervangen.
Maar het is echt gewoon zelf te doen hoor.
Luchtfilter verwijderen, dan beide brandstof leidingen los maken en stuk voor stuk de injector leidingen los draaien
Injector_011-5b601be0a4e0e7f8f38f501f88aa10bb.jpg
Injector leidingen zowel op de injector als op de spinnenkop los draaien en dan met de hand gelijktijdig boven en onder los draaien.
Niets forceren heel rustig en zonder te buigen weg halen, aan de injector zijde eventueel 2 sleutels gebruiken zodat de injector niet mee gaat draaien, gebeurde mij ook en als je dan door draait dan breek je de leiding af.
Injector_013.jpg
Leg de leidingen in volgorde weg dan hoef je later niet te zoeken.
Vervolgens naast de injector boutjes los draaien.
Injector_014.jpg
De injectors kun je dan uit de huls tillen en leg die ook even in volgorde weg.
Het rubber op de injector met een scherp mes van boven naar beneden aan twee kanten insnijden en heel makkelijk pulk je dan het rubber er af.
Injector_016.jpg
Injector_021.jpg
Met een waterpomptang pak je voorzichtig onder de rand de plastichuls vast en al draaiend trek je die naar boven eruit.
Injector_037.jpg
En geloof mij, wanneer je de rubbers gaat vervangen doe dan ook de hulzen met de O-ringen daaronder vervangen.
Let ff op de foto, 5 van de 8 hulzen waren bovenop gescheurd en de O-ringen onderop waren zo hard als steen.
Injector_019.jpg
Injector_020.jpg
Avond van te voren heb ik alle injectors en hulzen met WD 40 ingespoten en nadat de hulzen eruit zijn haal je eerst het grove vuil naar boven toe weg en spuit je nogmaals de openingen in met WD 40 en met een dikke schroevendraaier en een doek maak je de gaten goed schoon.
Voorzichtig zodat er niets in de motor valt maar aangezien het de aanzuig is slurpt de motor kleine beetje vuil en
olie wel weg.
Injector_023.jpg
Injector_027.jpg
Vervolgens smeer je de O-ringen op de huls in met een klein beetje vaseline zodat het allemaal wat soepeler naar binnen glijd (kijk ff in je nachtkastje voor de vaseline
) en plaats de hulzen goed recht in het gat en druk ze aan met een dop 16 zodat goed op hun plaats zitten.
De nieuwe rubbers ook met beetje vaseline over de injectors en die in de hulzen laten glijden, plaatje er weer op boutje
er in en rustig aan vast zetten.
Je zult zien dat je de rubbers van de injectors een soort plat drukt maar dat moet ook zo.
Injector_031.jpg
De injector leidingen eerst een klein stukje in de spinnenkop draaien en dan op de injector, alles eerst met de hand monteren en zeker niet geforceerd in de spinnenkop draaien, als het goed is en je hebt niets verbogen dan draai je ze er weer zo in met de hand.
Ook met vast zetten weer 2 sleutels gebruiken om mee draaien te voorkomen.
Bij mijn motor type 1 van 1982 zitten de injectors met plaatjes en 6 mm boutjes vast maar de nieuwere types hebben daar een inbus boutje zitten.
Ga dat inbus boutje niet te lijf met een gewone inbus sleutel maar haal even een inbus dop voor de doppendoos.
Maak eerst de zeskant goed schoon zodat de inbus er goed diep aan gaat en geeft met een hamer nog een tikje na.
Je zal niet de eerste zijn die de inbus kop dol draait met alle gevolgen van dien.
In het kader van, ik heb nu toch alles los en wat moet je anders doen op hemelsvaartdag, heb ik nog het spinnenkophuis los gemaakt om het slangetje wat daar heel diep onder op het gasklephuis zit ook te vervangen.
Vervang dit ook even door zo'n stukje slang want het ligt toch open en je kunt er nu goed bij.
Bij mij braken er 2 vacuumleidingen dus was blij dat ik slang had gehaald.
Heb bij de automaterialenzaak een paar meter diesel ontluchtings slang gehaald voor het geval er een vacuüm leiding breekt.
Het plastic van die vacuüm leidingen word na bijna 30 jaar wel erg hard en één verkeerde beweging en ze breken.
Injector_036.jpg
Injector_035.jpg
Dat spinnekophuis zit met nog 4 moertjes en een slangeklem vast, die slangeklem kun je bereiken als je achter je thermostaat huis diep in het gat kijkt dan zie je die vanzelf zitten, na afloop niet vergeten die slangenklem weer vast te zetten.
Het hele verhaal duurt ongeveer een uurtje of 2 a 3 als je rustig aan doet en is echt heel goed zelf te doen zonder speciale gereedschappen, ik was bij de dealer 16.34 euro kwijt voor 8 rubbers en 8 hulzen dus dat zijn de kosten niet.
6 euro voor de dieselslang en een beetje WD 40 een kind kan de was doen.
Guus.
Injector_009-a85947faed2e218e18d0e5a2c341e2e1.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.