W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 22 sep 2020, 15:39

Demontage stuur

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Demontage stuur

Berichtdoor Cremer » 03 sep 2008, 16:55

Hallo allemaal,

aangezien mijn Tempomat-schakelaar vervangen moet worden wil ik proberen dit zelf te doen, maar dan moet natuurlijk eerst het stuur eraf en dat vind ik wel een beetje link!

zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten?

bedankt alvast,
Rémy K.

420SE (1989)
353500km
Cremer
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 02 jun 2008, 20:34
Woonplaats: Den Haag
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee


Re:Demontage stuur

Berichtdoor Silberdistelgrün » 03 sep 2008, 23:56

Als je een airbag hebt, dan weet ik dat niet zeker; men zegt eerst een uur of zo de batterij losmaken.

De centrale bout in het stuurwiel kan wel knettervast zitten; dan zou ik een stuk hout tussen een van de spaken en de vloer steken.
De MB procedure is om het gewoon op het stuurslot te blokkeren, maar ik heb dat niet aan gedurfd!!!

Je hebt een prima kwaliteit 10mm inbus sleutel nodig, bij voorkeur een dop met inbus, dan kan je de nodige kracht zetten.
Cor
380SE '81
Avatar gebruiker
Silberdistelgrün
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 167
Geregistreerd: 06 jul 2008, 20:28
Woonplaats: Drenthe
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Corvette C3
Golf 2
Winnebago Chieftain


Re:Demontage stuur

Berichtdoor Cremer » 04 sep 2008, 15:05

bedankt Cor voor de snelle reactie.

Ik heb geen airbag, dus een zorg minder.
Is het nu een moer of niet waarmee het stuur vastzit, want óf ik heb een dopsleutel 10 nodig óf een inbussleutel?

Waar het mij óók nog om gaat is: het stuur staat normaliter bij mij een beetje scheef (= naar links), dus kan in bij terugplaatsing misschien het stuur een slagje draaien om het weer recht te krijgen??
Ik neem aan dat ik de combischakelaar (knipperlichtschakelaar) er eerst moet uithalen voordat ik bij de Tempomat-schakelaar kom?

Wat is het aanhaalmoment voor het stuur, hoewel dat voor een inbus mss. niet kan (?)

bedankt,
Rémy K.
Cremer
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 02 jun 2008, 20:34
Woonplaats: Den Haag
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee


Re:Demontage stuur

Berichtdoor Silberdistelgrün » 04 sep 2008, 18:18

Er zit een inbus bout in het stuur, dus je hebt een inbus sleutel nodig;
maar omdat die een beetje klein is, kan je beter een inbussleutelgebruiken die op een doppenset past, dan kan je meer kracht zetten en je kunt ook verlengstukken gebruiken; dat bedoelde ik met ''dop met inbus'' !!
En dan kan je ook de bout weer vastzetten met een momentsleutel als je dat wilt.

Overigens, dat hij zo vast zit komt niet door het hoge aanhaalmoment, maar vanwege het feit dat 'tie vastgelijmd zit.

Aanhaalmoment weet ik zo even niet.

Maar omdat je nu zegt dat je het doen wilt om dat je stuur een beetje scheef staat; dan is het verzetten van het stuur de verkeerde remedie!

Dat moet je oplossen door het stuurstangetje vanaf je pitman arm te verdraaien, dan wel de ene spoorstang iets langer maken en de andere korter.
Want dat is in het verleden, bij het uitlijnen, niet goed gedaan.
Daarvoor het stuur verzetten is ''not done''

Cor
380SE '81
Avatar gebruiker
Silberdistelgrün
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 167
Geregistreerd: 06 jul 2008, 20:28
Woonplaats: Drenthe
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Corvette C3
Golf 2
Winnebago Chieftain


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast