W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 mei 2022, 00:15

Geen vonken bougie

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Geen vonken bougie

Berichtdoor Wiljan vd Brink » 01 maart 2013, 20:38

Goedenavond,

Via jullie wil ik even raad vragen over een bougie ontsteking probleem.

Al een paar x heb ik lang moeten starten, zo'n 20 seconden om de auto aan te krijgen.
Nu had ik dit gisteren ook weer maar hij starte en heb hem even warm laten lopen, 1 km gereden en de wagen uit gezet.
Toen na 15 min weer starten zeker ook weer 20 seconden en hij liep, erg onregelmatig en de toerental wijzer hobbelde wat op en neer en hij viel uit.
Weer starten maar duurde erg lang, op benzine gezet en waarrempel na herhaaldelijk starten ja hij liep en zonder geschommel in de toeren.
Heb er een half uur meegereden naar een wok restaurant en de auto geparkeerd, lekker gegeten en na verloop van 2 uur de auto starten maar helemaal niets.
Gas niets, benzine niets en het kwam erop neer dat ik m'n broertje heb gebeld met de patrol en een sleeplint.
We hebben de auto met een gangetje van 35 km per uur naar huis gesleept. Gelukkig was het niet ver van huis.

Afijn..
Thuis gekomen en de volgende dingen bekeken.
Brandstof relais werkt, Brandstofpomp draait, bougie los gedraaid en deze is netjes nat van de benzine en goed van kleur.
Drooggemaakt en kijken als er ontsteking is, en dit is er niet.

Nu zijn de verdeler kap en de bougie kabels zo'n 3 jaar geleden vervangen, de bougies 8 maanden geleden.
Voor ik onderdelen ga bestellen zoals een verdeler kap of bobine , waar kan ik na kijken ?
Of hoe kan ik testen als de bobine nog goed is of de verdeler kap, zodat ik straks niet onnodig een bobine bestel?

Hoor het graag van jullie.

Bedankt,
Wiljan vd Brink
 


Re: Geen vonken bougie

Berichtdoor Kortboyer » 01 maart 2013, 21:02

Je zou even in de verdelerkap kunnen kijken of tie zwart geblakerd is van binnen, tipje van de rotor nog wel intact?
Controleer ook op haarscheurtjes van de verdelerkap, bobine controleren heb ik nog nooit gedaan, misschien dat je hem even met iemand uit de buurt kunt uitruilen om te proberen.
Succes, Boudewijn
Avatar gebruiker
Kortboyer
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 184
Geregistreerd: 11 okt 2011, 00:50
Woonplaats: Vorden (Achterhoek)
Roepnaam: Boudewijn
Type wagen: 380SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190 2.0


Re: Geen vonken bougie

Berichtdoor Marcedes-Benz » 01 maart 2013, 21:44

Na drie jaar mag je de kabels en verdelerkap en rotor wel vervangen. Zeker als je op gas rijdt. Tip van mijn gasboer.
Wat betreft het controleren van de kabels.
Je vult een plantenspuit waarmee je kunt nevelen.

In een donkere garage gaan staan. Kap open. Motor starten en nevelen maar. Over de kabels en verdelerkap. Wordt het een grote lichtshow dan wordt het echt tijd om te vervangen. Hier en daar dan zou je het nog met isotape kunnen redden.

Het kan ook zijn dat je ontstekingsmodule kapot is dan wel gaat.
Was bij mij ook. Ik zocht weken tot dat hij me helemaal liet staan. Uiteindelijk dus de ontstekingsmodule.

Ik ga je succes wensen.
Avatar gebruiker
Marcedes-Benz
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 18 jan 2013, 14:25
Woonplaats: Prov. Limburg
Roepnaam: Marc
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja


Re: Geen vonken bougie

Berichtdoor Dennis K » 01 maart 2013, 22:48

Vast de ontstekingsmodule of het groene kabeltje wat eraan zit, hier kan ook een breuk in zitten.
Ik zeg maar zo een man is niet van stro!
Avatar gebruiker
Dennis K
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 01 jun 2010, 23:10
Woonplaats: Klazienaveen
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes SLK r172 2011
Citroën Berlingo 1.6hdi 2014


Re: Geen vonken bougie

Berichtdoor Rene500SEC » 01 maart 2013, 23:38

Ff nieuwe bestellen bij paul bogaert van ster onderdelen of tweedehands bij benzhans2
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Rene
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Corvette C4 rollerblock
Skoda Fabia Greenline met 3 echte cylinders.
Audi Cabrio 2.3 liter 5 cilinder


Re: Geen vonken bougie

Berichtdoor Wiljan vd Brink » 02 maart 2013, 15:20

Ik heb vanmorgen even het één en ander uitgezocht.
De rotor kap en de slinger zien er netjes uit, wel wat slijtage aan de punt van de slinger dat ik zeg die moet ik wel een x gaan vervangen.
Maar als die niet goed is krijg je veelal wel onregelmatige vonken, en ik heb 2 bougies getest en er is geen enkele vonk.
Ik meet 12 volt bij de ingang van de bobine als de auto op contact staat, dan is het voorliggende deel in ieder geval goed, maar dat zegt nog niets over de werking van de bobine zelf.

Nu is de onstekingsmodule al een x vervangen zag ik, er zit er nu één in die je ook bij steronderdelen.nl kunt kopen.
Deze is dus al een x vervangen in het verleden.
Zou er ook een manier zijn om deze door te meten of te testen?

Wat is die ontstekingsmodule eigenlijk een simpel blokje, je zou zeggen wat kan daar nu stuk aan gaan..
Wiljan vd Brink
 


Re: Geen vonken bougie

Berichtdoor Binsbergen » 02 maart 2013, 16:20

Ontstekingsmodule valt niet veel aan te meten
Heb nog wel een aantal modules liggen
Kom anders van de week eens langs, dan kijken we er even naar
Zit toch vlakbij. Pm anders maar
Altijd leuk... Een type 1 500 met een 300pk 560 ECE motor.
Avatar gebruiker
Binsbergen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1594
Geregistreerd: 28 jul 2010, 09:16
Woonplaats: NW Veluwe
Roepnaam: Remco
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes W219 CLS 550
MG ZT 190
Rover 3500 Vandenplas type 1 1981
Rover 3500 Vandenplas type 2 1986
Mercedes Vito 111CDI


Re: Geen vonken bougie

Berichtdoor ElGriffo » 02 maart 2013, 17:03

Je zou even een kabel kunnen omwisselen..

Als ik het goed begrijp zijn er een paar cilinders die het niet doen toch ?

het lijkt of je kabels niet goed zijn
ElGriffo
 


Re: Geen vonken bougie

Berichtdoor Wiljan vd Brink » 02 maart 2013, 17:12

De auto is momenteel helemaal dood, geen enkele cilinder loopt of bougie vonkt.
Dan moeten die voor schakel apparaten wel defect zijn heb ik het idee.
Wiljan vd Brink
 


Re: Geen vonken bougie

Berichtdoor Coupe280 » 02 maart 2013, 18:19

Wiljan vd Brink schreef:De auto is momenteel helemaal dood, geen enkele cilinder loopt of bougie vonkt.
Dan moeten die voor schakel apparaten wel defect zijn heb ik het idee.


hoi wiljan.
als je de centrale bobinekabl tegen massa houd met en gisoleerde tang vonkt hij dan wel ????
als die wel vonkt is in iedergeval je bobine goed.
groet tonnie
Coupe280
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 331
Geregistreerd: 17 apr 2011, 11:52
Roepnaam: Tonnie
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 280CE


Re: Geen vonken bougie

Berichtdoor Wiljan vd Brink » 02 maart 2013, 19:47

Ik heb het eens even probeert, de kabel vanuit de bobine voorzien van een bougie.
Tegen het blok gehouden en geen vonk..
Heb wel even de ontstekingsmodule teruggezet.
Als je het op die manier kunt testen dan zou je toch zeggen dat de bobine defect is..
Wiljan vd Brink
 


Re: Geen vonken bougie

Berichtdoor Leeflang » 02 maart 2013, 23:57

In het WIS staan wel een paar dingetjes opgesomd die je kunt meten met een multimeter.
  1. als de auto op contact staat moet de spanning op pin 15 van de bobine en ook op pin 15 van de ontstekingsmodule ca. 12 volt zijn, gemakkelijker meten is pin 5 van de ronde diagnosestekker op het spatbord
    Zo niet, dan is er iets mis met de accu, de massa aansluiting van de accu en / of het motorblok of de kabelboom
  2. tijdens het starten moet daar nog wel zo'n 10 volt van overblijven
    Zo niet, dan is er iets mis met de accu, de massa aansluiting van de accu en / of het motorblok of de kabelboom
  3. als de auto op contact staat moet de spanning tussen pinnen 15 en 1 van de bobine (pinnen 5 en 4 van de diagnosestekker) 0 volt zijn
    Zo niet, dan meteen contact uitzetten (anders kan de bobine doorbranden), de ontstekingsmodule is dan kapot
  4. als de auto op contact staat moet de spanning tussen pinnen 15 en 31 van de 4-polige stekker die op de ontstekingsmodule gaat ca. 12 volt zijn
    Zo niet, dan is waarschijnlijk de massa draad gebroken (als metingen 1 en 2 wel goed waren)
  5. de weerstand tussen pinnen 1 en 15 van de bobine moet 0,3 à 0,6 ohm zijn
    Zo niet, dan is de bobine kapot
  6. de weerstand tussen pinnen 1 en 4 (dat is die waar de kabel in zit die naar de verdeler in gaat) van de bobine moet 6 à 15 kilo ohm zijn
    Zo niet, dan is de bobine kapot
    Als metingen 5 en 6 wel kloppen hoeft dat overigens niet te betekenen dat de bobine heel is
    bobine.jpg
  7. de weerstand tussen het midden contact (7) en de mantel (3) van de groene kabel (zie tekening) moet 500 à 700 ohm zijn, zo niet dan meten aan de pinnen van de stroomverdeler waar die groene kabel vandaan komt (zie foto)
    meten.jpg
    Zo niet, dan is de (sensor in de) stroomverdeler, of de groene kabel kapot
  8. de weerstand tussen het midden contact en de mantel van de groene kabel moet oneindig zijn als beide uiteinden losgekoppeld zijn
    Zo niet, dan is de groene kabel kapot
  9. de weerstand tussen één van de pinnen van de stroomverdeler waar die groene kabel vandaan komt (maakt niet uit welke van de twee) en massa moet oneindig zijn
    Zo niet, dan is de (sensor in de) stroomverdeler kapot
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6714
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Geen vonken bougie

Berichtdoor Wiljan vd Brink » 07 maart 2013, 20:54

Een laatste update,

Ik ben aan het meten geweest en had spanning op de module en de bobine stekker/pool.
Na het regelen van een nieuwe ontstekingsmodule starte de auto weer.
De huidige module was niet de originele en was dus al eens eerder vervangen te samen met de bobine, wellicht toen er LPG in gebouwd is.
Deze module had dus geen lang leven.

Bedankt voor alle tips !!

Grt Wiljan
Wiljan vd Brink
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron