W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 21 sep 2018, 05:06

hydraulische stoter ontleed

Klusje te doen? Kijk hier hoe het moet.
Dit is dus NIET de plek om vragen te stellen!!!

Moderators: Neerven, Bram Jansen

hydraulische stoter ontleed

Berichtdoor Douwe » 13 maart 2015, 19:54

nieuwsgierig dat ik ben heb ik vandaag eens een hydraulische stoter ontleed
en gezien dit wel interessant is om te weten deel ik het hier
2015-03-13 11.58.46.jpg

de hydraulische stoter in zijn geheel
2015-03-13 11.54.35.jpg


2015-03-13 11.54.45.jpg

de olie komt via het gaatje in het huis binnen in het huis hier zit in de plunjer groeven op meerdere hoogtes in elke groef zit een gaatje waardoor de olie binnen in de plunjer kan komen
2015-03-13 11.54.46.jpg

2015-03-13 11.54.48.jpg

2015-03-13 11.54.43.jpg

2015-03-13 11.56.50.jpg

binnen in de plunjer zit niks dus de olie heeft vrije doorgang tot onder aan de plunjer
hier zit een kogeltje wat door een veertje de doorgang blokkeert.
het kogeltje is een terug slag klepje
hij laat dus de olie maar naar 1 kant door.
tenzij je de druk op de plunjer zo hoog maakt dan wil het wel terug (door hem tussen de bankschroef te zetten) B)
door dat dan de druk onder de plunjer zo hoog word drukt de olie de kogel weer tegen de veer druk in en zo kan dan de olie weer terug stromen(druppelen)
2015-03-13 11.57.16.jpg

2015-03-13 11.57.33.jpg

2015-03-13 11.58.14.jpg

2015-03-13 11.58.24.jpg

onder de plunjer zit een veer die zorgt eigenlijk er voor dat de plunjer niet helemaal in kan zakken
als de plunjers leeg zijn gaat het klepstellen een stuk makkelijker je kan dan gelijk de juiste hoogte van de plunjer meten zonder eerst te hoeven wachten tot hij is ingezakt
2015-03-13 11.58.30.jpg

er kan dus eigenlijk maar weinig stuk aan een plunjer
in het ergste geval werkt het terug slag klepje niet of niet goed meer .
en is hier door de plunjer bij een koude start ontsteld en tikt dan even verschrikkelijk tot hij weer genoeg olie druk heeft.
of de veer onder de plunjer is stuk .
dan houd hij ook zijn hoogte niet goed en zal ook gaan tikken bij koude start
het ringetje aan de bovenkant houd de plunjer bij elkaar
die zorgt er alleen maar voor dat de plunjer niet uit elkaar kan vallen
meer functie heeft die niet .
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: hydraulische stoter ontleed

Berichtdoor Robby » 14 maart 2015, 08:33

Leuk Douwe,
Kennis maakt het verschil!!
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Avatar gebruiker
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1100
Geregistreerd: 20 maart 2012, 19:17
Woonplaats: Omg. Maastricht
Roepnaam: Rob
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W211 320CDI,Hyundai i10, Renault Kangoo, W126 420SE, w212 350cdi, W126 420SEL


Re: hydraulische stoter ontleed

Berichtdoor Douwe » 14 maart 2015, 08:46

Het is inderdaad wel een toepasselijke tekst op de onderlegger
maar het is toeval .
nog een tip in vervuilde motoren zie je veel fijn vuil in de olie
als je de stoters uit zon blok draait zal je daar een ophoping van drap vinden.
je zult begrijpen dat ook deze drap onderin de stoter zich kan ophopen
Het terugslag kogeltje sluit met drap er omheen nog beter
het terug stromen van de olie word dan nog moeilijker
verstandig in zon geval is om alle stoters uit de motor leeg te maken
dit kan je doen door de stoter in de bankschroef voorzichtig in te drukken
doe dit meer malen en je zal voelen dat hij daarna met de hand ingedrukt kan worden
even in een bak benzine onderdompelen en de hem meerdere malen in en uit laten komen
net zo lang tot er geen vervuilde benzine meer uit komt
goed leeg knijpen
als laatste kan je hem vol laten zuigen met nieuwe olie en terug monteren
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: hydraulische stoter ontleed

Berichtdoor De Wappiej » 14 maart 2015, 14:06

thx Douwe , wel interessant
Avatar gebruiker
De Wappiej
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 303
Geregistreerd: 31 jul 2011, 17:06
Woonplaats: Maastricht
Roepnaam: Frank
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 500SEC
W210 E320
BMW e34 shnitzer


Re: hydraulische stoter ontleed

Berichtdoor Coco » 14 maart 2015, 14:33

Je kan ook een halve liter ATF bij de motorolie voegen om de zaak goed te reinigingen,en na een paar honderd kilometer weer verversen met nieuwe olie werkt prima.
Avatar gebruiker
Coco
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 09 maart 2009, 17:25
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja


Re: hydraulische stoter ontleed

Berichtdoor Douwe » 14 maart 2015, 21:02

Dat zal helaas het slip niet uit de stoters spoelen en ook niet onder de stoter weg halen.
Het zit als het ware opgesloten in deze ruimtes .
En van doorstroming is geen sprake
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: hydraulische stoter ontleed

Berichtdoor ElGriffo » 14 maart 2015, 21:06

Leuk om te zien, ik had er laatst 1 en daar zaten 3 storters "vast " nu het verwijderen van de hevel kwam hij niet meer
omhoog :oops:

Nieuwe stoter kost rond de 30 euro
ElGriffo
 


Re: hydraulische stoter ontleed

Berichtdoor Coco » 14 maart 2015, 21:53

Douwe schreef:Dat zal helaas het slip niet uit de stoters spoelen en ook niet onder de stoter weg halen.
Het zit als het ware opgesloten in deze ruimtes .
En van doorstroming is geen sprake


Daar ben ik het niet met eens Douwe,een doorstroming is er altijd anders smeert het systeem niet.
Bekijk de kleppendeksel eens aan de binnenzijde bij een motor waar ATF in heeft gezeten net als nieuw.
Het weekt en verdunt de koolaanslag in de motor wat dan weer in de oliefilter blijft hangen.
Avatar gebruiker
Coco
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 09 maart 2009, 17:25
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja


Re: hydraulische stoter ontleed

Berichtdoor Douwe » 14 maart 2015, 22:10

Coco ik ben wel met je eens dat ATF olie veel aanslag los weekt
en dat een motor hier van schoner word op heel veel plaatsen waar een circulatie van de olie plaats vind
Maar Bekijk de stoter eens goed
de olie kan er maar op 1manier in en uit
je kan dus niet van stroming spreken in een stoter ook niet onder de stoter
dus wat 1keer in de stoter zit komt er niet meer 1 2 3 uit
slip bezinkt hier in en onder
Er zal dus niet 1 2 3 ATF olie in de stoters stromen om het vuil los te weken en af te voeren :handgestures-thumbup:
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: hydraulische stoter ontleed

Berichtdoor Coco » 15 maart 2015, 00:23

Hallo Douwe,de kleppenstoter heeft meerdere gaatjes waar hij de olie aanzuigt en uitpompt,zou dit niet het geval zijn dan veert de kleppenstoter niet in,omdat op het moment de kleppenstoter naar binnen wordt gedrukt hij zijn olie kwijt moet.
En anders op een dood punt komt,en niet meer mee veert en vacuĆ¼m zuigt dus krijg je automatisch een doorstroming :)
Avatar gebruiker
Coco
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 09 maart 2009, 17:25
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja


Re: hydraulische stoter ontleed

Berichtdoor Douwe » 15 maart 2015, 11:30

de meerdere gaatjes in de plunjer zijn om olie er in te kunnen laten op verschillende standen van de plunjer
gezien er maar 1 kanaal is waar door de olie word aan gevoerd
kan je niet spreken van door stroming
je kan het vergelijken met een enkel werkende cilinder 1 slang waar de olie door in de cilinder word geperst en door het gewicht op de cilinder weer terug word geperst
die olie maakt dus ook een heen en weer gaande beweging
Einfachwirkender_Zylinder_funktionsprinziep.gif


bekijk het eens als een slaapkamer met 1 deur met een lange gang ervoor
als er allemaal mensen naar die slaapkamer toe lopen en de slaapkamer stamp vol is kunnen ze niet eruit omdat de gang er naar toe nog helemaal vol staat .
als je wilt dat die mensen in die slaapkamer wat meer ruimte krijgen om te bewegen zullen die mensen in de gang een paar stapjes achteruit moeten

als je nu de slaapkamer verandert voor de ruimte in en onder de plunjer en het olie kanaal ernaar toe als gang
zul je begrijpen dat de olie heen en weer gaat in het olie kanaal
en je dus niet kan spreken van door stroming
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: hydraulische stoter ontleed

Berichtdoor Douwe » 15 maart 2015, 11:45

216004_aaa_rgb_history.jpg

even een prachtig plaatje van een W126 klepstoter
de uitleg van de werking van een klepstoter wel niet van een W126 maar het princiepe blijft het zelfde
hydraulische_klepstoter_werking_1-3.jpg
hydraulische_klepstoter_werking_2-3.jpg

hydraulische_klepstoter_werking_3-3.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: hydraulische stoter ontleed

Berichtdoor Douwe » 15 maart 2015, 12:01

deze tip kwam ik nog tegen

Als een klepstoter verwijderd is kan je deze controleren op werking. Tijdens het indrukken van de stoter mag deze namelijk niet verend aanvoelen. Als dit wel het geval is zit er lucht in de stoter wat duid op een lekkende terugslagklep. Als er een of meerdere klepstoters stuk zijn, of u kiest er voor de zekerheid voor alle klepstoters te vervangen. Kan er worden overgegaan tot het plaatsen van de nieuwe klepstoters. Nieuwe stoters kunnen na alles gereinigd te hebben zo geplaatst worden. Bij het terugplaatsen van oude klepstoters moet eerst de olie uit de stoters worden geperst. Dit moet omdat anders de mogelijk bestaat dat tijdens het monteren een klep onterecht naar beneneden wordt gedrukt en de klep de zuiger kan raken. Als je klaar bent met opbouwen start je de motor zonder ontsteking zodat de motor niet aan kan slaan. Nu kan de oliepomp de motorolie rustig rondpompen en daarbij ook de klepstoters met motorolie vullen.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: hydraulische stoter ontleed

Berichtdoor Machiel » 15 maart 2015, 12:07

Heel interessant! Bij mij hoor je bij stationair draaien regelmatig wat getik. Verschillende kenners zeggen unaniem dat dit de klepstoters zijn en dat het op zich niets ernstigs is. Maar nu ben ik toch wel nieuwsgierig wat er dan precies aan de hand is. Te weinig oliedruk bij stationair? Of gaat de terugslagklep niet goed dicht? Maar dan zou je het bij hogere toeren ook moeten horen, toch?
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 371
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: hydraulische stoter ontleed

Berichtdoor Douwe » 15 maart 2015, 12:25

naar mijn idee is dan inderdaad de terugslag klep de boosdoener
hij houd namelijk zijn druk niet goed vast waardoor er een ruimte ontstaat tussen tuimelaar en nokkenas waardoor hij kan tikken
als je veel vervuiling in het blok hebt kan dit 1 van de oorzaken zijn
ook een te dunne olie kan een oorzaak zijn
met als gevolg dat je kleppen gaan tikken
ik heb dit onder vonden met meerdere motoren die waren uit gerust met emperol 10 w 40 van kroonolie een synthetische olie
dat ook hier de kleppen soms even tikten en zo in eens het weer weg en dan tikte hij weer ergens anders
ook de ketting spanner was soms bij koude start ontspannen
en dan ratelde hij bij koude start even
het vervangen van de spanner had niet het gewenste resultaat
nadat we over zijn gestapt naar een mineralen olie die iets dikker is de bi-turbo 15 w 40 van kroonolie
was het probleem van het spontaan tikken van de kleppen over ook het ratelende van de distributie ketting is sinds dien niet meer gehoord
daarom raad ik aan om mineralen olie te gebruiken en niet een synthetische olie
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: hydraulische stoter ontleed

Berichtdoor ElGriffo » 15 maart 2015, 12:37

Douwe schreef:deze tip kwam ik nog tegen

Als een klepstoter verwijderd is kan je deze controleren op werking. Tijdens het indrukken van de stoter mag deze namelijk niet verend aanvoelen. Als dit wel het geval is zit er lucht in de stoter wat duid op een lekkende terugslagklep. Als er een of meerdere klepstoters stuk zijn, of u kiest er voor de zekerheid voor alle klepstoters te vervangen. Kan er worden overgegaan tot het plaatsen van de nieuwe klepstoters. Nieuwe stoters kunnen na alles gereinigd te hebben zo geplaatst worden. Bij het terugplaatsen van oude klepstoters moet eerst de olie uit de stoters worden geperst. Dit moet omdat anders de mogelijk bestaat dat tijdens het monteren een klep onterecht naar beneneden wordt gedrukt en de klep de zuiger kan raken. Als je klaar bent met opbouwen start je de motor zonder ontsteking zodat de motor niet aan kan slaan. Nu kan de oliepomp de motorolie rustig rondpompen en daarbij ook de klepstoters met motorolie vullen.


Daarom pas ik ook altijd de "hamersteel" methode (met de steel op de kop van de stoter drukken ) toe tijdens het kleppen stellen om zo de veerkracht te meten en of
er een "speling " te voelen is , bij twijfel vernieuwen . Ook natrekken van de stoters (60nm) is een must, wanneer de stoter los zit (en dat zitten ze nog wel eens) heb je ook een mogeljk verstoring van de olie toevoer .

Ook kun je wat afmeten hoe snel de stoter in zakt t.o.v. de andere stoters en of hij bij het ontlasten wel omhoog komt
ElGriffo
 


Re: hydraulische stoter ontleed

Berichtdoor Machiel » 15 maart 2015, 23:56

Douwe schreef:ook een te dunne olie kan een oorzaak zijn
met als gevolg dat je kleppen gaan tikken

Ik heb nu 10w40 half-synthetisch. Zal de volgende keer eens een minerale 15w40 proberen.
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 371
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: hydraulische stoter ontleed

Berichtdoor Collazos » 16 maart 2015, 20:32

Mijn motor zit straks aan de 200.000 km.
Heeft het zin om alle klepstoters te vervangen?
In het verleden heb ik ook een tik in de motor gehad en de nokkenas is ook een keer vernieuwd.
Recentelijk op de klepsteldag ook een flink aantal geleiders vernieuwd.
Groetjes,
Harry. ;)
Mercedes Benz "Das Beste Oder Nichts"

W126 500SE
Avatar gebruiker
Collazos
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1498
Geregistreerd: 21 jul 2008, 12:31
Woonplaats: Heemskerk
Roepnaam: Harry
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Daihatsu Young RV
Honda SC 38 (X4)
Vespa M 45


Re: hydraulische stoter ontleed

Berichtdoor ElGriffo » 16 maart 2015, 20:40

Tikken en slijtage komt of door slechte smering of defecte of vervuilde stoters

Een stoter kost bij Paul 16 euro ofzo geloof ik en origineel 35 euro.

Bij een tik die komt en gaat zal het en stoter zijn .
Kan niet in je portomonnee kijken maar het is wel het beste
Dan gelijke nog een keer de speling meten en afstellen
ElGriffo
 


Re: hydraulische stoter ontleed

Berichtdoor Douwe » 16 maart 2015, 22:07

Als je motor schoon van binnen is
en hij tikt niet
dan lijkt het mij overbodig om alle stoters te vervangen.
Wel zou ik de tuimelaars laten nakijken en de klepspeling
Als een deel vervangen is en een ander deel niet
dan kunnen die nu door zijn.
ik wil ze wel een keer voor je controleren
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Keer terug naar How-to

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast