Vandaag een groot aantal gesprekken gehad met diverse partijen zoals RAI, KNAC, ANWB en vanavond bij bestuur van de FEHAC op bezoek gegaan.
Tevens weer een tijd met beleidsmedewerkers gesproken en met een paar fractie leden van politieke partijen in Den Haag. Pfff wordt bijna een fulltime baan
Uit alle gespreken komt het volgende naar voren.
M.B.T.Diesels zal er heel weinig mogelijk zijn wanneer je naar de aantallen kijkt zie je gewoon dat 94% van de diesel oldtimers tussen 25 en 39 jaar oud zijn. De algehele perceptie is i.v.m. de belasting maatregelen het aantal diesels aanzienlijk is toegenomen, tevens is de perceptie dat deze het meest vervuilend zijn. (ik laat mij hier persoonlijk niet over uit) 94% van de diesel oldtimers zijn tussen 25 en 39 jaar oud voor benzine auto's is dit 66% en voor LPG is dit 62%
(helaas weet ik niet hoe ik een overzichtje moet invoegen anders had ik dat even gedaan)
wat LPG betreft, merk ik in de gespreken dat men eigenlijk vindt dat deze ook onder de nieuwe oldtimer regeling zouden moeten vallen. Echter zijn de onderhandelingen met het ministerie dermate hard geweest dat vooralsnog er geen ruimte voor is, dat wil niet zeggen dat oa de Fehac op basis van stille diplomatie dit alsnog proberen gelijk te stellen met de benzine regeling.
Het originele uitgangspunt in het regeerakkoord was het milieu en dat alle oldtimers wegenbelasting moesten betalen na de onderhandelingen is de huidige regeling tot stand gekomen.
Volgens de diverse partijen is het altijd een financieel verhaal geweest, een financieel verhaal dat oorspronkelijk 156 miljoen zou moeten opleveren. door de huidige aanpassingen valt er al een gat van € 15 miljoen, dit gat zou echter door het ministerie worden gedekt als de diverse partijen mee zouden gaan in het voorstel zoals dat nu op tafel ligt.
Het was dus een keuze van het ministerie van of iedereen wegenbelasting betalen of de huidige regeling zoals dee op tafel ligt.
wat kan er gedaan worden?
de maatregel wordt in zijn geheel mee genomen in het hele belasting plan 2014 dat op prinsjes dag wordt gepresenteerd er is dus een groot risico dat het hele belasting pakket in 1 maal tijdens de algemene beschouwingen behandelt gaat worden.
Om dit te voorkomen is het zaak dat oldtimers de diverse tweede kamer fracties mobiliseren, alleen dan hebben we kans dat dit er uit gelicht gaat worden.
Voor de LPG regeling spelen er een aantal zaken, het gelijkheidsbeginsel is er 1 maar erg moeilijk maar goed, er kan naar gerefereerd worden , het feit dat LPG een schone brandstof is een ander punt, betrouwbare overheid is een andere.
Ik denk dat de enige mogelijkheid die wij hebben is het aandragen van een charmante oplossing.
Huidige oldtimers op LPG vallen in een overgangsregeling en dus het zelfde voortel als Benzine oldtimers (€ 120,- per jaar en mogen niet gebruikt worden in Dec, Jan en Feb. En wagens die per 1 januari 2014 onder het oldtimer regime komen te vallen (dus per 1 jan 25 jaar oud zijn) en waar nog geen LPG is ingebouwd vallen buiten de oldtimer regeling als er besloten wordt achteraf alsnog LPG in te bouwen.
Mijn advies is stuur brieven naar de diverse fracties in de tweede kamer en wie weet weten we samen nog wat meer uit de regeling te halen.
groet
Marc