W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 22 sep 2018, 00:27

kachelpotjes verwarming

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

kachelpotjes verwarming

Berichtdoor Gebruder S » 11 mei 2011, 12:47

Goedemiddag ,
Weet iemand waar precies de kachelpotjes zitten met daarin de vlotters op de temp in de auto goed te kunnen regelen.
Bij een W124 zitten ze vlak achter de accu namelijk.
Maar bij mijn W126 ???

Volgens mij werken de vlotters in de potjes niet helemaal meer goed want als ik de temp op c.a. 5 Gr. instel word het veel te heet( gaat gelijk naar max temp )
oplossing is links en rechts luchttoevoer dicht zetten en midden geheel open + tempinstelling helemaal dicht houden.
Dan nog komt er rechts soms warmte naar binnen tijden een bocht maken.

Die kachelpotjes zelf vervangen is dat een ingewikkeld klusje of idd wel zelf te doen?
En wat kost dit ongeveer als je het zelf doet of als je het laat maken bij een reguliere garage

Wie heeft hier al ervaring mee , gezien dit veel voor schijnt te komen??

M.vr. grt,
Gebruder S.
Avatar gebruiker
Gebruder S
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 18 apr 2011, 21:26
Woonplaats: Cuijk
Roepnaam: Jesse
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W140 350 TD 1993 ( stargallery )
C107 350 SL_C aut 1972
W124 300D aut. 1987
W108 280SE 1972
W203 combi elegance 2004


Re: kachelpotjes verwarming

Berichtdoor Leeflang » 11 mei 2011, 14:01

Bij de W126 zit die ook vlak bij de accu, iets meer naar het midden van de auto, soms een beetje verstopt onder wat andere dingen.
ventiel.jpg

Is prima zelf te vervangen.
Controleer wel eerst even of het de rubbers zijn die kapot zijn, dan wel de spoelen, dan wel de aansturing, zie ook viewtopic.php?f=11&t=939

Waarschijnlijk zijn het de rubbers.
Als je geluk hebt kun je nog een reparatiesetje vinden à € 22 per ventiel, zie viewtopic.php?f=8&t=5349
Anders kun je op de sloop of op Marktplaats / Ebay op zoek gaan naar een goede tweede hands, dan kom je waarschijnlijk op zo'n € 100 voor een compleet duoventiel.
Vervang dan niet het hele duoventiel, maar alleen de inhoud.
Dat is een stuk gemakkelijker, want dan hoeft niet het hele ventiel er uit, maar kun je volstaan met het losmaken van het deksel.
Je kunt ook nieuwe "hubmagnet"-en kopen bij de dealer, kost dik € 100 per stuk (onderdeelnummer A 000 835 06 44).
Ook kun je op zoek gaan naar Bosch nummer 1147213007, dat is hetzelfde ding.
Bij autohausaz nu voor pakweg $ 40 (ongeveer € 30) per stuk, exclusief verzend- en douanekosten.
Ze hebben ook een alternatief merk MTC, het nummer daarvan is 3065 en kost minder dan $ 30 (ongeveer €20) per stuk.
Als je het bij de dealer laat doen komen er waarschijnlijk de originele (van dik € 100 per stuk) in, plus arbeidsloon.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6118
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: kachelpotjes verwarming

Berichtdoor Gebruder S » 11 mei 2011, 18:25

A ha ,
Bedankt voor de info tot zover.
Bij de W124 zaten 2 van die potjes naast elkaar vlak bij de accu.( 1 voor links en 1 voor rechts heb ik wel eens horen vertellen.

Hier zie ik er maar 1 op de foto.
Maar wel heel duidelijk aangegeven waar ik moet zoeken.

Fijn ook is de link naar dit onderwerp op 't W126 forum

Bedankt leeflang.
Avatar gebruiker
Gebruder S
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 18 apr 2011, 21:26
Woonplaats: Cuijk
Roepnaam: Jesse
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W140 350 TD 1993 ( stargallery )
C107 350 SL_C aut 1972
W124 300D aut. 1987
W108 280SE 1972
W203 combi elegance 2004


Re: kachelpotjes verwarming

Berichtdoor Leeflang » 11 mei 2011, 19:26

Op de foto is inderdaad een monoventiel te zien, van een W126 met automatische airco en maar 1 temperatuur wieltje.
Andere hebben 2 wieltjes en een duo ventiel.
Wat plaatjes daarvan:
duo ventiel.jpg

Linksboven zoals hij eruit ziet als de connector eraf getrokken is.
Daaronder met het deksel en de inhoud verwijderd, met groene antivries.
Rechtsboven het deksel en de complete inhoud, die zilverkleurige tonnetjes zijn de elektromagneten, wat er onder uitsteekt zijn de "hubmagnet"-en, met de rubbers die het na enkele decennia begeven.
Rechtsonder een verse "hubmagnet" (vertekende kleur, de buizen zijn chroom kleurig), met aandruk ring.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6118
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: kachelpotjes verwarming

Berichtdoor Gebruder S » 11 mei 2011, 21:30

Bedankt voor de goede uitleg leeflang.

Ik had ook al ergens op 't forum via de zoekfunctie meer over dit euvel gelezen.
En hoe je met een multimeter aan de slag moet enz enz.

Maar in de meeste gevallen zijn het dus de rubbers die het begeven hebben.
En als het dat niet is , dan zal het waarschijnlijk niet zo lang duren voordat dat vervangen moet worden.

Ook kan het wel eens aan de printplaat net achter het bedieningspaneel liggen heb ik begrepen.

Grt,
Gebruder S.
Avatar gebruiker
Gebruder S
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 18 apr 2011, 21:26
Woonplaats: Cuijk
Roepnaam: Jesse
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W140 350 TD 1993 ( stargallery )
C107 350 SL_C aut 1972
W124 300D aut. 1987
W108 280SE 1972
W203 combi elegance 2004


Re: kachelpotjes verwarming

Berichtdoor Jean Pierre » 06 maart 2018, 23:11

De rubber membraan was bij mijn W126 ook stuk (gescheurd).
Als noodoplossing kan je ook de duim of vinger gebruiken van een rubber poets handschoen wat dames gebruiken in het huishouden.
De oude rubber in het midden wegknippen tot 2 a 3 mm van de rand. Gaan we straks gebruiken om de rubber vinger vast te zetten.
Kijk nu naar je eigen duim en knip nu bij de handschoen net achter het eerste gewricht af. Knip aan aan de bovenkant van de nagel een klein gaatje en je heb een noodmembraan.
Nu kan je de ring van het oude membraan gebruiken om het vast te zetten.
Heeft meer als een jaar gewerkt zonder problemen.

Als de uitleg niet goed overkomt wil ik er wel wat foto's van plaatsen.
Grtjs
Jean Pierre
Avatar gebruiker
Jean Pierre
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 270
Geregistreerd: 17 aug 2013, 17:04
Woonplaats: België Maaseik
Roepnaam: Jean Pierre
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten