W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 sep 2020, 11:38

Koelvloeistof probleem!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Koelvloeistof probleem!

Berichtdoor Coaster » 10 aug 2012, 19:16

Ik weet het, ik moet me nog even voorstellen, wat ik ook binnenkort ga doen! ;)

Ter informatie: Ik heb een 280S uit 1980.

Op dit moment heb ik enkel een probleem met mijn koelvloeistof. Het lekt enorm hard uit het motorblok.
Het is waarschijnlijk de pomp die kapot is.

Ik heb het vermoeden dat het al lekte 2 dagen voor de 'rrrrmmmbblll' is gebeurd. Ik was aan het rijden en hoorde een soort 'rrrrmmmbblll', en daarna wou hij op LPG niet meer rijden, hij hield het gas niet vast en ging een soort van schommelen in gas als ik het pedaal intrapte. Maar hij ging daardoor niet harder rijden, hij bleef als het ware hangen. Na een overschakeling op benzine liep hij gewoon verder,maar met plotseling een 120 graden motor.. Na parkeren werd duidelijk dat de vloeistof er wel uit het blok liep.

Om toch even jullie advies te vragen wat er eventueel aan de hand kan zijn heb ik nog wat fotos:

1344618134NDSC_0016.jpg

Dit is van bovenaf, op de dynamo zit iets roest, het overige oranje is koelvloeistof.

1344618189NDSC_0018.jpg

Van onderen bij het aandrijfwiel, hoofd iets naar links buigen, dan kijk je er recht tegenaan.
Het donkere deel is waar het nog uit loopt.

1344618228NDSC_0021.jpg

Vanaf andere kant gezien, hier is niet veel te zien behalve veel oranje troep.

1344618208NDSC_0019.jpg

Zo ziet de hele onderkant er nu uit, wat oranjeroest achtig wat ik er afhaal zodra het weer gerepareerd is.


Is het de waterpomp of is er mogelijk nog wat anders aan de hand? Ik ga in elk geval de leidingen goed doorspoelen mocht het ergens verstop zitten...

Bedankt!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Coaster
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 11 jun 2012, 10:28
Woonplaats: Prov. Twente
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1980
LPG: Ja


Re: Koelvloeistof probleem!

Berichtdoor ElGriffo » 10 aug 2012, 20:30

Ik zou me eerder zorgen maken over het " spul" wat uit je motor loopt...... Das is echt niet pluis.

Kan maar zo zijn dat er ergens iets is door geroest ?

Heeft de auto lang stil gestaan ?
ElGriffo
 


Re: Koelvloeistof probleem!

Berichtdoor Coaster » 10 aug 2012, 20:41

De auto heeft hiervoor vermoedelijk wel 4 jaar stilgestaan, afgaande de banden die eronder zaten uit 2007. Hij is al behoorlijk goed gecontroleerd. De auto is ooit in beslag genomen, en het heeft een jaar geduurd voordat de papieren rond waren om hem eindelijk naar NL te halen. Verdere geschiedenis ontbreekt hierdoor helaas.

Er zit nieuwe koelvloeistof in en voor de rest zijn alle olies en filters vervangen.

Ik hoop dat het morgen na een paar keer doorspoelen en een nieuwe pomp allemaal verholpen is.

Geen mogelijke suggesties wat het anders kan zijn?
Coaster
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 11 jun 2012, 10:28
Woonplaats: Prov. Twente
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1980
LPG: Ja


Re: Koelvloeistof probleem!

Berichtdoor ElGriffo » 10 aug 2012, 20:51

Afpersen en controleren waar het lekt
ElGriffo
 


Re: Koelvloeistof probleem!

Berichtdoor Coaster » 11 aug 2012, 13:49

Ik ben momenteel de boel aan het vervangen, alleen welke schroeven moet ik uit het motorblok draaien om de koelvloeistof eruit te laten lopen?

Ik gebruik een stappenplan die ik hier gevonden heb...

Deze stap:
(1 Koelwater aftappen onderin de radiator (kunststof schroef) en de aflaat schroef uit het blok draaien, (deze zit rechts achter de motorsteun) en de thermostaat eruit halen.)

Iemand een foto of iets dergelijks?
Coaster
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 11 jun 2012, 10:28
Woonplaats: Prov. Twente
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1980
LPG: Ja


Re: Koelvloeistof probleem!

Berichtdoor Leeflang » 11 aug 2012, 16:53

aftapschroeven.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6420
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Koelvloeistof probleem!

Berichtdoor wwwW126 » 11 aug 2012, 17:48

radiator ook eens goed bekijken en extra doospoelen. thermostaat niet vergeten te checken. er is ook spul in de handel om je systeem extra te reinigen. zoals je zelf ziet is dat hard nodig bij jou.
Avatar gebruiker
wwwW126
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 17 jul 2008, 14:27
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123T
W201
W114


Re: Koelvloeistof probleem!

Berichtdoor Coaster » 11 aug 2012, 18:31

Bedankt allemaal! Ik heb hem nu ongeveer 6 keer doorgespoeld met speciale reiniger. Bu rijd ik even 2 dagen met de reiniger, daarna weer een paar spoelbeurten, dan nog 1x een blik reiniger erin, en daarna nieuwe koelvloeistof erin.

Het bijzondere is dat nadat ik de boel gereinigd heb, de pomp klaarblijkelijk ook niet meer lekt. Wellicht was de boel te verstopt of iets dergelijks.

In elk geval is het koelsysteem binnen 2 weken (hopelijk) zo goed als nieuw!

Ik houd jullie op de hoogte.
Coaster
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 11 jun 2012, 10:28
Woonplaats: Prov. Twente
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1980
LPG: Ja


Re: Koelvloeistof probleem!

Berichtdoor Michelsb » 05 aug 2020, 20:56

Goeiedag allemaal,

Ik wens mijn koelvloeistof te vervangen. Er is geen probleem met het koelsysteem maar ik heb de wagen al vijf jaar en weet niet wanneer de vorige eigenaar die voor het laatst vervangen heeft dus ik dacht best een keertje doen.

Ik heb hier omtrend enkele vraagjes:
1. Moet ge de thermostaat uitbouwen bij een koelmiddel wissel ?
2. Is het ook voldoende om de dikke slang komende van de waterpomp onderaan aan het radiator los te maken en het systeem dan leeg te laten lopen ? Dan moet men de aflaatschroeven van radiator en motorblok niet los te maken zodat hij daarna ook daar niet kan lekken.
3. Zit er een dichtingsringen op de aflaatschroeven van het motorblok en radiator en zoja dienen die te worden vervangen ?

Alvast bedankt,

Michel
Michelsb
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 02 jun 2015, 22:43
Roepnaam: Michel
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Kia Picanto 2017


Re: Koelvloeistof probleem!

Berichtdoor Bayram » 06 aug 2020, 00:42

Thermostaat alleen uitbouwen als je hem wil spoelen.
Je kan inderdaad de dikke slang los halen in plaats van de plug.

Let op dat je niet alle koelvloeistof kan verversen dan, haal verderop nog wat slangen los, dan komt het wel goed
Avatar gebruiker
Bayram
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1520
Geregistreerd: 02 mei 2012, 22:08
Woonplaats: Overijssel
Roepnaam: Bayram
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 280 CDI


Re: Koelvloeistof probleem!

Berichtdoor Michelsb » 06 aug 2020, 10:13

Dank je Bayram,

De dikke slang vertrkekt bij de m110 injectie dadelijk aan de waterpomp naar beneden van de radiator. Welke slangen bedoel je verderop ?

Dank je,

Michel
Michelsb
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 02 jun 2015, 22:43
Roepnaam: Michel
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Kia Picanto 2017


Re: Koelvloeistof probleem!

Berichtdoor Bayram » 06 aug 2020, 14:41

Bij mijn 300SE heb ik een retourslang die van achter de firewall naar de motorruimte loopt
Deze had ik toen los gemaakt en toen kwam de rest er uit lekken.

Als je een foto laat zien van je motor ruimte dan kan ik die slang wel aanwijzen
Denk namelijk niet dat dat specifiek voor de 300SE is
Avatar gebruiker
Bayram
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1520
Geregistreerd: 02 mei 2012, 22:08
Woonplaats: Overijssel
Roepnaam: Bayram
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 280 CDI


Re: Koelvloeistof probleem!

Berichtdoor Michelsb » 06 aug 2020, 18:12

Dag Bayram,

Ik ben net gaan kijken en heb de slang die naar die naar de verwarming binnen in het interieur loopt gevonden. Die slang eindigt bij mij ook in de de dikke slang die naar de autoradiator loopt.

Bedankt,

Michel
Michelsb
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 02 jun 2015, 22:43
Roepnaam: Michel
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Kia Picanto 2017


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten