door MuktaII » 28 apr 2009, 20:47
Een kleine aanvulling c.q. nuance op het vorige bericht: in principe slijt een koppakking niet of nauwelijks, tenzij er door omstandigheden lekkage ontstaat. Dan moet je denken aan bijvoorbeeld (erg) weinig rijden of rijden met hele lange tussenpozen, waardoor de pakking bv is uitgedroogd en scheurtjes heeft gekregen en daardoor gaat lekken, of de motor werd niet (goed) genoeg gekoeld en is daardoor te heet geworden, waardoor de pakking ook problemen krijgt, of er zat te weinig olie in en daardoor is eveneens de motor te heet geworden.
Alle drie bovengenoemde oorzaken kunnen (en zullen dat waarschijnlijk ook doen!) andere problemen opleveren, dus is het zaak goed te kijken of de motor technisch nog in orde is.
Hoe klinkt de motor bij koude start, hoe loopt ie (rustig, rommelig, doen alle cilinders mee), hoe draait de motor als hij warm is, is er (zichtbaar) olieverbruik of olielekkage , etc etc.
Maak een proefrit en laat zeker de motor niet warm lopen door de eigenaar: een koude start is wat je wilt als je komt kijken, dan hoor je n.l. meteen of er al iets mis is! Los daarvan zijn er natuurlijk legio zaken om naar te kijken, dus neem iemand mee die er echt verstand van heeft mocht je dat zelf (nog) niet hebben....
S6 in elk geval, en laat ons weer wat horen aub!
vriendelijke groet,
Mark.
Nothing to do, nowhere to go, just be, BE HAPPY!