[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4828: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4830: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4831: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4832: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
LM schijf krom ? : Techniek - 2

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 22 nov 2024, 22:24

LM schijf krom ?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Re: LM schijf krom ?

Berichtdoor Douwe » 05 jun 2013, 07:53

mogelijk gaat je lmm arm het eerste eindje zwaar
waardooe hij niet gelijdelijk open gaat
maar elke keer even open springt en dan weer dicht klapt
dit heeft ook invloed op het LPG draaien
het is zelfs zo dat de bovenste schroef van je verdamper de stationair om loop stelschroef
een constante stroom gas door laat maar het kan niet naar binnen als de lmm dicht zit
gisteren mijn eigen wagen co laten stellen het stond perfect
helaas wou de wagen niet goed van zijn plek
ook bij gas loslaten viel hij uit nadat de stationaire omloop stelschroef wat verder open was gezet
was het probleem over
dit zou ook jou uitval probleem kunnen oplossen
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja

Berichtdoor Buurman » 05 jun 2013, 08:30

Mogguh Douwe,
Moet de arm met motor uit zonder tegendruk naar beneden te duwen zijn?
Buurman

Berichtdoor Buurman » 05 jun 2013, 20:47

Vandaag naar werk geweest "zonder LM-schijf" dus alleen op LPG.
Het hoog-frequente "gejutter" op snelweg was verdwenen.
Ook gewoon stationair ook nog steeds goed, dus een stuk minder plofferig.

Heb zoals Douwe aanraadde de bovenste schroef van verdamper iets (1/2 slagje) open gezet.......
Lastig om verschil war te nemen.
Met 80 km/u en gas los tot rotonde o.i.d. dan zakt toerental tot bijna nul, ene keer pikt ie wel op andere keer afslaan.
Maar met 1/2 slagje open lijkt het wat beter maar 100% zeker.......... :dry:

Maar een beetje de hamvraag die bij mij bovenkwam is dan:
Is er nog iets in het LM-huis of spinnekop gedeelte wat dat rare geklapper van de LMschijf veroorzaakt?

Ik wacht nog even op antwoord wat betreft hoe zwaar of soepel de schijf-arm naar boven en beneden moet bewegen.
Zoals Douwe opperde dat mijn arm/schijf misschien klem zat of te zwaar gaat vanuit beginstand.... ( ja weet ook niet precies hoe ik dit moet verwoorden maar hoop dat het duidelijk is) zit er daar wellicht een onderdeel wat ik moet inspecteren.

Zal morgen boeltje openhalen en e.e.a. bekijken, documenteren ( filmpie maken) en posten hoe de LM-schijf zich gedraagt, of misdraagt.

Maar ondertussen is alle input welkom.
Buurman

Berichtdoor Leeflang » 05 jun 2013, 21:38

Dat geklapper lijkt me op zich niet zo heel vreemd, als de leerlaufregler (de elektronica) constateert dat het stationair toerental te laag is, wordt de bijbehorende leerlaufsteller (de luchtschuif / sigaar) een beetje verder open gezet, daardoor wordt iets meer lucht de motor ingezogen, daardoor gaat de stuwschijf een beetje naar beneden, daardoor wordt iets meer benzine ingespoten (of LPG uit de venturi gezogen), daardoor gaat het toerental omhoog, dan constateert de elektronica dat het stationair toerental iets te hoog is en sluit de luchtschuif een beetje, daardoor wordt minder lucht de motor ingezogen, daardoor veert de stuwschijf weer omhoog, daardoor wordt minder benzine ingespoten (of LPG uit de venturi gezogen), daardoor gaat het toerental omlaag, de elektronica constateert dat stationair toerental te laag is ... enzovoort.

Bij een perfecte regeling zal het toerental door het ingrijpen van de leerlaufregler / -steller zo weinig veranderen dat het lijkt of de stuwschijf in een bepaalde stand een klein beetje open blijft staan, maar een regelkring zo perfect voor elkaar te krijgen is niet gemakkelijk, zeker niet eentje die dat na dik 25 jaar nog steeds zo doet.
Misschien wordt het iets beter als alles een zeer grondige schoonmaakbeurt heeft gehad (de luchtschuif ultrasoon reinigen, de injectoren reinigen, de spinnenkop reinigen en reviseren, de lagers in de luchtmassameter reinigen en opnieuw smeren, de elektronica oplappen).

Ik heb hier twee luchtmassameters liggen die allebei met 5 muntstukken van 2 euro erop nog dicht blijven, maar met 6 er op open zakken (aan de voorkant van de schijf, niet aan de kant van de spinnenkop).
Dat is dan zonder benzinedruk op de spinnenkop, de benzinedruk vormt een tegendruk op de arm van de luchtmassameter.
Mijn keukenweegschaal (niet erg nauwkeurig dus) geeft aan dat die 6 munten samen net geen 50 gram wegen.
Edit: volgens http://euro.raddos.de/Nederlands/munten.php weegt een 2 euro munt 8,5 gram, 6 stuks dus 51 gram.
De arm moet soepel zonder haperingen bewegen over zijn gehele bereik.
Optimum aut nihil.
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Buurman » 05 jun 2013, 22:03

Leeflang, ga deze info op mij in laten werken en er z.s.m. ( hoop morgen) mee aan de slag zover als het mogelijk is.
Wederom mijn dank.
Buurman

Berichtdoor Douwe » 06 jun 2013, 06:29

ik moest die schroef aardig open draaien voor hij echt lekker bleef draaien
daar voor pakte hij slecht op het was hollen of stil staan
als je voorzichtig gas gaf was het net of hij er in smoorde
en da in eens kwam hij dan weer
nadat ik die schroef op advies van de gasboer wat open had gezet was het beter geworden
vermoedelijk zal die van jou zonder schijf het probleem niet meer kennen
maar met schijf zal hij wel weer problemen hebben
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja

Berichtdoor Buurman » 06 jun 2013, 08:38

Hoi Douwe, heveel moest je die bovenste schroef opendraaien?
En wikzigd de Co afstelling dan niet te veel?
Ik heb 'm een half slagje opengedraaid maar kan nog geen verschil merken.
Buurman

Berichtdoor Buurman » 06 jun 2013, 08:45

Goedemorgen Leeflang, dus als ik die 51 gram op de schijf leg met motor uit en de druk van de benzineleiding dan moet de arm naar beneden zakken.
Zoniet dan loopt er iets niet soepel genoeg.
En als je de arm beneden aan loslaat, moet ie dan langzaam omhoog komen of zeg maar "terug-omhoog-schieten" ? Uiteraard zonder doe 51 gram erop.
Buurman

Berichtdoor Leeflang » 06 jun 2013, 12:18

Met 6 munten gaat de schijf bij mij een eindje naar beneden, met 7 nog iets verder en met 8 zakt hij tot helemaal onderin.
Als de munten er weer af zijn gaat de schijf vlot weer omhoog en stuitert als hij weer bovenaan is een twee à drie keer.
Het gaat niet echt met een klap omhoog, er zit geen veer aan of zo, het is een balans met aan de ene kant de stuwschijf en aan de andere kant een contragewicht (zie ook de afbeelding in post126719.html#p126719).
De schijf ondervindt luchtweerstand en wordt dus iets afgeremd op zijn weg omhoog.

Stapel trouwens niet zomaar munten op je stuwschijf, als ze er af glijden vallen ze op de gasklep of in het spruitstuk en heb je een klus om ze er weer uit te vissen.
Optimum aut nihil.
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Buurman » 06 jun 2013, 14:53

Er gaan al genoeg eurootjes in de tank dus gaan we ook niet nog eens centjes in het blok stoppen..... :D
Buurman

Berichtdoor Buurman » 06 jun 2013, 17:44

Oh, en vandaag is het niks geworden en morgen weer de hele dag op pad.
zaterdag, anders zondag weer verder aan de hobby.
Heb nog een vraaje m.b.t. Co afstellen maar daar doe ik ff nieuw topicje over.

"Opnieuw CO afstellen na vervangen injectorrubbers?"
Buurman

Berichtdoor Buurman » 08 jun 2013, 00:58

Heb van forum lid set nieuwe Bosch bougie-kabels kunnen overnemen.
Zijn zo goed als onderweg.........

Toch maar dit "financiele stapje" genomen om er zeker van te zijn dat het hier niet aan kan liggen.
Dus nu rond-om Bosch aangezien ik verdeler en rotor er al in heb zitten.
Buurman

Berichtdoor Buurman » 09 jun 2013, 22:14

Heb de LM arm gechecked en lijkt dat er geen obstructie in de beweging zit.
Kon allen niet druk van benzineleiding afhalen aangezien 1(aanvoer?) brandstofleiding op de spinnekop even wat te vast zat en wilde de boel niet forceren, cq leiding torderen.

Andere brandstofleiding ( retour?) kreeg ik wel los, dat is de leiding die rechts van de CO stelschroef zit.
Dus met die 51 gram er op zakte de arm even niet........

Affijn, arm naar beneden duwen gaat met lichte tegendruk, lijkt wel een zeeppompje, er komt dan ook brandstof uit de los gedraaide aansluiting op spinnekop.

Met loslaten snel omhoog en stuiterd ca. 3x
Gaat dus soepel naar beneden en veert weer netjes terug naar boven, zoals Leeflang omschrijft.

Dus hier zie ik geen probleem.

Kon tevens constateren dat de rubberen onderbak i.d.d. zeer recentelijk vervangen is gezien de soepelheid en mooie zwarte kleur van het rubber.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Buurman

Berichtdoor Buurman » 09 jun 2013, 22:50

Ook nog 90 % van de vacuumslangen vervangen.
Heb rubber brandstofleiding gebruikt.

En iedere keer van de originele oude uitgdroogde plastic leidng een stukje afgeknipt en opnieuw gebruikt aan begin en eind.
Ten 1e om zo achteraf nog te weten welke kleurcodering op welke aansluiting zat en simpel weg om zo nieuwe rubber-vac,-slang weer makkelijk te kunnen connecten.

Enige die ik niet geheel kon vervangen zijn de twee die onder spinnekop verdwijnen.........
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Buurman

Vorige

Keer terug naar Techniek