Dat geklapper lijkt me op zich niet zo heel vreemd, als de leerlaufregler (de elektronica) constateert dat het stationair toerental te laag is, wordt de bijbehorende leerlaufsteller (de luchtschuif / sigaar) een beetje verder open gezet, daardoor wordt iets meer lucht de motor ingezogen, daardoor gaat de stuwschijf een beetje naar beneden, daardoor wordt iets meer benzine ingespoten (of LPG uit de venturi gezogen), daardoor gaat het toerental omhoog, dan constateert de elektronica dat het stationair toerental iets te hoog is en sluit de luchtschuif een beetje, daardoor wordt minder lucht de motor ingezogen, daardoor veert de stuwschijf weer omhoog, daardoor wordt minder benzine ingespoten (of LPG uit de venturi gezogen), daardoor gaat het toerental omlaag, de elektronica constateert dat stationair toerental te laag is ... enzovoort.
Bij een perfecte regeling zal het toerental door het ingrijpen van de leerlaufregler / -steller zo weinig veranderen dat het lijkt of de stuwschijf in een bepaalde stand een klein beetje open blijft staan, maar een regelkring zo perfect voor elkaar te krijgen is niet gemakkelijk, zeker niet eentje die dat na dik 25 jaar nog steeds zo doet.
Misschien wordt het iets beter als alles een zeer grondige schoonmaakbeurt heeft gehad (de luchtschuif ultrasoon reinigen, de injectoren reinigen, de spinnenkop reinigen en reviseren, de lagers in de luchtmassameter reinigen en opnieuw smeren, de elektronica oplappen).
Ik heb hier twee luchtmassameters liggen die allebei met 5 muntstukken van 2 euro erop nog dicht blijven, maar met 6 er op open zakken (aan de voorkant van de schijf, niet aan de kant van de spinnenkop).
Dat is dan zonder benzinedruk op de spinnenkop, de benzinedruk vormt een tegendruk op de arm van de luchtmassameter.
Mijn keukenweegschaal (niet erg nauwkeurig dus) geeft aan dat die 6 munten samen net geen 50 gram wegen.
Edit: volgens
http://euro.raddos.de/Nederlands/munten.php weegt een 2 euro munt 8,5 gram, 6 stuks dus 51 gram.
De arm moet soepel zonder haperingen bewegen over zijn gehele bereik.
Optimum aut nihil.