De lambda sonde kun je niet stellen, je stelt - indirect met behulp van de sonde - de CO waarde zo in dat het benzine/lucht mengsel de optimale verhouding heeft.
Onder invloed van de lambda sonde regelt dan de Jetronic elektronica constant zo bij dat de verbranding steeds optimaal blijft.
De sonde levert dus zijn signaal aan de Jetronic module en die vertaalt dat in een signaal op de diagnosestekker.
Als de CO waarde correct is afgesteld heeft dat signaal een duty cycle van (pendelend omstreeks) 50%.
Het zal niet makkelijk zijn om een "originele" meter te vinden.
Samstag sales (
http://www.samstagsales.com/mbref.htm) had ze, maar die is "No Longer Available".
mb909589002100_Bosch_KDJE-P600.jpg
Alleen een passende stekker zal nog lastiger te vinden zijn.
Je zou een toerental versterker (0015455932) van een diesel kunnen zoeken, die wordt ook op de diagnosestekker geplaatst.
Die moet je dan wel verbouwen, want daar zit pin 3 niet in.
Gelukkig is dat allemaal niet nodig, de meetpennen van vrijwel alle multimeters passen prima in de gaatjes (2 en 3) van de diagnosestekker.
Een multimeter vinden die ook duty cycle kan meten kan wel lastig zijn, de meters die je bij de bouwmarkten e.d. kunt kopen kunnen dat meestal niet, daarvoor kom je al gauw in het duurdere segment uit.
Grootaers Elektronika in de Mariastraat kan je er ongetwijfeld eentje leveren.
Het kan best wel goedkoop, b.v. en op ebay zijn ze ongetwijfeld ook goedkoop te vinden, maar het wordt dan wel even zoeken.
Er moet dan een knop of stand van de draaiknop op zitten, waar iets van "Freq/Duty" of "Hz/Duty" of "Hz/%" of iets in die trant op / bij staat.
sku_113628_1.jpg
Het is wel de vraag of het zinvol is om hierin te investeren.
Voor het goed controleren en afstellen van de motor is wel meer nodig dan alleen de duty cycle op de diagnosestekker.
Ook de stroom naar de elektro-hydraulische regelaar van de brandstofverdeler is van belang en het toerental en de ontstekingshoek en de spanning in de bougie kabels.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.