W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 16 okt 2018, 04:47

LPG inbouwen

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

LPG inbouwen

Berichtdoor Sieggy » 03 maart 2015, 14:10

T.a.v. Douwe en collega's:

Beste,
Ben aan het overwegen om LPG te laten inbouwen in mijn 560SEC van 1989.
Na wat gepraat met m'n LPG-installateur zou ik het volgende installeren:

- ongeregeld systeem
- LPG-tank in de plaats van benzinetank. Geen benzinetank meer.
- Impco-verdamper. Dit is volgens de installateur beter/geschikter dan een OMVL.
- de ganse luchtmassameter incl. KE-Jetronic wordt definitief weggehaald om eventuele backfire-schade te minimaliseren.
- Vraagprijs +/- 2.000 à 2.500 EUR

Vragen:
- Kan er nog een tweede LPG-ringtank geïnstalleerd worden die aangesloten is op de eerste LPG-tank?
- Volgens de installateur zal er altijd gestart kunnen worden op LPG, ook als het vriest. Klopt dit? (Bij mijn andere wagen met G3-installatie lukt dat alleszins niet of zeer moeilijk)
- Zijn er bepaalde zaken waar nog op gelet dient te worden?

Alvast hartelijk dank voor de reacties,
Sieggy
Sieggy
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 E220 coupé 1995


Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Neerven » 03 maart 2015, 14:42

Waarom niet kiezen voor behoud van het benzine systeem? Heb je het beste van beide. Soms (vakantie) is het erg lastig om LPG te vinden. Heb zelf altijd een OMVL gehad en functioneerde naar volle tevredenheid.
Avatar gebruiker
Neerven
Moderator
Moderator
 
Berichten: 2241
Geregistreerd: 01 aug 2010, 11:14
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: André
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 1983 500SEL
2005 W164 320CDI
1986 500SEL (verkocht)
1989 500SEL (gesloopt)
2010 Suzuki Alto 1.0 :(


Re: LPG inbouwen

Berichtdoor 560snel » 03 maart 2015, 15:07

persoonlijk zou ik ook niet voor de impco gaan maar voor een OMVL.
het benzine traject opheffen lijkt me geen goed idee, als je gewoon zorgt dat je motor in goede conditie is lijkt me dit ook onnodig.
als je geen vacuüm lekkage hebt en je elektronische gebeuren ( kabels verdeelkap e.d.) is in perfekte staat kan er niet veel gebeuren.
dus zorg eerst dat de motor perfekt loopt op benzine en laat hem goed controlen d.m.v. viergas of zo. als alle waardes dan goed zijn zou er zo gas in moeten kunnen zonder dat je het benzine gedeelte verwijdert.

vind de prijs ook net echt spot goedkoop.
Avatar gebruiker
560snel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 942
Geregistreerd: 17 jan 2011, 22:11
Woonplaats: In een mooie stad achter de duinen
Roepnaam: Iggy
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Renault Trafic 2.5DCi
W201 190E 2.6 sportline
W107 450SL
W107 560SL
Kymco People S 200i
zundapp ks 175


Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Renegade50 » 03 maart 2015, 15:56

Zou nooit de benzinetank verwijderen, ten eerste zat er bij mij een 80liter tank in met behoud van nog genoeg kofferruimte, en met een ringtank helemaal, ten tweede, als je problemen krijgt met de LPG, bv geen LPG tankstation, of gewoon kapot gaan , dan kun je in ieder geval op benzine verder.
Als je er toch voor kiest om veel belasting te betalen wil ik wel altijd kunnen rijden toch?
Dit is mijn 3e SEC. Heb eerst een 500SEC gehad daarna een 380SEC en nu weer een 500SEC.
Andere MB'S gehad: 190E.190D,380SL,380SLC.
Avatar gebruiker
Renegade50
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 457
Geregistreerd: 28 sep 2013, 13:26
Woonplaats: Tilburg
Roepnaam: Ton
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Chevrolet corvette stingray 1969.
Datsun 240Z
Nissan 300ZX AE
Ford Transit oprijwagen 1974
Ford Taunus sedan 1971
Ford Econoline 1984


Re: LPG inbouwen

Berichtdoor RedLelie » 03 maart 2015, 17:03

Het woordje ganse voor luchtmassa meter doet me denken dat hij in België woont en daar betalen ze niet veel wegen belasting
Ik zou voor OMVL gaan met behoud van benzine
Als alles goed werkt dan is starten op gas in de winter geen probleem
Maar slaat hij af voordat het water warm is dan kan het gas bevriezen en krijg je hem niet meer aan, je zult dan moeten wachten tot de boel ontdooit is een standkachel kan uitkomst brengen
De water circulatie van een W126 wil wel voor problemen zorgen zolang het water koud is
Kijk maar eens op het Forum.
in NL kun je al terecht vanaf 1200,- afhankelijk van je wensen
Ik heb desgewenst nieuwe en gebruikte onderdelen voor een installatie
Avatar gebruiker
RedLelie
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 09 jul 2008, 20:01
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam: Jan
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL 1987
500SEL 1982
500SL 1991
Citroën Berlingo
Land-Rover Discovery 2.5TDI


Re: LPG inbouwen

Berichtdoor 126 » 03 maart 2015, 17:08

als je dat bedrag wilt uitgeven kun je ook kiezen voor een electronisch gas injectie systeem ongeveer gelijk aan G3
of kiezen voor LPI
Doe maar gek gewoon kan altijd nog!
Aso bakken bestaan niet,aso rijders wel!
Avatar gebruiker
126
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 22 mei 2012, 18:29
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Frank
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hyundai Tucson 2.7 V6 LPG3


Re: LPG inbouwen

Berichtdoor BenzHans2 » 03 maart 2015, 19:25

Voor dat geld altijd voor gasinjectie kiezen.

als voorbeeld: http://www.jansen-automotive.nl/
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3533
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Crunchy » 03 maart 2015, 21:04

Ja inderdaad gas injectie, dan rijd hij mogelijk even goed op gas als op benzine.
Groetjes,

Crunchy
Avatar gebruiker
Crunchy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 28 nov 2013, 15:18
Woonplaats: Belgïe
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Sieggy » 03 maart 2015, 22:27

BenzHans2 schreef:Voor dat geld altijd voor gasinjectie kiezen.

als voorbeeld: http://www.jansen-automotive.nl/


Ik woon inderdaad in België (West-Vlaanderen).
Ik verkies inderdaad gasinjectie, maar een gasinstallateur uit België (Van Meenen) liet mij weten dat gasinjectie niet goed werkt op een KE-Jetronic.
Heel moeilijk af te regelen met kans op stilvallen aan bv. verkeerslichten.
Een andere gasinstallateur vertelde mij ongeveer hetzelfde.

Mogelijk heeft Jansen Automotive een eigen systeem ontwikkeld dat misschien goed kan werken, maar wat als er eens een probleem is met de installatie of de software moet opnieuw afgesteld worden? Ik woon +/- 330km van Haarle.

Kennen jullie gasinstallateurs wat dichter bij huis die een goed werkende gasinjectie kunnen installeren?
Ook weet ik niet meer wat te geloven: werkt gasinjectie op die wagens of niet? En wat voor systeem is dat dan? Is dat een courant systeem of is dit maatwerk door een specifiek bedrijfje? Wat als zo'n bedrijfje dan failliet gaat?
Sieggy
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 E220 coupé 1995


Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Vlim » 03 maart 2015, 23:39

Als je gasinbouwer dat advies geeft: Rennen. Die weet duidelijk niet waar hij het over heeft.

Mocht je echt een fatsoenlijk systeem willen, overleg dan eens met Erich Matzek (http://www.emb-pro-autogas.de).
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1757
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 280SE - 1984
500SE - 1980
400SE - 1993
230CE - 1988
CL500 - 2000


Re: LPG inbouwen

Berichtdoor ElGriffo » 03 maart 2015, 23:45

bassie007 had in mijn ogen de beste LPG installatie

dampgas injectie , waarbij het gas door 8 buisjes naar iedere cilinder geleid wordt. het pijpje mond een fractie bij de inlaatklep vandaan.

ik heb de installatie uitgebouwd en is verkocht aan Mooster. zijn gereviseerde motor is ook voor dit systeem voorbereid.
als de motor klaar is en in helmut gelepeld kan worden zal dit LPG systeem ook bij hem ingebouwd gaan worden.

zal tegen die tijd wel wat foto's plaatsen
ElGriffo
 


Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Sieggy » 03 maart 2015, 23:53

Vlim schreef:Als je gasinbouwer dat advies geeft: Rennen. Die weet duidelijk niet waar hij het over heeft.

Mocht je echt een fatsoenlijk systeem willen, overleg dan eens met Erich Matzek (http://www.emb-pro-autogas.de).


Ik kan toch moeilijk iemand contacteren die 700km hiervandaan woont om een LPG-installatie in te bouwen?
Sieggy
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 E220 coupé 1995


Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Sieggy » 04 maart 2015, 00:07

Het berekenen van de gasinjectietijden zonder aanwezigheid van een benzinecomputer is naar het schijnt heel moeilijk.
Blijkbaar zijn er firma's in Nederland die daar toch ervaring mee hebben.
Mocht er iemand weet hebben van dergelijke firma's in België dan hoor ik het graag.

Mvg,
Sieggy

ElGriffo schreef:bassie007 had in mijn ogen de beste LPG installatie

dampgas injectie , waarbij het gas door 8 buisjes naar iedere cilinder geleid wordt. het pijpje mond een fractie bij de inlaatklep vandaan.

ik heb de installatie uitgebouwd en is verkocht aan Mooster. zijn gereviseerde motor is ook voor dit systeem voorbereid.
als de motor klaar is en in helmut gelepeld kan worden zal dit LPG systeem ook bij hem ingebouwd gaan worden.

zal tegen die tijd wel wat foto's plaatsen
Sieggy
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 E220 coupé 1995


Re: LPG inbouwen

Berichtdoor ElGriffo » 04 maart 2015, 00:13

Het systeem is van Vogels
ElGriffo
 


Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Vlim » 04 maart 2015, 00:21

Sieggy schreef:
Vlim schreef:Als je gasinbouwer dat advies geeft: Rennen. Die weet duidelijk niet waar hij het over heeft.

Mocht je echt een fatsoenlijk systeem willen, overleg dan eens met Erich Matzek (http://www.emb-pro-autogas.de).


Ik kan toch moeilijk iemand contacteren die 700km hiervandaan woont om een LPG-installatie in te bouwen?


Waarom niet? is in elk geval goedkoper dan een LPG-nono voor 2000 Euro aan je auto laten verkloten :)
Is gelijk een leuke rit, en misschien heb je nog de mogelijkheid om Bruno Sacco te zien, de ontwerper van de W126, die heeft zijn W126 bij hem in onderhoud ;)
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1757
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 280SE - 1984
500SE - 1980
400SE - 1993
230CE - 1988
CL500 - 2000


Re: LPG inbouwen

Berichtdoor BenzHans2 » 04 maart 2015, 00:56

Jansen heeft het idd zelf ontwikkeld qua computer.
Hij heeft het bij veel W126 ers ingebouwd.
Vorig jaar bij hem geweest en was hij bezig met een jaguar V12
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3533
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: LPG inbouwen

Berichtdoor RedLelie » 04 maart 2015, 12:25

v. Meenen in België en Vogels in Nederland zijn grote jongens op gas gebied.
Ik ken een gasinbouwer uit Maassluis die gedurende 30j de nodige installaties bij mij heeft ingebouwd en naar tevredenheid.
Hij is bezig geweest samen met Vogels om een injectie systeem te ontwikkelen/uit te proberen.
Ook een hele grote gasinbouwer in Noord-Holland heeft dit gedaan en ze zijn er mee gestopt, ze krijgen het systeem niet betrouwbaar volgens de eisen van Vogels.
Dus als vogels het niet heeft en v. Meenen ook niet dan zou je je toch e.e.a. Moeten afvragen. Die mannen weten echt wel van wanten.
Wat dan overblijft zijn goed willende en mogelijk met now how bedrijfjes her en der verspreid die dit doen.
Omdat de meeste problemen eigenlijk bestaan uit afstellen/ regelen van de installatie zou je een bedrijf "om de hoek" moeten hebben. Moet er dan een afstelling plaatsvinden dan hoef je geen 100derden km te rijden, want dat ben je snel zat hoe fijn een W126 ook rijdt.
Daar komt nog bij dat een gewone installatie met OMVL verdamper probleemloos werkt in een W126
Bel desnoods met v. Meenen en Vogels en vraag om een reactie, dan heb je het uit de 1e hand
Avatar gebruiker
RedLelie
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 09 jul 2008, 20:01
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam: Jan
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL 1987
500SEL 1982
500SL 1991
Citroën Berlingo
Land-Rover Discovery 2.5TDI


Re: LPG inbouwen

Berichtdoor 560snel » 04 maart 2015, 13:00

die installatie van bassie was ook een vogels maar zij zijn ermee gestopt, teveel problemen.

wat ik niet snap eigenlijk, is dat er mechanishe injectie op onze auto's zit en waarom passen ze dit dan niet toe bij het LPG gebeuren?
dan ben je van alle problemen af lijkt me en als het voor benzine werkt, waarom dan niet op gas?
als je dan je injectoren voor LPG in je inlaatspruitstuk maakt lijkt me de kans op backfire ook nihil.

ben geen LPG specialist maar dat lijkt me niet onmogelijk toch?
Avatar gebruiker
560snel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 942
Geregistreerd: 17 jan 2011, 22:11
Woonplaats: In een mooie stad achter de duinen
Roepnaam: Iggy
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Renault Trafic 2.5DCi
W201 190E 2.6 sportline
W107 450SL
W107 560SL
Kymco People S 200i
zundapp ks 175


Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Crunchy » 04 maart 2015, 13:37

De Spinnenkop van de K-jet werkt met een paar bar, Vloeibare LPG zit onder veel meer druk dan dat, dus dat aanpassen lijkt me moeilijk.
Groetjes,

Crunchy
Avatar gebruiker
Crunchy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 28 nov 2013, 15:18
Woonplaats: Belgïe
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Sieggy » 04 maart 2015, 15:10

Ok, dat is duidelijk.
Dan toch het "oude" LPG-systeem zoals Douwe het heeft.
Met verwijdering van LMM en spinnekop en extra pompje op het koelwatercircuit.
Sieggy
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 E220 coupé 1995

Volgende

Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast