W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 21 sep 2019, 13:56

Mercedes 560SEC Riem/V-snaar airco pomp

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Mercedes 560SEC Riem/V-snaar airco pomp

Berichtdoor TimW126 » 22 aug 2019, 13:16

Hallo iedereen,

Na enkele jaren afwezig te zijn geweest van de forum (had mijn 500SEL verkocht) ben ik weer terug met een nieuwe aanschaf, een 560SEC uit 1990.
Oorsprong Zwitserland en sinds 11 jaar in Nederland.
Deze heb ik recentelijk gekocht en moet hem nog ophalen.
En ja , ik heb al wat vragen voor mede forum leden.
Tijdens de proefrit bij aanschaf stond de Airco aan (automatische airco).
Na de motor warm te hebben gedraaid na enkele kilometers, besloot ik op een open weg wat door te trekken, dus kick down, en wat hoger in de toeren optrekken.
Plots tijdens het optrekken hoorde ik een klappend geluid komende onder de motorkap vandaan (maar niet overdreven opvallend). Even later begon het te stinken naar verbrande rubber.
Auto opzij gezet, motor laten draaien en motorkap open.
Merkte meteen dat het rookte bij de V-Snaren en viel al meteen op dat de V-Snaar die de Aircopomp aandrijft en ook andere componenten (welke andere componenten aangedreven worden door dezelfde V-Snaar weet ik niet) soms slipte en de airco poelie op dat moment even stopte met draaien (en met schokken draaide). Dus meteen motor uit gezet. Na een 5-tal minuten besloten om de motor weer de starten , maar nu met Airco volledig uit. En toen was het probleem over. Riem slipte niet meer, stonk ook niet meer. Heb wel voor de terugrit laag in de toeren gereden zonder door te trekken.
Wat zou dit de oorzaak kunnen zijn ? Elektromagneet van Airco poelie of aircopomp dat vast zit van binnen ?
Een andere onderdeel aangedreven door dezelfde V-snaar dat vastloopt ?
Of een kruksaspoelie (als ik mij niet vergis zit er een demper in de krukaspoelie) dat van binnen kapot is (de rubberen demper bedoel ik dan) ?

Alvast bedankt aan de mede forum leden !
Groeten

Tim
TimW126
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 10 mei 2014, 23:54
Woonplaats: België
Roepnaam: Tim
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee


Re: Mercedes 560SEC Riem/V-snaar airco pomp

Berichtdoor RD500SEC » 22 aug 2019, 13:39

De v-snaar die de airco aandrijft, drijft alleen de aircopomp aan.
Mogelijk is de spanrol vast gelopen? Of heeft de snaar te los gestaan?
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Mercedes 560SEC Riem/V-snaar airco pomp

Berichtdoor BenzHans2 » 22 aug 2019, 13:45

Denk idd spanrol defect lager.
Kan ook de magneetkoppeling van de pomp zelf zijn.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3667
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 Combi
Dodge Durango 5.2 HEMI
W114 230/6 ambulance
W126 560SEL 1988


Re: Mercedes 560SEC Riem/V-snaar airco pomp

Berichtdoor TimW126 » 22 aug 2019, 16:28

Bedankt Richard & Hans !
Ik ga beiden nakijken en hou jullie op de hoogte.
Dus die riem drijft niet anders aan ? ook geen luchtpomp doordat het een Zwitserse is ?
Groeten
Timothée
TimW126
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 10 mei 2014, 23:54
Woonplaats: België
Roepnaam: Tim
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee


Re: Mercedes 560SEC Riem/V-snaar airco pomp

Berichtdoor Leeflang » 22 aug 2019, 21:59

Die heeft een eigen V-snaar, de dynamo ook, evenals de airco compressor.
De V-snaar voor de airco compressor heeft als extra wel een spanrol, de andere V-snaren niet.
Alleen de waterpomp en de pomp van de stuurbekrachtiging hebben dezelfde V-snaar, maar dan een dubbele.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6301
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron