Een tijd geleden heb ik de volledige distributie van mijn motor vernieuwd, tandwielen, ketting, geleiders en spanner. Na een jaar... (verbouwing e.d.) de hobby weer opgepakt. Vandaag alles terug op de motor gezet. Olie in de motor, Stuurpomp reservoir met olie gevuld, hydraulic oil toegevoegd, koelvloeistof, m.a.w. alles weer in goede staat terug gebracht.
Tijd om de motor te starten, 2x rond en meteen raak
Lekker warm later worden (80 graden), wel wat rook van gemorste olie op het spruitstuk, maar geen rook uit de uitlaat. Motor loop redelijk netjes, af en toe een hik(moet nog afgesteld worden), maar wat me opvalt zijn alle kleppen die tikken.... meteen de oliedop eraf geschroefd en de nokken kregen gelukkig een mooie regen aan olie. Oliedruk staat max op 3 bar, ook als deze stationair loopt.... dit was voorheen anders. Mijn idee is dat er iets niet lekker loopt met de olie toevoer naar de tuimelaars.
Even de feiten op een rij:
- voldoende olie, nieuw filter
- olie gaat de motor rond, druppelaars op nokkenassen doen het
- kleppen tikken allemaal
- oliedruk staat altijd op 3 bar indien contact aan (als ik het kabeltje eraf haal geeft hij 0 bar aan)
- distributie staat op tijd
Nu weet ik dat er een by-pass valve ergens in de timingkast moet zitten, deze zorgt ervoor dat bij een ernstig vervuild olie-filter de vieze olie toch in het blok terecht komt en hierdoor voorkomt dat er een overduk ontstat. Nu zat deze er bij mij niet in, wat er wel in zat was opgedroogde olie waardoor dit kanaal verstopt zat.
Er zou ook een klep in de oliepomp zitten die ook nog wel eens dicht kan zitten.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?