W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 01 dec 2020, 07:07

Nokkenas vervangen M110

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Nokkenas vervangen M110

Berichtdoor Bleijerbach » 26 maart 2014, 17:30

Hallo allemaal, de inlaatnok en tuimelaar van cilinder 6 van mijn 280SE zijn allebei flink versleten. Ik wil de nokkenas en de tuimelaar daarom vervangen. Om dit te kunnen doen moet het nokkenashuis eraf waarvoor ook een aantal kopbouten los zullen moeten. Ik heb hieromtrent een aantal vragen:
- Blijft er ondanks dat er een aantal kopbouten los moeten genoeg spanning op de koppakking? OF moet deze ook worden vervangen?
- Zijn er mensen die ervaring hebben met deze klus en mij eventueel zouden kunnen helpen?

Groet, Guido
Tene quod bene
Avatar gebruiker
Bleijerbach
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 22 okt 2011, 18:57
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam: Guido
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 500 motor (M117.963)


Re: Nokkenas vervangen M110

Berichtdoor Hendrikx » 26 maart 2014, 18:05

Kan het mis hebben maar volgens mij kan die er uit via de voorkant
Gr..
Hendrikx
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 27 aug 2009, 23:25
Woonplaats: Schoondijke
Roepnaam: kees
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja


Re: Nokkenas vervangen M110

Berichtdoor Leeflang » 26 maart 2014, 19:17

Volgens het werkplaatshandboek gaan de nokkenassen er via de achterkant uit.
Daarvoor moet de hele cilinderkop er af.
De bouten die kunnen blijven zitten houden de twee delen (nokkenassendeel en kleppendeel) van de kop aan elkaar.

cilinderkop.jpg

Uiteraard moet de pakking vervangen worden als de kop er af gaat.
En mogelijk ook de bouten, dat is afhankelijk van welke bouten er in zitten (ze zijn er met 6-kant en met 12-kant inbus) en hoe lang de bouten inmiddels zijn geworden.
Als er nokken zijn versleten wordt ook aangeraden de oliesproeier te vervangen.
Bij vervangen van de nokkenas moeten ook alle tuimelaars vervangen worden staat er ook nog in.

Ik denk dat het handig is om het werkplaatshandboek er bij te pakken als je de klus aanpakt.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6443
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Nokkenas vervangen M110

Berichtdoor Dimension » 26 maart 2014, 19:37

De monteur die het destijds bij mijn 280 heeft gedaan heeft kop bouten vast gelaten en alleen nokken huis los gehad is goed gegaan maar is geen garantie natuurlijk
Avatar gebruiker
Dimension
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 24 jan 2012, 16:56
Woonplaats: Friesland
Roepnaam: Cor
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: Nokkenas vervangen M110

Berichtdoor Coupe280 » 26 maart 2014, 19:38

volgens mijn werkplaatsboek haynes hoeft niet de gehele kop gedemonteerd te worden.
alleen nokkenas huis is voldoende.
en inderdaad de nokkensas moet er vanachteren uit , dus huis moet zeker gedemonteerd worden
Coupe280
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 17 apr 2011, 11:52
Roepnaam: Tonnie
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 280CE


Re: Nokkenas vervangen M110

Berichtdoor Leeflang » 26 maart 2014, 20:06

Klopt, ik had het verkeerd gelezen.
Het kleppendeel blijft zitten, alleen het nokkenassendeel gaat er af.
Tussen die twee zit overigens ook een pakking.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6443
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Nokkenas vervangen M110

Berichtdoor Jan Merkus » 26 maart 2014, 22:00

Heb het vorig jaar december nog aan de hand gehad.
Alleen nokkenashuis eraf gehaald, rest laten zitten.
Is goed gegaan, auto rijdt zonder problemen.
Maar kan ook mis gaan. Blijft altijd een risico.
Succes met de reparatie.

Gr.. Jan Merkus
Jan Merkus
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 08 maart 2014, 23:14
Roepnaam: Jan
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Peugeot 407 1,8i sw


Re: Nokkenas vervangen M110

Berichtdoor Coupe280 » 27 maart 2014, 09:25

op de klepstelen zitten drukplaatjes als je het nokkenas as huis gaat monteren en daarna de de tuimelaars enz.
denk dan aan die drukplaatjes en leg wat oude doeken om je klepveren.
als zo een drukplaatje naar beneden valt tijdens montage , moet je erg lang aan het zoeken met magneetje.
Coupe280
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 17 apr 2011, 11:52
Roepnaam: Tonnie
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 280CE


Re: Nokkenas vervangen M110

Berichtdoor Bleijerbach » 20 apr 2014, 11:06

Nog bedankt voor al jullie reacties! Ondertussen ben ik begonnen met demonteren van het nokkenashuis, heb deze er gisteren afgehaald. Kwam overigens heel veel troep tegen, een goed moment om alles even een grondige reinigingsbeurt te geven dus. In het werkplaatshandboek staat dat je de kettingspanner er ook uit moet draaien, het dopje is eraf maar de spanner zelf krijg ik er met geen mogelijkheid uit. Weet iemand of het mogelijk is om alles gewoon weer te monteren zonder dat de spanner eruit is geweest? Aangezien de spanner volgens mij op oliedruk werkt zou dit mogelijk moeten zijn toch? De kettinggeleider van de kettingspanner wordt in ieder geval niet zodanig naar binnen gedrukt dat het nokkenastandwiel niet meer op de uitlaatnokkenas te krijgen is.
Tene quod bene
Avatar gebruiker
Bleijerbach
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 22 okt 2011, 18:57
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam: Guido
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 500 motor (M117.963)


Re: Nokkenas vervangen M110

Berichtdoor Leeflang » 20 apr 2014, 15:52

Helaas, de spanner moet er uit.
Zonder tegendruk van de ketting schuift de spanner uit tot zijn maximale lengte en kan niet weer ingeschoven worden.
De spanner moet na verwijderen uit het blok uit elkaar gehaald worden en weer in zijn montagepositie teruggebracht worden.

Na verwijderen van de afsluitdop (1) en ring (2) eerst met inbus 10 mm de olietoevoer (4) een paar slagen losdraaien, dan met inbus 19 mm de borgmoer (3) er uit draaien, daarna met inbus 10 mm de spanner uit het blok (9) vissen.
Als de spanner (8) uit het blok (9) is, de olietoevoer (4) en de inhoud (5) van de spanner verwijderen (er zit meer in dan alleen die veer op de tekening, onthoud goed de volgorde van de onderdelen).
Borgveer (10) verwijderen en het binnenste deel (7) helemaal door de spanner (8) heen trekken (op de tekening naar rechts).
Borgveer (10) terugplaatsen en het binnenste deel (7) vanaf de andere kant weer in de spanner (8) steken (op de tekening vanaf de linker kant).
Alles (5) voorzichtig weer in de juiste volgorde in de spanner (8) monteren.
Daarbij de olietoevoer (4) nog niet echt vastdraaien (een à twee slagen is genoeg), anders springt de spanner zo weer in zijn uiterste positie en kun je opnieuw beginnen.
Als alles verder klaar is (de ketting, geleiders en tandwielen zitten allemaal weer op hun plek) de spanner voorzichtig weer in het blok plaatsen, als de spanner weer in zijn uiterste positie springt kun je opnieuw beginnen.
De borgmoer (3) vastdraaien (50 Nm) en dan pas de olietoevoer (4) vastdraaien (25 Nm), nu pas moet de spanner met een klik tegen de kettinggeleider springen.
Tenslotte de afsluitdop (1) met ring (2) vastdraaien (50 Nm).
spanner.gif
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6443
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Nokkenas vervangen M110

Berichtdoor Coupe280 » 20 apr 2014, 16:27

ik kan mij voorstellen dat je imbus 19 niet bij de hand hebt, daar kun je ook goed een passende kop van een bout voor gebruiken, even een moer er op lassen en je hebt een passende sleutel :)
Coupe280
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 17 apr 2011, 11:52
Roepnaam: Tonnie
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 280CE


Re: Nokkenas vervangen M110

Berichtdoor Bleijerbach » 24 apr 2014, 15:56

Nou de nieuwe nokkenas en tuimelaars zitten erin hoor. Nu loopt ie tenminste zonder al dat geklepper en gekletter, heerlijk stil. Iedereen bedankt voor alle tips en hulp.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Tene quod bene
Avatar gebruiker
Bleijerbach
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 22 okt 2011, 18:57
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam: Guido
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 500 motor (M117.963)


Re: Nokkenas vervangen M110

Berichtdoor Roadie666 » 08 nov 2020, 12:05

Even een reactie op je mooie nieuwe nokkenas:
Ziet er prachtig uit zo!
Maar ik heb hieromtrent effe een vraag. De moeren om je klepspeling te stellen, zitten die met een borgmoer vast? Ik heb namelijk geprobeerd mijn klepspeling te stellen maar kreeg die 17 moer maar moeilijk in beweging. Alleen bij de uitlaat kant overigens. Misschien dat je deze vraag kunt beantwoorden omdat je het spul uit elkaar hebt gehad

Verstuurd vanaf mijn S41 met Tapatalk
Roadie666
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 01 aug 2020, 13:11
Roepnaam: Roald
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re: Nokkenas vervangen M110

Berichtdoor BenzHans2 » 08 nov 2020, 14:28

Die moeten zwaar gaan.
Als je er geen beweging in krijgt, ff de tuimelaar eruit halen en er een lange dop 17 opzetten.
Dan lukt het wel.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3951
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 560SEL 1988
Dodge Ram 5.9 1997


Re: Nokkenas vervangen M110

Berichtdoor Roadie666 » 08 nov 2020, 19:19

BenzHans2 schreef:Die moeten zwaar gaan.
Als je er geen beweging in krijgt, ff de tuimelaar eruit halen en er een lange dop 17 opzetten.
Dan lukt het wel.
Ok, thanx. Had nog niet ontdekt hoe je de tuimelaar eruit kon halen, die kun je er gewoon uitvissen?


Verstuurd vanaf mijn S41 met Tapatalk
Roadie666
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 01 aug 2020, 13:11
Roepnaam: Roald
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re: Nokkenas vervangen M110

Berichtdoor BenzHans2 » 08 nov 2020, 20:23

Nok van betreffende cilinders moet omhoog staan. Dan met hulpgereedschap klep naar beneden duwen.
Dan tuimelaar er tussenuit halen.
Als klep door de nok naar beneden wordt geduwd, lukt het niet.
Als je dit nog nooit bij de hand hebt gehad, zou ik me er eerst in verdiepen.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3951
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 560SEL 1988
Dodge Ram 5.9 1997


Re: Nokkenas vervangen M110

Berichtdoor Roadie666 » 09 nov 2020, 09:36

Ok, thanx, ik ga het eens bekijken

Verstuurd vanaf mijn S41 met Tapatalk
Roadie666
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 01 aug 2020, 13:11
Roepnaam: Roald
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re: Nokkenas vervangen M110

Berichtdoor Coupe280 » 13 nov 2020, 18:07

Ik duwde die klepveer vaak met de zijkant van een lange vijl naar beneden.(beetje gepruts maar tientallen eren gelukt)
Maar let op de drukplaatjes dat die niet naar beneden vallen, dus even rondom de klep oude doeken of iets dergelijks

Mvrg Tonnie
Coupe280
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 17 apr 2011, 11:52
Roepnaam: Tonnie
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 280CE


Re: Nokkenas vervangen M110

Berichtdoor BenzHans2 » 13 nov 2020, 18:13

Coupe280 schreef:Ik duwde die klepveer vaak met de zijkant van een lange vijl naar beneden.(beetje gepruts maar tientallen eren gelukt)
Maar let op de drukplaatjes dat die niet naar beneden vallen, dus even rondom de klep oude doeken of iets dergelijks

Mvrg Tonnie


Ik gebruik vaak breekijzer met een brede vlakke kant.
Ff op maat slijpen desnoods. Gewoon tussen de nokkenas en de rand van de klep zetten. Wel voorzichtig idd. Meestal blijft klepplaatje wel liggen.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3951
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 560SEL 1988
Dodge Ram 5.9 1997


Re: Nokkenas vervangen M110

Berichtdoor Bleijerbach » 13 nov 2020, 23:12

Ik heb het destijds gedaan met een houten hamersteel. Mocht je er geen beweging in krijgen, kun je het hele ding ook vervangen. Kost de kop niet.
Tene quod bene
Avatar gebruiker
Bleijerbach
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 22 okt 2011, 18:57
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam: Guido
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 500 motor (M117.963)

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron