W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 19 jul 2019, 05:21

Ombouw combirelais naar variabel interval

Klusje te doen? Kijk hier hoe het moet.
Dit is dus NIET de plek om vragen te stellen!!!

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Ombouw combirelais naar variabel interval

Berichtdoor Leeflang » 27 dec 2012, 04:05

De interval stand voor de ruitenwissers kent slechts één snelheid: ongeveer 3 seconden tussen twee wis bewegingen.
Bij modernere auto's zie je vaak een variabele interval, regelbaar tussen minder dan 1 seconde tot meer dan 10 seconden tussen twee wis bewegingen.
Dat wilde ik ook (weer).

Vaak is de variabele interval uitgevoerd met een draaiknop aan de wisser hendel.
Dat is natuurlijk geen optie, zo ver is de hendel van de W126 niet te verbouwen.
Een draaiknop ergens op het dashboard wil ik ook niet.
Behalve dat het er niet zo fraai uitziet, moet je dan bovendien in de bedrading van de auto gaan zitten knippen en plakken.
Reden genoeg voor mij om dat niet te willen.

Gelukkig zijn er ook andere systemen, onder andere zoals toegepast op vele modellen van de VAG familie.
Daar hebben ze er een speciaal intervalrelais voor gemaakt, die in de volksmond "relais 99" heet, vanwege het getal 99 die er prominent op afgedrukt staat.

Eenzelfde systeem heeft Kaehler Automotive-Equipment GmbH voor de W124 en W126 ontwikkeld.
Via http://www.kae-automotive.com/kae_onlinestore_en.html is zo'n relais voor best wel een boel poen te koop.
Hetzelfde relais is met een behoorlijke korting te koop via http://www.reitschule-beck.de/conny.php?seite=relais#anker.
Die meneer koopt er een boel tegelijk en bedingt dan een fikse korting, die hij aan zijn klanten geeft.


Het kan nog veel goedkoper, maar dan moet je wel handig zijn met de soldeerbout en zo.
Op de sloop is zo'n "relais 99" vaak voor een handjevol euro's wel te koop.
Dat relais kan gekruist worden met het combirelais van de W126 (tweede serie).
Het resultaat kan dan weer in de behuizing van het combirelais opgeborgen worden, zodat je niets van de oplossing ziet.
Voor een W126 van de eerste serie kan iets soortgelijks ongetwijfeld ook uitgevoerd worden, maar daarvoor moet iemand anders dan maar een serie foto's maken.
In zekere zin zou het voor de eerste serie eenvoudiger moeten zijn, omdat het interval relais daar niet gecombineerd is met andere functies.
Hel komt dan in feite neer op het aansluiten van de pootjes van "relais 99" op een voetje van een interval relais van de Mercedes.
De rest van het Mercedes relais wordt dan helemaal niet gebruikt.
Ik weet alleen niet of het dan weer in het doosje van het Mercedes relais past.

Mercedes  Relais 99
 1 / 86      T
 2 / 31      31
 3 / 15R     15
 4 / S       53M
 5 / J       I
 6 / 31B     53S


Uitgangssituatie is hier dus het combirelais van de Mercedes:
MB-1 Combi relais.jpg

alsmede een "relais 99" uit een sloop VW (b.v. de Golf III), of Audi of zo:
99-1 Relais 99.jpg

Daar gaat het deksel van af:
99-2 Deksel er af.jpg

en ook het voetplaatje:
99-3 Voetplaatje er af.jpg

Dan kunnen de aansluitpennen er af gesoldeerd worden:
99-4 Pootjes er af.jpg

en daarna het relais:
99-5 Relais er af.jpg

Daaronder zit een draadbrug, die gaat er ook af.
De condensator (1 uF / 63 V) die er op zit heb ik vervangen door een exemplaar met iets langere pootjes, zodat hij plat in het verlengde van het printplaatje gemonteerd kan worden, dan past hij beter samen met de printplaat van het combirelais in de behuizing van dat combirelais (wel even opletten aan welke kant het pootje met de '-' aanduiding moet komen en let ook op dat het andere pootje geen contact kan maken met het koperbaantje dat er onder door loopt):
99-6 Draadbrug er af en condensator anders gemonteerd.jpg

Mooi kaal printplaatje nietwaar?
Maar schijn bedriegt, de componenten zitten aan de koperzijde van het printplaatje:
99-7 Kaal printplaatje.jpg

Op een zestal plekken wordt er een draad van een centimeter of 10 aan gesoldeerd.
Die plekken zijn hier aangegeven met gekleurde stippen, met een roze rand er omheen, de kleur stip komt overeen met de kleur draad die ik heb gebruikt, maar elektronen zijn kleurenblind, dus je mag andere kleuren gebruiken.
Tussen de oranje cirkeltjes zat de draadbrug die er af moet om kortsluiting te voorkomen als uiteindelijk de twee printplaatjes worden samengevoegd:
99-8 Aansluitpunten.jpg


Dan is het moment aangebroken om het deksel van het combirelais af te halen:
MB-2 Deksel er af.jpg

Er schijnen verschillende uitvoeringen van het combirelais te bestaan, dus het kan er heel anders uitzien van binnen.
Er zijn ook exemplaren waar het printplaatje andersom gemonteerd zit, dan zit het interval relais dus rechts als je het relais net zo neerlegt als hier.
In mijn geval wordt het interval relais (het linker van de drie op de foto, sorry ietwat onscherp) aangestuurd met een transistor (in het groene rondje):
MB-3 Transistor.jpg

Heel erg versimpeld komt het hier op neer:
MB-4 Schema.gif

Het verbouwen kan op verschillende manieren, ik heb ervoor gekozen om de verbinding tussen relais en transistor te verbreken (het oranje gemarkeerde stukje) en het printplaatje van "relais 99" er zo aan te verbinden dat de transistor (in feite zijn het er twee, maar dat doet niet ter zake) daarvan het relais op het printplaatje van het combirelais gaat bedienen.
Het (oranje gemarkeerde) koperbaantje tussen de transistor van het combirelais (die zit ter plekke van het rode rondje) en het relais heb ik doorgesneden en goeddeels van het printplaatje gestoken / geschraapt (wees voorzichtig, zodat je de omliggende sporen niet beschadigt).
Ook hier zijn de zes plekken waar de draden aan moeten komen aangegeven met gekleurde stippen, met een roze rand er omheen.
De kleur stip komt weer overeen met de kleur draad die ik heb gebruikt, als je andere kleuren gebruikt, zorg er dan voor dat je dezelfde plekken met elkaar verbindt (helaas weer wat onscherp, maar wel duidelijk genoeg lijkt me):
MB-5 Aansluitpunten.JPG


Als alle draadjes op de juiste plekken gesoldeerd zijn, kunnen de printplaatjes aan elkaar geplakt worden met een dot lijm uit een lijmpistool en ook de draadjes kunnen een beetje vastgelijmd worden (je ziet dat ik nog steeds niet netjes lijmen kan).
Voor een beetje meer bescherming heb ik ook nog een stukje tape om de getransplanteerde condensator geplakt:
MB + 99.jpg

Tenslotte het doosje weer dichtdrukken en terug plaatsen in de zekeringenkast.

In de hier beschreven situatie blijft de elektronica van het combirelais geheel intact en volledig werken, behalve dan dat het allerlaatste stapje, het schakelen van het relais, achterwege blijft.
Nadeel is een klein beetje onzinnig stroomverbruik in de interval stand, voordeel is dat het een simpele ingreep is en dat heel simpel het combirelais te herstellen is door alle bijgebouwde zooi weg te knippen en het doorgekraste koperbaantje te repareren met een klein stukje draad.


De werking:

Schakel de ruitenwissers in in de interval stand en zet ze weer uit, voordat de wissers weer terug zijn in de ruststand.
Wacht tot je wilt dat de wissers weer wissen en zet dan de ruitenwissers weer aan in de interval stand en laat ze dan zo aan staan.
De tijd tussen de wis bewegingen zal steeds zo lang zijn als je gewacht hebt tussen de eerste twee wis bewegingen.
Wil je een kortere of langere tijd tussen de wis bewegingen, schakel dan de wissers weer uit en weer aan (in de interval stand) op het moment dat je de volgende wis beweging wilt.
Als je (nadat de auto uit is geweest) de wissers in de interval stand zet en niet weer uit, zal een standaard interval tijd gebruikt worden van (als ik het goed heb) ongeveer 5 seconden.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6266
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Ombouw combirelais naar variabel interval

Berichtdoor Danny » 27 dec 2012, 12:03

kerstdagen nuttig besteed zo te zien ;)

wederom een hele leuke aanvulling.
Danny, 280SE
Avatar gebruiker
Danny
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 236
Geregistreerd: 02 jun 2010, 23:16
Woonplaats: Grootegast
Roepnaam: Danny
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Crysler Neon 2.0i 16 klepper.
Honda CX650 C verchopt.


Re: Ombouw combirelais naar variabel interval

Berichtdoor Arjan » 27 dec 2012, 13:20

Danny schreef:kerstdagen nuttig besteed zo te zien ;)

wederom een hele leuke aanvulling.



Ehm ja. Maar...
Voor de W126 was deze schakeling volgens mijn laatste info gewoon te koop voor plm 3 tientjes.
Kwestie van de huidige ruitenwisser-relais compleet vervangen door een nieuwe.
Wie remt heeft energie verprutst...
Avatar gebruiker
Arjan
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1191
Geregistreerd: 16 sep 2008, 20:02
Roepnaam: Arjan
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: R129 SL320


Re: Ombouw combirelais naar variabel interval

Berichtdoor Rene500SEC » 27 dec 2012, 13:52

Staat ook ergens in de tekst,dat je handig moet zijn met de soldeerbout.
dat je voor een paar tientjes iets kant en klaar kan kopen snap ik,je moet het leuk vinden om dit soort dingen aan te pakken.
Reversed enginering noemen ze dat,je neemt iets wat al bestaat en maakt er iets nieuws van.
Ik vind het een mooi projectje en leuk uitgevonden van Machiel
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Rene
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Corvette C4 rollerblock
Skoda Fabia Greenline met 3 echte cylinders.
Audi Cabrio 2.3 liter 5 cilinder


Re: Ombouw combirelais naar variabel interval

Berichtdoor Leeflang » 27 dec 2012, 14:27

Arjan schreef:te koop voor plm 3 tientjes

Waar?
Bij de maker kosten ze dik 80 euro, bij Conrad Beck iets meer dan 50.
Die van mij kostte 5 euro (de stukjes draad en druppels lijm niet meegerekend) en een uurtje solderen.
Uiteraard moet iedereen zelf beslissen hoe hij zijn tijd en geld wil besteden.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6266
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Ombouw combirelais naar variabel interval

Berichtdoor Leeflang » 29 dec 2012, 19:32

Via PB kreeg ik bericht van Wiersma dat hij een maand geleden hetzelfde heeft gedaan, maar dan met een combirelais met nummer 201 821 02 47: http://www.w201club.nl/combirelais-aanpassen-naar-regelbare-interval-ruitenwisser-t7490.html
Dat relais heeft meer ruimte van binnen, daarom heeft hij er voor gekozen om het relais op de VW print te behouden.

Hier is een kopie van zijn bericht op het W201 forum:

Wiersma schreef:Als eerste moet je de laatste serie combirelais hebben, nummer 201 821 0247
En je hebt VW relais 99 nodig, VW nummer: 357 955 531
combiverwijder.jpg

Om ruimte te maken, moet je het rood omcirkelde tijdelijk verwijderen (desolderen)
En met PIN S moetje je een stukje uitknippen Zie blauw.

Later moet je op PIN S de bovenste stuk PIN 53M solderen en op de onderste PIN 53S solderen. Zie plaatje.
combiknippen.jpg

Hier heb ik helaas geen foto van maar op de achterkant van de print, moet je bij PIN J de diode verwijderen. Die diode zit er vlak boven (1 cm), je kan de printspoor wel volgen (Zie plaatje)


Dan ga je de VW relais uit zijn behuizing slopen, en haal je alle pinnen eraf.

Nu moet je 5 draden solderen. 3 daarvan kan je rechtstreeks op de pin van de combirelais solderen.
Gaat om PIN 31, PIN 15R en PIN J

In het plaatje heeft elke pin zijn eigen kleur.
combischema.jpg

PIN 53M (paars) gaat op de de PIN S van het relais. Als het goed is heb je het metalen stripje wat naar de print loop stukje uit geknipt dat het onderbroken is.

PIN 53S gaat op het onderste stukje wat naar de print loopt.

Zoals je ziet, op de VW relais loopt de rode streep naar 2 soldeereilanden, hier moet je een draadbrug maken.
(bij mij zit het aan andere kant van de print, dus zie je het niet)

Dan soldeer je het verwijderd relais en foliecondensator terug, en ben je klaar.

Schema:
combie99schema.png


Succes, alles op eigen risico :evil:


De sproeifunctie (nog drie keer wissen na loslaten van de ruitensproeiknop) wordt bij deze aanpassing nog gedaan door het Mercedes relais (het relais dat tijdelijk was verwijderd).
Als je dat Mercedes relais helemaal overbodig wil maken, kun je ook nog een verbinding maken tussen pin 86 van het Mercedes combirelais en pin T van het VW relais, in het roze aangegeven in deze aangepaste foto:
combischema2.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6266
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Keer terug naar How-to

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast