De interval stand voor de ruitenwissers kent slechts één snelheid: ongeveer 3 seconden tussen twee wis bewegingen.
Bij modernere auto's zie je vaak een variabele interval, regelbaar tussen minder dan 1 seconde tot meer dan 10 seconden tussen twee wis bewegingen.
Dat wilde ik ook (weer).
Vaak is de variabele interval uitgevoerd met een draaiknop aan de wisser hendel.
Dat is natuurlijk geen optie, zo ver is de hendel van de W126 niet te verbouwen.
Een draaiknop ergens op het dashboard wil ik ook niet.
Behalve dat het er niet zo fraai uitziet, moet je dan bovendien in de bedrading van de auto gaan zitten knippen en plakken.
Reden genoeg voor mij om dat niet te willen.
Gelukkig zijn er ook andere systemen, onder andere zoals toegepast op vele modellen van de VAG familie.
Daar hebben ze er een speciaal intervalrelais voor gemaakt, die in de volksmond "relais 99" heet, vanwege het getal 99 die er prominent op afgedrukt staat.
Eenzelfde systeem heeft Kaehler Automotive-Equipment GmbH voor de W124 en W126 ontwikkeld.
Via is zo'n relais voor best wel een boel poen te koop.
Hetzelfde relais is met een behoorlijke korting te koop via .
Die meneer koopt er een boel tegelijk en bedingt dan een fikse korting, die hij aan zijn klanten geeft.
Het kan nog veel goedkoper, maar dan moet je wel handig zijn met de soldeerbout en zo.
Op de sloop is zo'n "relais 99" vaak voor een handjevol euro's wel te koop.
Dat relais kan gekruist worden met het combirelais van de W126 (tweede serie).
Het resultaat kan dan weer in de behuizing van het combirelais opgeborgen worden, zodat je niets van de oplossing ziet.
Voor een W126 van de eerste serie kan iets soortgelijks ongetwijfeld ook uitgevoerd worden, maar daarvoor moet iemand anders dan maar een serie foto's maken.
In zekere zin zou het voor de eerste serie eenvoudiger moeten zijn, omdat het interval relais daar niet gecombineerd is met andere functies.
Hel komt dan in feite neer op het aansluiten van de pootjes van "relais 99" op een voetje van een interval relais van de Mercedes.
De rest van het Mercedes relais wordt dan helemaal niet gebruikt.
Ik weet alleen niet of het dan weer in het doosje van het Mercedes relais past.
Mercedes Relais 99
1 / 86 T
2 / 31 31
3 / 15R 15
4 / S 53M
5 / J I
6 / 31B 53S
Uitgangssituatie is hier dus het combirelais van de Mercedes:MB-1 Combi relais.jpg
alsmede een "relais 99" uit een sloop VW (b.v. de Golf III), of Audi of zo:99-1 Relais 99.jpg
Daar gaat het deksel van af:99-2 Deksel er af.jpg
en ook het voetplaatje:99-3 Voetplaatje er af.jpg
Dan kunnen de aansluitpennen er af gesoldeerd worden:99-4 Pootjes er af.jpg
en daarna het relais:99-5 Relais er af.jpg
Daaronder zit een draadbrug, die gaat er ook af.
De condensator (1 uF / 63 V) die er op zit heb ik vervangen door een exemplaar met iets langere pootjes, zodat hij plat in het verlengde van het printplaatje gemonteerd kan worden, dan past hij beter samen met de printplaat van het combirelais in de behuizing van dat combirelais (wel even opletten aan welke kant het pootje met de '-' aanduiding moet komen en let ook op dat het andere pootje geen contact kan maken met het koperbaantje dat er onder door loopt):99-6 Draadbrug er af en condensator anders gemonteerd.jpg
Mooi kaal printplaatje nietwaar?
Maar schijn bedriegt, de componenten zitten aan de koperzijde van het printplaatje:99-7 Kaal printplaatje.jpg
Op een zestal plekken wordt er een draad van een centimeter of 10 aan gesoldeerd.
Die plekken zijn hier aangegeven met gekleurde stippen, met een roze rand er omheen, de kleur stip komt overeen met de kleur draad die ik heb gebruikt, maar elektronen zijn kleurenblind, dus je mag andere kleuren gebruiken.
Tussen de oranje cirkeltjes zat de draadbrug die er af moet om kortsluiting te voorkomen als uiteindelijk de twee printplaatjes worden samengevoegd:99-8 Aansluitpunten.jpg
Dan is het moment aangebroken om het deksel van het combirelais af te halen:MB-2 Deksel er af.jpg
Er schijnen verschillende uitvoeringen van het combirelais te bestaan, dus het kan er heel anders uitzien van binnen.
Er zijn ook exemplaren waar het printplaatje andersom gemonteerd zit, dan zit het interval relais dus rechts als je het relais net zo neerlegt als hier.
In mijn geval wordt het interval relais (het linker van de drie op de foto, sorry ietwat onscherp) aangestuurd met een transistor (in het groene rondje):MB-3 Transistor.jpg
Heel erg versimpeld komt het hier op neer:MB-4 Schema.gif
Het verbouwen kan op verschillende manieren, ik heb ervoor gekozen om de verbinding tussen relais en transistor te verbreken (het oranje gemarkeerde stukje) en het printplaatje van "relais 99" er zo aan te verbinden dat de transistor (in feite zijn het er twee, maar dat doet niet ter zake) daarvan het relais op het printplaatje van het combirelais gaat bedienen.
Het (oranje gemarkeerde) koperbaantje tussen de transistor van het combirelais (die zit ter plekke van het rode rondje) en het relais heb ik doorgesneden en goeddeels van het printplaatje gestoken / geschraapt (wees voorzichtig, zodat je de omliggende sporen niet beschadigt).
Ook hier zijn de zes plekken waar de draden aan moeten komen aangegeven met gekleurde stippen, met een roze rand er omheen.
De kleur stip komt weer overeen met de kleur draad die ik heb gebruikt, als je andere kleuren gebruikt, zorg er dan voor dat je dezelfde plekken met elkaar verbindt (helaas weer wat onscherp, maar wel duidelijk genoeg lijkt me):MB-5 Aansluitpunten.JPG
Als alle draadjes op de juiste plekken gesoldeerd zijn, kunnen de printplaatjes aan elkaar geplakt worden met een dot lijm uit een lijmpistool en ook de draadjes kunnen een beetje vastgelijmd worden (je ziet dat ik nog steeds niet netjes lijmen kan).
Voor een beetje meer bescherming heb ik ook nog een stukje tape om de getransplanteerde condensator geplakt:MB + 99.jpg
Tenslotte het doosje weer dichtdrukken en terug plaatsen in de zekeringenkast.
In de hier beschreven situatie blijft de elektronica van het combirelais geheel intact en volledig werken, behalve dan dat het allerlaatste stapje, het schakelen van het relais, achterwege blijft.
Nadeel is een klein beetje onzinnig stroomverbruik in de interval stand, voordeel is dat het een simpele ingreep is en dat heel simpel het combirelais te herstellen is door alle bijgebouwde zooi weg te knippen en het doorgekraste koperbaantje te repareren met een klein stukje draad.
De werking:
Schakel de ruitenwissers in in de interval stand en zet ze weer uit, voordat de wissers weer terug zijn in de ruststand.
Wacht tot je wilt dat de wissers weer wissen en zet dan de ruitenwissers weer aan in de interval stand en laat ze dan zo aan staan.
De tijd tussen de wis bewegingen zal steeds zo lang zijn als je gewacht hebt tussen de eerste twee wis bewegingen.
Wil je een kortere of langere tijd tussen de wis bewegingen, schakel dan de wissers weer uit en weer aan (in de interval stand) op het moment dat je de volgende wis beweging wilt.
Als je (nadat de auto uit is geweest) de wissers in de interval stand zet en niet weer uit, zal een standaard interval tijd gebruikt worden van (als ik het goed heb) ongeveer 5 seconden.