Eens even kijken of ik dit allemaal helder en in chronologische volgorde neer kan zetten, wellicht dat het een met het ander te maken heeft.
Halverwege augustus ben ik de nieuwe eigenaar geworden van een plaatje van een 500SE uit 1982. Deze auto loopt zowel op benzine als op LPG. De LPG is volgens de facturen anderhalf jaar geleden ingebouwd bij Repofair in Eindhoven. Bij aanschaf liep de auto prima, met 309.000 km op de teller, maar al snel werd ik ruw uit de droom gehaald: een backfire. Of eigenlijk meerdere, eerst twee kleintjes zonder grote gevolgen, en een aantal dagen later: een grote. Meteen niet meer stationair lopen en zo... Mijn zwager is automonteur en heeft de boel toen nagelopen: er kwam een half weggefikte rotor uit de verdelerkap tevoorschijn. Ook hadden er volgens hem "prutsers" aan de ontsteking zitten rommelen. En er lagen wat vacuümslangen los door de backfire, vandaar het niet meer stationair lopen.
Ik heb naast de nieuwe rotor, ook maar meteen nieuwe bougie's en bougiekabels besteld. Mijn zwager heeft alles gemonteerd en de ontsteking met een flitslamp afgesteld. Omdat hij toch bezig was, heeft hij meteen de kleppen gesteld. Ook heeft hij de auto afgesteld aan de co-kast, zowel op benzine als op LPG. Kortom: toen ik de auto terug kreeg, liep hij als een nieuwe.
De pret was echter van korte duur: toen ik op de snelweg reed, op LPG, ong 140 km p/u en ergens tussen de 2500/3000 toeren kreeg ik weer een backfire. Meteen liep de auto niet meer stationair. De oorzaak daarvan was snel gevonden: een losse vacuümslang. Op de terugweg toch nog even geprobeerd om op LPG die snelheid te rijden, om te kijken of het daar aan lag: prompt bij dezelfde snelheid en toerental weer een backfire. Hierna heeft de auto niet meer goed gelopen. Alle vacuümslangen zijn gecheckt, alles zit vast. Mijn zwager zei dat de backfire alleen nog maar kon liggen aan het feit dat hij per ongeluk de aanvoerbuis van het luchtfilter terug in de rijwind had gehangen in plaats van in de motorruimte, of aan de bobine. Nou, die heb ik dus ook maar uit voorzorg vervangen.
Maar nu zit ik dus met het probleem dat de auto te laag stationair loopt. Omdat mijn zwager momenteel weinig tijd heeft ben ik naar een bevriende garagehouder geweest om de auto op co af te laten stellen, maar die krijgt hem ook niet boven de 600 rpm in de p-stand. Bovendien, als ik het gas te abrubt los laat dan slaat de auto af. Als ik heel geleidelijk afrem blijft hij wel lopen. De garagehouder zei dat het aan de stationairregeling kon liggen. Ook krijgt de auto volgens hem nog steeds benzine als ik hem op LPG inschakel, maar voor dat probleem ga ik wel langs Repofair, dat lijkt me meer iets aan de gasinstallatie.
Ik heb nu dus de stappenmotor losgehaald, gereinigd en weer teruggeplaatst. Geen merkbaar effect. Als ik de stekker uit de stappenmotor haal, heeft dit ook geen merkbaar effect. De auto blijft onverstoorbaar 600 rpm lopen. Is de stappenmotor nu stuk of is er wat anders?
Al met al snap ik er geen reet meer van
en verlang ik naar die perfect lopende auto die ik de eerste week had....
Iemand ideeën, suggesties??