hoi,
we vervolgen onze weg de volgende dag vanuit Orleans met als bestemming LLoret de mar.
eerst had ik het plan om nog een flink stuk binnendoor te rijden maar mijn geduld was snel over al voor Clermont-ferrand was ik het zat en ben gewoon weer de autoroute op gegaan en we rijden over die geweldige brug bij millau.
het eerste stuk is niet zo bergachtig maar er zitten daar in die route toch echt wel steile klimmen.
voor de chauffeurs onder ons heb ik het dan over Mercedes 1624 en Scania 110 super waar ik een aantal jaren de weg mee onveilig gemaakt en een ding herinner ik me nog goed dat je daar niet echt snel naar boven reed.
de weg was toen ook nog niet als nu maar de bergen zijn nog het zelfde.
maar met de 300SD op pad is ook geen straf als is het enige minpunt het motor geluid bij deze snelheden.
vreemd genoeg neemt het geluid boven de 130 weer af hoe dat kan mag de gene die het weet vertellen.
toch komen er nu een paar dingetjes voor de dag die hij thuis nooit doet
de airco V-snaar laat van zich horen als de pomp aanslaat(en dat gebeurt redelijk veel kan ik zeggen).
er zit ergens ruimte op een ophang rubber van de vooras(dat is mijn diagnose maar weet het niet zeker).
het geeft een trilling in de auto die niet is toe te schrijven aan een snelheid of zo iets maar het komt en gaat om zo maar te zeggen.
bij langzaam rijden (onder de 60 km) is het onder de auto een gekraak en gepiep en alleen als het warm is (boven de 27/28 graden)
als je in de morgen weer op pad gaat hoor je niets warmt de auto op en word het ook buiten warmer dan kraakt en piept het weer, als ik op de bestemming ben kijk ik wel eens.
met het rijden in de bergen ben ik blij verrast dat de 300SD zo goed van zijn plaats gaat met inhalen en dat soort dingen het is heerlijk om zo eens lekker dat gaspedaal in te trappen.
de snelheid vandaag lag weer tussen de 120 en 140 km met stevig door rijden berg op en bij de diverse afdalingen een stapje terugschakelen om af te remmen op de motor(kost minder brandstof als gas geven
) maar het verbruik vond ik weer redelijk ik heb 1 op 9,5 gereden (kan beter maar af en toe eens een beetje doortrappen moet ook kunnen.
Gr. John Prins
Gr. John Prins