[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4828: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4830: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4831: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4832: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
audio installatie (bassbox, speakers en versterker) : Interieur - 2

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 21 jan 2025, 12:39

audio installatie (bassbox, speakers en versterker)

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

Moderator: Neerven

Re: audio installatie (bassbox, speakers en versterker)

Berichtdoor Pepper » 28 sep 2012, 20:38

Goeie keus een gesloten kist, als je de binnenkant van de kist bekleed met geluids dempend materiaal,
mag je de berekende kist inhoud met ik geloof 20% verkleinen.
Scheelt weer een beetje toch.
Pepper

Berichtdoor Nigel500SE » 28 sep 2012, 20:46

Glenn,

een gesloten kist kan prima, aangezien je toch niet met wedstrijd woofers oid wilt gaan spelen.

ik heb zelf 2 rockford p2's in een gesloten kist achterin liggen, het aantal liters stond hiervoor in het boekje wat ik erbij kreeg (nieuw gekocht)

deze spelen beide op 2 ohm en 500 watt rms per stuk op een monoblok versterker van 1300w rms.
nu heb ik wel nog een versterker gebruikt voor de speakers (niet meer de orginele speakers) omdat het geluid overspoelt werd door de bass

en dit klinkt allemaal prima, eigenlijk al te zwaar voor in de Benz want de achterklep vindt dit niet zo leuk.
:mrgreen:
het beste is gewoon een gesloten kist (omdat deze makkelijker is en 2x zo klein) en een paar goede speakers

p.s mocht je zelf de kist maken, kit alle randen met een flexibele kit af van binnen! zodat die luchtdit is
Nigel500SE

Berichtdoor Maurice » 28 sep 2012, 22:31

Maurice

Berichtdoor Maurice » 28 sep 2012, 22:40

En wil je echt al die moeite doen om daar een 12" in te krijgen??

Tegenwoordig zijn er genoeg 8" die fenominaal spelen in een klein kistje met een beetje power erop.
Maar daar zitten kosten aan.

Wil je toch die 12" zou ik beginnen om een plaat mdf 22mm aan de onderzijde hoedenplank te schroeven.
Hierin maak je plek voor je sub, en zaag de rest uit de stalen hoedenplank.
Afwerking kan je doen door over je stoffen hoedenplank iets van speaker stretchstof te spannen.
Maar dan ben je zo ie zo je 2 bakje's kwijt.

Dan is het vrij simpel recht toe recht aan een bak eronder maken.
Maurice

Berichtdoor Glenn » 29 sep 2012, 01:15

Glenn

Berichtdoor Maurice » 29 sep 2012, 11:50

Glenn,,

Maak het je nou niet zo moeilijk,,,, die woofer doet het super tussen de 30 en 40 liter.
Zit je op 28 ltr,, gaat die ietsie minder diep,,, zit je op 45 liter gaat die iets dieper, maar kan die een beetje wollig klinken.

Maak een rechthoekig kistje onder je hoeden plank, die in de buurt komt van je aantal liters.
Word je kistje nu bijvoorbeeld 80 cm breed,,,, maak dan 2 extra verstevigingen links en rechts van de woofer,, dmv van een houten balkje

Hierdoor heb je minder resonantie's van je plank.
en hou een paar cm vrij van je magneet en je kist.
Maurice

Berichtdoor SoleSurvivor » 29 sep 2012, 13:37

Hoi Glen,

Sinds vorig jaar heb ik ook een install gedaan wat lijkt op jou set-up in mijn 380SEC.

Ik denk alleen dat je je moet gaan afvragen wat je precies wilt inbouwen, hoeveel versterkers je wilt gaan gebruiken en of deze op elkaar zijn afgestemd.

Als je in de toekomst zwaardere audio wilt inbouwen zou ik aanraden om 25-35mm2 kabels te gaan leggen, voor zo'n 600-1000 watt RMS

Mijn huidige setup is:

Radio met 4 pre-outs van 5 volt (Alpine) omdat ik 2 versterkers gebruik, namelijk 1 4-kanaals voor de composet + achterspeakers en 1 als monoblock voor de subwoofer.

Een 4-kanaals versterker: Deze levert 4x120 watt klasse A, wat genoeg is voor mijn 4x100 watt RMS speakers
Mijn DLS A3 levert 100 watt RMS, maar mijn sub is 700 watt RMS en speelt deze stabiel op 1 ohm.

35 mm2 kabels

2.5 mm speakerkabels en 6mm subwoofer speakerkabels

3x RCA kabel van radio naar versterkers.

1 DLS condensator van 1.5 Fahrad

aparte zekeringhouder en massa-aansluiting tussen de versterkers

Bedenk wel dat wanneer je een subwoofer in de kofferbak zet, je best wat drukverlies hebt en er misschien maar 50% aan geluid daadwerkelijk de zitruimte inkomt!

Ik heb een DLS A3 versterker en een DLS UR12 subwoofer in een subwooferkist van samen al zo'n €1000 in de kofferbak die op 700 watt RMS speelt, deze setup klinkt leuk, maar als ik lees dat jij een sub van een paar tientjes hebt dan is de kans heel erg groot dat hij qua geluid flink zal tegenvallen.

Bovendien moeten de versterker en de subwoofer op elkaar zijn afgestemd, de versterker moet immers altijd zwaarder zijn dan de maximale belasting van de subwoofer.

Bij mij klinkt muziek zoals dubstep ( 50-70 hertz) zeer goed, maar muziek met een hoger frequentie bereik klinkt al een stuk zachter.

En tot slot, wil je meer versterkers aansluiten dan is een goede autoradio met genoeg pre-outs (voor je RCA kabels ) een must wat weer inhoudt dat je bij

Bovendien zul je gaan merken dat er veel in de auto gaat trillen en dat je dit denk ik wel willen gaan oplossen door dempingsmaterialen te gaan toepassen.

Zelf gebruik ik de gaten van de EHBO-bak en de kaartenbak als openingen dat de bass mee de zitruimte in wordt gestuurd (subwoofer speelt naar boven)

De beste set-up qua geluid is inderdaad om de subwoofer(s) direct in de hoedenplank te maken of te laten spelen, maar wanneer je hierin teveel gaat slijpen betekent het dat de kreukelzone van de auto wordt aangetast en je om problemen vraagt bij een aanrijding van achteren.

Maar zelf heb ik hier niet voor gekozen omdat ik niet in mijn auto wil slijpen, heb dus concessies moeten maken voor het geluid.

Hopelijk kun je hier wat mee en maak je niet de fouten die ik in het verleden heb gemaakt.

groet,
Robert
SoleSurvivor

Berichtdoor Glenn » 29 sep 2012, 13:52

Hey, ik heb zelf een pioneer DEH-4200SD met 3 pre outs. kan ik hier 2 versterkers op aansluiten? of kan er hier maar 1 op? Want ik was eigenlijk ook wel van plan het zoals jou te maken (2 versterkers, 1 voor sub, 1 voor de rest van de boxen).

en qua kabels was ik zowiezo al van plan het zwaarder uit te rusten dan nodig is, kan nooit geen kwaad dacht ik zo.

en wat bedoel je met dat de versterker en sub op elkaar afgesteld moeten worden? alleen dat de belasting van de versterker hoger moet zijn dan die van de sub, of doel je hierbij op nog meer dingen?

Ik luister zelf veel R&B en hip hop. Dus een mooie dreun is voor mij wel een must.

Ik heb zelf een stuk uit de stalen hoedenplank geslepen, zodat ik mijn basskist direct onder mijn hoedenplank kan bouwen. Ik was niet van plan dit nog weer verder te verstevigen, maar ik wil wel de hoedenplank die ik van mdf gemaakt heb hier goed aan vast bouten.

en om even op maurice terug te komen, dus als ik ongeveer 40 liter aanhoud moet het goed zijn?
Glenn

Berichtdoor SoleSurvivor » 29 sep 2012, 14:58

Beste Glen,

Voor R&B en Hip-hop raad ik wel een 12 inch aan, een 10 inch bijvoorbeeld is veel preciezer qua spelen ( zoals snelle beats) maar gaat wel minder diep.

Hoe dieper de bas, des te beter jij het in je auto gaat horen/voelen.... en de mensen buiten vaak ook :-)

Als je een 350 watt RMS subwoofer hebt, dan liever niet aansluiten op een 4-kanaals versterker, tenzij deze heel erg krachtig is en genoeg power levert voor je speakers in combinatie met je sub, maar vaker zie je ze gebrugd op een 2-kanaals of bij topinstallaties op een mono-versterker (1 kanaals) voor alleen je sub aan te sturen.

Maar aangezien je huidige sub 350 watt RMS is kun je een versterker pakken die gebrugd minimaal 500 watt RMS levert

kijk maar even op http://www.12vhifi.nl/subframe.html en kies daar je setup en je versterker daar zie je hoe je het dan moet aansluiten.

Als je een zwaardere versterker hebt, dan alleen uitkijken dat je je sub niet overbelast, richtlijn is dat de versterker het beste op 70% van zijn vermogen kan spelen en let op: audio goed afstellen is een kunst op zich, daarom is een radio met veel afstel mogelijkheden nèt hetgeen wat je kunt missen om alles samen goed te laten klinken.

Je speelt immers je gewone speaker vaak pas vanaf 80 hertz en de sub juist van 50 hertz tot 80 hertz en met veel instellingen kun je dit ook beter instellen.

Mocht je trouwens nog een composet willen kopen dan raad ik de focal 165PS compo aan, dit is een van de beste voor deze prijs en deze heb ik zelf ook :-)

Mijn sub speelt ook naar boven en ben ook vandaag weer verder gegaan met afstellen en het klinkt steeds weer beter.

jij Succes
SoleSurvivor

Berichtdoor Jatto » 29 sep 2012, 15:37

Glenn,

De JBL kan in 20liter, met een Q van 0,7.

Als het diep moet gaan dan is 62liter een optie, alleen vrij fors om onder je hoedenplank kwijt te kunnen.
Voor de opening door/richting je hoedenplank is de hoek niet van belang. Wat wel belangrijk is, dat de opening bij voorkeur groter of gelijk is aan de doorsnede van de woofer.

Zie andere Posts voor advies qua versterking, hierbij is goedkoop duurkoop maar ook weer afhankelijk van ' Hoe goed moet het zijn en wat heb je er voor over?'
Jatto

Berichtdoor MTW-FM » 29 sep 2012, 17:00

als je alleen een woofer aan gaat sturen kun je het ook af met een monoblock,zelf speel ik met een monoblock van 500Watt RMS, kun je ook gewoon enkel- en dubbelspoels woofers mee aansturen.
MTW-FM
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Jatto » 30 sep 2012, 22:59

Glenn,

Je hebt drie pre-outs waarvan één specifiek voor je sub is.
Deze pre-out is gefilterd (low pass) en kan je zelfs in-fase en uit-fase zetten.

Zou dus minimaal twee RCA kabels leggen, (waarvan één voor je sub) en dan twee eindversterkers. Ben je flexibel.
Jatto

Berichtdoor Glenn » 01 okt 2012, 08:27

Hey, nu snap ik even niet wat je zegt, fase in en uit?

Je zet toch gewoon 1 RCA kabel op de sub uitgang achtter op de radio, en die Doe je naar de versterker voor de sub, en 1 RCA kabel naar de versterker voor de boxen? Je houd dus 1 pre out over?
Glenn

Berichtdoor Jatto » 01 okt 2012, 18:59

Klopt.
Je gebruikt één RCA (uiteraard stereo) voor de front en rear kanalen (als je een vierkanaals versterker hebt op de versterker linken).
De andere RCA is voor de sub pre-out,dan kantje vanaf je radio het volume van je sub regelen.

In je radio kan je fase normaal of gedraaid instellen. Dit kan van pas komen bij het inregelen.
Heel eenvoudig: de setting met het meeste laag dan staat alles ' in fase'.
Je hoort het vanzelf als je bezig bent.

Als je een goede, relatief goedkope versterker zoekt: zoek een Rodek of Precision power of Rockford fosgate van Marktplaats (werkend beluisteren!)
Jatto

Berichtdoor Glenn » 12 okt 2012, 17:15

Hey allemaal,

ben ondertussen redelijk opgeschoten met de kist, en de hoedenplank. Ik heb de kist nu bijna af en bekleed, hoedenplank nog niet. Hier wat foto's

IMAG0395.jpg
IMAG0396.jpg
IMAG0398.jpg
IMAG0399.jpg
IMAG0400.jpg
IMAG0401.jpg
IMAG0406.jpg

Nu moet ik alleen opzoek gaan naar speakers om achterin te bouwen, ik heb het een beetje opgemeten, en ik kan hier 13cm speakers kwijt, dus welke speakers raden jullie mij aan? Ook wil ik een beetje rondkijken voor het geluid voorin de auto, hier dacht ik aan 9cm speakers voor in het dashboard, evt met een tweeter ernaast. en 13cm in de deur of zal dit overbodig worden?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Glenn

Berichtdoor Maurice » 12 okt 2012, 18:24

Je bent goed bezig,,,mooi kistje ook :D .

Als je toch in je deur een gat gaat zagen voor een speaker,,,neem dan echt 16cm...
En alleen een tweeter op je dashboard, dit kan al heel goed klinken.

En kijk voor achter of je een 16 cm coax, of 6*9 kwijt kan..
Ik denk dat je genoeg herrie dan kan maken
:lol:
Maurice

Berichtdoor Pepper » 12 okt 2012, 19:40

Super netjes gemaakt hoor! dat gaat helemaal goed komen.
ga je de kopse kanten van de hoedenplank nog behandelen / waterdicht maken i.v.m. condens,
van je achterruit?
Pepper

Berichtdoor Glenn » 12 okt 2012, 20:13

dankje, had ik eigenlijk nog niet eens over nagedacht, dat waterbestendig maken, goed dat je het zegt!

En over de speakers, ik heb in de deur maar +/- 5.5 cm inbouw diepte dus moet ook een speaker hebben wat daarin kan dus.

en een 6x9 gaat niet passen in de hoedenplank, 14 cm is wel de max
Glenn

Berichtdoor Glenn » 15 okt 2012, 17:46

hey, ben ondertussen weer aardig opgeschoten met de kist, en hoedenplank, hier zijn wat foto's

IMAG0412.jpg
IMAG0413.jpg
IMAG0414.jpg
IMAG0415.jpg

Nu moet ik alleen nog een stofje vinden voor de hoedenplank, was van plan ook stof over de sub te trekken zodat je hier niets meer van ziet, maar moet alleen nog een geschikt soort vinden, wat dus niet te dik is.

en aan de buitenkanten wil ik kleine kastjes gaan maken waar de speakers in komen, aangezien ik ze niet naar onder kwijt kan, omdat hier de ophanging (beugels) van het kofferdeksel aan komen te hangen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Glenn

Berichtdoor Collazos » 15 okt 2012, 17:56

Mooi stukje huisvlijt ;)
Mercedes Benz "Das Beste Oder Nichts"

W126 500SE
Collazos
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: