Zo weer "thuis"...
Maar om even het verhaal af te ronden het volgende.
Even korte resumé:
Na kleppenstellen,
kettinggeleider vervangen
waardoor ontsteking uit huis is geweest
maar op 2 plekken gemerkt
dus weer goed teruggeplaatst
zo niet hooguit 1 tandje anders (verschil van 30 of 40 graden, maar heeft voorheen zo ook gelopen)
afslaan in D of R
Totaal geen fut in motor
Economymeter stationair op 1/2
verbruik van 1:5.2 naar 1:3.5
Met moeite thuisgekomen.
1001 dingen met online-forum-hulp gechecked.
ontsteking, krukas en nokkenassen alle tekens op "NUL"
1x gestart 3 minuten lopen
langzaam uitgeprutteld
en vervolgens HELAMAAL niks meer willen doen.
Totdat een paar dagen later en alles wederom gechecked, maar niks veranderd te hebben.......
Een ieder was in de veronderstelling dat ze op LPG startte.
Maar de installatie wilde dit op benzine doen ,ik had vonk en brandstof maar startte niet.
Iedere startpoging gaf weer een nieuwe "injectie", en ondertussen rook ik benzine achter uit de uitlaat.
En het vermoeden van het willen lopen op 2 brandstoffen tegelijk kwam boven water.
Na het openen van een nieuw topic door mij over de LPG installatie om de werking uit te zoeken voor het troubleshooten kwam ik er mede door een opmerking van dorpsgenoot achter dat de installatie vanuit de fabriek ingesteld is op benzine start en automatische overschakeling naar LPG.
AEB725_Benzinestart_schakelaar in het Nederlands en de programmering.pdf
Quote uit handleiding:
"The model 725 is delivered already programmed
with GASOLINE STARTING AND CHANGE WHILE DECELERATING "
Dit nu wetende en dus niet eerst op benzine willen starten besloot ik om het benzine relais er uit te halen.
Mede doordat ik telkens natte bougies had en de damp achteruit de uitlaat te ruiken was, verzopen?
Dan maar eens droog starten zonder relais en dus weer nieuwe benzine.
Ik had de voorste 2 bougies met kabel en al op luchtfilter gelegd om vonk te controleren en evengoed de motor begon meteen aan te slaan, zonder relais!
Contact weer uit, bougie's erin en starten en lopen.
Voor de oplettende lezer rijst nu de vraag " Hoe kan dat nu, zonder benzine? "
Het zit zo:
de installatie zet eerst 12V. op gele draad aangesloten op tussenrelais (benzinesignaal)
die dan het Benz.relais activeert
die dan Benz.pomp even 2 SEC. laat draaien,
druk op de leiding zet,
een pufje Benz. toelaat naar LMhuis,
vervolgens de motor aan laat slaan
1 SEC. later schakelt installatie over op LPG (door o.a. signaal bobine )
Vervolgens loopt de motor probleemloos op LPG.
opnieuw starten doet ie soms direct op LPG maar soms moet je weer 3 SEC. knopje indrukken, blijft vreemd, wat bepaalt dat...
Hier link naar LPG-ptopic:
Nu de Mercedes weer rijdbaar was op LPG, het probleem met afslaan was verdwenen, weer een redelijk vermogen had en het verbruik weer gedaald was kon ik er mee naar Zutphen.
Marco had met Hans geregeld dat we welkom waren.
Er is geen technisch aanwijsbare oorzaak geconstateerd in Zutphen.
We hebben eerst op benzine gestart en afgesteld, relais etc. waren dus in orde, zijn nooit los geweest voor het ontstane probleem en waren dus ook niet de oorzaak.
Het duurde wel meerdere malen en minutenlang starten, wat was ik blij met mijn nieuwe 100Ah accu, voordat er leven in kwam.
Vervolgens LPG afgesteld en motor loopt als een zonnetje.
Voor dit alles het e.e.a. aan vacuüm slangetjes gecheckt en waar nodig afgedopt, zoals de verlater die de vervroeger tegenwerkte, dit heeft ook altijd zo gezeten dus ook geen oorzaak, maar hoorde niet zo.
Eigenlijk hoort er op het schutbord nog een ventiel te zitten waar vacuümslang via moet lopen, maar da's weer een ander verhaal. ( )
Het metalen buisje met 5 mm. gaatje in vacuümslang naar waspotje verwijderd. ( noodoplossing voor defect waspotje)
Hier zat ook Ducktape omheen maar was in staat van ontbinding en deeltjes neigden al los te komen, niet goed dus.
Heb nu wel hoog stationair met koude motor maar het moest er uit voor juiste afstelling motor bij warm stationair.
Loopt nu warm ca. 650 rpm., met inschakelen D ca. 550
Eind goed al goed.
Dus bij deze wil ik een ieder bedanken voor alle goed bedoelde adviezen.
VolvoWill, ook bedankt voor de morele steun en fysieke aanwezigheid op mijn garagepad.
En Marco, vanaf het moment dat probleem ontstaan was heb je er alles aan gedaan tot en met het aanwezig zijn in Zutphen om het probleem op te lossen. Want de zaterdagochtend na kleppenstelavond heb je o.a. , ipv aan je eigen Josje te sleutelen, eerst mijn kettinggeleider vervangen en tot je echt weg moest bezig geweest.
En Zeeuws meisje zou zegen "Geen cent te veel hoor" eerder te weinig....
helemaal top !
Hiermee wil ik afsluiten en hoop ik dat we allemaal weer een stukje wijzer zijn geworden, en niet alleen op technisch gebied..