Da's een lastige blijkbaar...
Maar je hebt wel gelijk, zit net te lezen op Cifo, De regelingen verschillen wel degelijk! 30 jaar komt wel het meeste voor maar er zijn veel beperkingen her en der:
Frankrijk
http://www.carte-grise.org/mode_emploi_ ... ection.htmBelgië
http://static.skynetblogs.be/list/13386 ... 6980.2.pdfSpanje
http://www.matriculahistorica.es/Duitsland
http://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Kennze ... eutschland)
Oostenrijk, met 120 dagen beperking:
http://www.oeamtc.at/?id=2500,1113176,,
Zwitserland
http://www.stva.zh.ch/internet/sicherhe ... teran.htmlEngeland:
http://www.heritage-motor-centre.co.uk/ ... ax-exempt/Dank voor het overzicht! Dat scheelt weer wat zoekwerk.
In de ons omringende landen is de situatie dan als volgt:
Frankrijk: minimumleeftijd voertuig 30 jaar. Geen beperkingen t.a.v. dagelijks gebruik.
België: minimumleeftijd voertuig 30 jaar. Geen beperkingen t.a.v. dagelijks gebruik.
Spanje: minimumleeftijd voertuig 20 jaar. Geen info kunnen vinden over eventuele beperkingen.
Duitsland: minimumleeftijd voertuig 30 jaar. Moderne dagelijkse auto verplicht voor het afsluiten van een oldtimerverzekering. De klassieker moet verder technisch en optisch in uitstekende originele staat verkeren. Gemoderniseerde of anderszins aangepaste voertuigen wordt het H-kenteken geweigerd.
Oostenrijk: minimumleeftijd voertuig 30 jaar. Gebruik beperkt tot maximaal 120 dagen per jaar.
Zwitserland: minimumleeftijd voertuig 25 of 30 jaar (afhankelijk van kanton).Gebruik beperkt tot maximaal 3000 km/jr. Verder moet het voertuig technisch en optisch in uitstekende originele staat verkeren. Gemoderniseerde of anderszins aangepaste voertuigen wordt het klassiekerkenteken geweigerd
Engeland: voertuig moet gebouwd zijn voor 01-01-1973. Geen beperkingen t.a.v. dagelijks gebruik.
Verder schijnt Italië ook een minimumleeftijd van 20 jaar aan te houden voor klassiekers. Heb geen gegevens kunnen vinden t.a.v. eventuele beperkingen.
Denemarken lijkt geen vrijstelling voor klassiekers te hebben.