Toch nog een vervolg op mijn problemen met mijn 280SE uit 83. Zoals ik al schreef liep hij weer prima nadat ik in de hobbyhut een andere bobine had gemonteerd, eentje van type 2. Vorige week woensdag echter heeft de APK keurmeester het contact tijdens de keuring aan laten staan: niet meer starten, bobine doorgebrand. Bij Hans thuis donderdagavond een andere bobine opgehaald (ook van type 2) en deze meteen gemonteerd (de volgende dag moest de Benz mee op vakantie naar Zeeland). Met deze bobine echter weer hetzelfde probleem als in mijn vorige topic: slecht oppakken vanaf stationair als hij koud is. Net voor vertrek naar Zeeland kreeg ik van de garage waar hij gekeurd was een telefoontje dat de bestelde (Bosch)bobine binnen was dus deze toch maar even opgehaald en meegenomen. Was maar goed ook want de 2e dag in Zeeland is de bobine tijdens het rijden (rustig 115/120km) doorgebrand/en zelfs gescheurd. Langs de snelweg de nwe bobine er tussen gehangen en weer rijden. Ook deze bobine wordt echter 'gloeiend heet' en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Vanmorgen maar weer de hobbyhut gereden en maar weer een (reserve)bobine meegenomen. Hans opperde dat het misschien in de verdelerkap/rotor zit. Kan uiteraard voor veel problemen zorgen. Is wel van Beru maar is nog prima in orde en heeft ook nog niet veel kms gemaakt. Kan het ook een massa (hoofdmassa chassis o.i.d) kwestie zijn waardoor de bobine te heet wordt? Wie (redelijk in de buurt van Apeldoorn) heeft eventueel een 280 waar een Bosch setje opzit die ik even (5 min.) kan proberen(?) voor ik een nwe set ga bestellen.
Heb vandaag (zondag 30-12) de massa van blok naar chassis en van accu naar chassis losgehad en schoongemaakt (was eigenlijk niet nodig maar je probeert wat). Had zelf toch nog een hele oude Bosch Bobine (van mijn W116 280SE) en bijbehorende kabels (geen rotor jammer genoeg): nog steeds hetzelfde probleem: even pruttelen bij wegrijden uit stationair, en dus waarschijnlijk ook te warm worden vd bobine. Weet iemand raad waar ik dit in moet zoeken? Vind het zonde om er een hoop (dure) bobines aan te moeten spanderen voor ik het probleem gevonden heb.
Gr..
Rik