het is wel heel kort zichtig ben
is toch wel vreemd dat deze meeste van onze wagens zon 25 a 30 jaar oud zijn
en dat in al die tijd er maar weinig zijn die kapot zijn gegeaan
tuurlijk er zijn er altijd die het over komt
maar ook al die zo door jou opgehemelde chefie blokken zijn niet zalig makend
ik heb ze regelmatig uitelkaar zien liggen voor revisie
maar jij vraagt je af waar om het in nieuwer wetse motoren niet meer gebruikt word
omdat de ketting teveel lawaai maakt zijn ze over gestapt op een belt de stiller is en vaker vervangen moet worden
in bijna alle nieuwer wetse motoren hebben ze tegen woordig boven liggen de nokkenassen
het voordeel minder delen die kunne slijten te opzichte van een onder liggende nokkenas
minder delen die lawaai kunnen maken zoals stoter stangen
ook stoter stangen is niet zalig makend hoeveel motoren denk je die onder weg stranden met kromme stotter stangen
vraag dat maar eens in een scania garage
dus in mijn ogen is een onder liggen de nokkenas een veroudert concept
en zie je bij de Mercedes van 30 jaar oud eigenlijk iets wat nog dagelijks in alle nieuwer wetse wagens gebruikt word
alleeen dan niet met een ketting maar met een distibutie riem en o wat zijn dat lange riemen van zon 4 cilinder
die zijn soms tijden nog langer dan onze kettingen
dus in mijn ogen was Mercedes ver voor uit in zijn tijd
en blijfen die americanen maar wat vast houden aan een veroudert concept