[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Remmen blokkeren snel : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 26 nov 2024, 01:35

Remmen blokkeren snel

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Remmen blokkeren snel

Berichtdoor Bas. » 10 feb 2013, 14:48

Heren ik heb een W126 280SE uit 1983.

In situaties dat ik snel en hard moet remmen blokkeren de remmen meestal volgens mij veelste snel.
Dit zorgt voor een minder fijne rijd ervaring.

Het is natuurlijk belangrijk dat ik de auto vertrouw.

Nou was de vraag of hier iets aan te doen valt de schijven en blokken zijn allemaal in goede staat dus daar kan het niet aan liggen.
Bas.

Re: Remmen blokkeren snel

Berichtdoor ElGriffo » 10 feb 2013, 15:20

Heb je ABS ?
ElGriffo

Berichtdoor Bas. » 10 feb 2013, 15:52

Nee daar is de mijne niet mee geleverd.
Bas.

Berichtdoor B2thejorre » 10 feb 2013, 16:39

Misschien oude banden en hierdoor een beetje harder, versteend. Of versleten schokdempers.
B2thejorre

Berichtdoor ElGriffo » 10 feb 2013, 16:41

Welke wielen blokkeren, ik ga er vanuit dat je dus door glijd op stilstaande banden

Met deze weersomstandige hebben we er allemaal last van

Kan ook aan de kwaliteit en hardheid van je banden liggen

De goedkopere paar tientjes banden zijn vaak zo hard dat grip niet altijd voor handen is
of je hebt sliks.....
ElGriffo

Berichtdoor Bas. » 10 feb 2013, 16:49

Ik heb goeie winterbanden er nu op zitten.
En in de zomer heb ik er ook erg goede banden onder zitten, maar dan heb ik het alsnog uiteraard minder dan met dit weer.

Mijn schokbrekers zijn wel wat minder kan het daar aan liggen?
Bas.

Berichtdoor B2thejorre » 10 feb 2013, 19:13

Aan de schokbrekers kan het liggen. zij zorgen ervoor dat het wiel tegen de grond geduwt word. Als de achterse versleten zijn kan zelfs de auto zijn koffer uitstappen bij hard remmen in een bocht.
B2thejorre

Berichtdoor Douwe » 10 feb 2013, 19:29

tja de ene auto remt wat harder dan de andere
en inderdaad het geen wat contact houd met de weg zijn je banden
en de voet die het rempendaal intrapt moet het wel doseren natuurlijk
en gezien je geen ABS hebt zal je dus zelf moeten leren om pompent te remmen en niet in 1 keer door te trappen
zoals met een ABS auto
maar heb je bij het stevig weg rijden voor al van af mini rotondes dan ook veel last van door slaan van de wielen
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja

Berichtdoor Bas. » 10 feb 2013, 20:20

Ja dat het enigszins erbij hoort wist ik, maar ik heb het idee dat mijn W126 het iets te snel doet.

Maar ik snap je laatste zin niet helemaal?
Bas.

Berichtdoor Douwe » 10 feb 2013, 20:49

wat ik vraag is als je onder weg bent en jerijd bijvoorbeeld over een mini rotonde en je geeft wat extra gas bij het weg rijden
beginnen dan je wielen ook door te slaan
dus wil je kont uit breken ?
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986

Berichtdoor Flashnr1 » 10 feb 2013, 20:55

Ik weet niet of er op de 280 zonder ABS een remdrukbegrenzer zit maar als die erop zit staat ie mischien verkeerd afgesteld of is ie kapot/zit ie vast :?:
Flashnr1
Silver Boarder
Silver Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1980
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor ElGriffo » 10 feb 2013, 22:47

Maar welke wielen blokkeren nu ? Voor of Achter ?
ElGriffo

Berichtdoor Bas. » 10 feb 2013, 23:42

Het zijn de voorwielen.
Bas.

Berichtdoor FB 500SEC » 10 feb 2013, 23:45

Als het de achterwielen waren, zou die vaker dwars op de weg staan. Ik denk de voorwielen, want hij heeft het niet over uitbreken van de achterkant.
FB 500SEC

Berichtdoor FB 500SEC » 10 feb 2013, 23:46

Bas,

Je was me net te snel af.
FB 500SEC

Berichtdoor RD500SEC » 11 feb 2013, 00:39

Misschien staan de achter remmen vast, ik bedoel de zuigers in de klauwen, en komt zodoende alle remkracht op de voorwielen.
Misschien heb je een schijf die krom is aan de voorkant, dat kan voor een blokkerend wiel zorgen.
Het eerste kun je controleren door de auto van achter op te krikken, beide wielen vrij en draaien aan de wielen. Een licht slepend geluid mag je horen, maar het wiel moet makkelijk kunnen draaien.
Het tweede kun je controleren door te rijden en bij het afremmen te voelen of dit gelijkmatig gaat of schoksgewijs, in het laatste geval heb je waarschijnlijk een kromme schijf. Ook is dit te controleren door de wagen voor op te krikken, dit kan kant voor kant, en weer aan de wielen te draaien. Als je het lichte slepen hoort afgewisseld met geen slepend geluid heb je de kromme schijf gevonden.
Mochten de remmen zwaar lopen kan het ook zijn dat het probleem niet in de remzuigers zit, maar in de remslangen die van binnen dicht zitten.
Om niet al te ver vooruit te lopen kun je misschien beter eerst de bovenstaande controles uitvoeren en terug koppelen.
Zoals al genoemd hebben ook schokdempers invloed op rij en remgedrag, als ze slecht zijn zonder meer vervangen. Je rijdt op gas, de tank rust op de achterveren.
Staat de auto misschien wat diep aan de achterkant, in de veren gezakt? Voor komt de auto dan juist iets omhoog, in combinatie met de schokdempers kan dit ook je probleem veroorzaken.
Groet, Richard
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Techniek