door RD500SEC » 11 feb 2013, 00:39
Misschien staan de achter remmen vast, ik bedoel de zuigers in de klauwen, en komt zodoende alle remkracht op de voorwielen.
Misschien heb je een schijf die krom is aan de voorkant, dat kan voor een blokkerend wiel zorgen.
Het eerste kun je controleren door de auto van achter op te krikken, beide wielen vrij en draaien aan de wielen. Een licht slepend geluid mag je horen, maar het wiel moet makkelijk kunnen draaien.
Het tweede kun je controleren door te rijden en bij het afremmen te voelen of dit gelijkmatig gaat of schoksgewijs, in het laatste geval heb je waarschijnlijk een kromme schijf. Ook is dit te controleren door de wagen voor op te krikken, dit kan kant voor kant, en weer aan de wielen te draaien. Als je het lichte slepen hoort afgewisseld met geen slepend geluid heb je de kromme schijf gevonden.
Mochten de remmen zwaar lopen kan het ook zijn dat het probleem niet in de remzuigers zit, maar in de remslangen die van binnen dicht zitten.
Om niet al te ver vooruit te lopen kun je misschien beter eerst de bovenstaande controles uitvoeren en terug koppelen.
Zoals al genoemd hebben ook schokdempers invloed op rij en remgedrag, als ze slecht zijn zonder meer vervangen. Je rijdt op gas, de tank rust op de achterveren.
Staat de auto misschien wat diep aan de achterkant, in de veren gezakt? Voor komt de auto dan juist iets omhoog, in combinatie met de schokdempers kan dit ook je probleem veroorzaken.
Groet, Richard