Naar aanleiding van mijn introductie bij forum “even voorstellen” kwam de vraag welke werkzaamheden ik heb/had met mijn net aangekochte 380SE bj.83
Hier komt het…
Alarm?
In de voetenruimte links tegen de zijkant boven de ontgrendelknop zit een zwartkastje.
Dit begint te te tikken op het moment dat ik de deur open doe en rem. Stilstaand of rijdend maakt niet uit.
De dealer zegt dat dit een origineel Mercedes alarm is. En de enige manier om hiervan af te komen is de stekker los trekken maar hopen dat hij blijft rijden. Zo niet alles uitzoeken en doorverbinden.
Maar dit is natuurlijk te kort door de bocht, dus bij deze de vraag.
Heeft iemand misschien een schema van het originele alarm.???
Al haal ik maar de puls weg van het rempedaal dan blijft hij al stil.
Stationair te hoog.
De motor liep veel te hoog stationair in N 1000.1200 omw en in D 900..950 omw.
Ook de dealer zij dat gelijk al dat hij veel te hoog liep….
Op alle forums eerst verdiept in datgene waar iedereen tegen aan liep.
Met dat in mijn achterhoofd eerst a.h.v. service manual alle componenten gecontroleerd temp. Sensor, luchtklep etc. Ontstekingstaat te laat bij 1100 omw op +30. Dit eerst maar zo gelaten omdat wanneer je hem vroeger zet hij nog sneller gaat lopen.
De rest werkte allemaal goed. Toen de bypass dichtgezet en wonder, hij liep netjes 750 omw. In N en en 600 in D.
Bij het rijden ontstond het volgende dilemma als je rustig gas gaf en wegreed blijf hij netjes terugvallen naar de 600 toeren maar had je eenmaal flink had gasgegeven dan bleef hij weer 950..1000 omw.draaien in D. Uitzetten starten gaf weer een net toerental van 600 in D.
Opvallend was dat als je eenmaal flink gas gaf de hele boel weer hoog stationair draaide.
Het viel toen op dat als je het gas maar aaide het toerental op liep.
Hier viel het kwartje. Als de motor onbelast draait in N lijkt het gasstangen stelsel genoeg ruimte te hebben. Echter als de motor belast is(in D) staan de stangen zo strak dat de gasstang onder spanning blijft. Hierop de gasstang 1 (tussen Angled lever 16 and guide lever 4 zie bijlage) afgesteld dat er voldoende speling zit op het gaspedaal en alles werkt weer 100% Hij draait nu heel mooi rond op 500 omw/min in D bij warme motor.
Nu nog de ontsteking goed zetten (vroeger) waardoor hij waarschijnlijk wel iets sneller gaat lopen maar dat zal marginaal zijn. Ik wil hem zo vroeg mogelijk zetten (ik rijd op super).
Bijgaand ter info een tekeningetje van het gasstangenstelsel.
Sluiting stoelleuningverstelling
Verder heb ik nog sluiting in de stoelleuning verstelling, de stoelen zijn er bij de vorige eigenaar uit geweest en teruggezet. Ga hem eerst maar eruit halen om te kijken om alles op de juiste manier aan te sluiten en door te meten.
Bij elkaar een heel verhaal maar hoop dat iemand er iets aan heeft of mij van een schema van het alarm kan voorzien.
Wordt vervolgd....
Groet
Jim
380SE gasstangenstelsel.docx