[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Hard tikkend geluid : Techniek - 4

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 26 nov 2024, 00:00

Hard tikkend geluid

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Re: Hard tikkend geluid

Berichtdoor Vlim » 17 feb 2013, 18:46

Heb ook ooit eens zo'n vaag tikkend geluid gehad. Klonk alsof de distributieketting eraf aan het lopen was.

Bleek een loszittende manchet van één van de uitlaatpijpen te zijn, aan het spruitstuk ...
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2147
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Hard tikkend geluid

Berichtdoor Douwe » 17 feb 2013, 19:20

dat zijn ook van die leuke dingen
zo heb ik al eens mijn cardan klok vervangen omdat ik er van overtuigt was dat die het lawaai maakte
ik had de wagen op bokjes staan en heb zelf geluisterd onder de wagen terwijl iemand anders in de wagen gas gaf
bleek achteraf dat het tussen as lager stuk was
dat was best wel balen ;)
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Hard tikkend geluid

Berichtdoor Flashnr1 » 17 feb 2013, 20:32

Nou ik ben heel benieuwd wat het geweest is. Soms is het niet te peilen waar het geluid wegkomt maar als ik die foto's zie is het wel een goed schoon motorblok van binnen. Mischien toch een aangebouwd deel wat het geluid maakt :?:
Avatar gebruiker
Flashnr1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 13 nov 2012, 19:40
Woonplaats: Alkmaar
Roepnaam:
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Hard tikkend geluid

Berichtdoor RD500SEC » 17 feb 2013, 20:35

Misschien kun je beter nog wat metingen doen alvorens de motor weer dicht te bouwen, de drijfstanglagerspeling is max 0.08mm(afkeur), inbouwwaarde is 0.03mm-0.055mm. Natuurlijk kun je voelen of je speling kunt ontdekken, maar de marges zijn erg dun, naar mijn mening. Bovendien, de kracht die wij als mens uitoefenen valt in het niet bij die van de verbranding. Wij voelen wellicht niets, de verbranding laat ons horen ongelijk te hebben.
Meten is weten, gissen is missen.

Mocht je lagerschalen uit een andere motor gaan gebruiken, weet dan zeker dat deze dezelfde maat hebben, de nominale maat, 52mm, dan wel eerste, tweede, derde of vierde ondermaat (steeds 0.25mm lager dan de vorige maat)
Probeer bij een motorenrevisie bedrijf wat plastigauge te scoren, daarmee kun je de spelingen controleren en weet je zeker dat je goed zit, of niet.

Mocht je meer maten willen hebben of nodig hebben kan ik ze mailen.
Mocht je micrometers willen gebruiken dan gaat mailen wat lastig en moeten we dat op een andere manier regelen.

Groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1571
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Hard tikkend geluid

Berichtdoor Bonus » 20 feb 2013, 11:40

Mijn auto met dezelfde problemen loopt weer. Hij loopt mooi en rustig maar de tik is niet verdwenen.
Heb ik goed gelezen dat er bij jullie project nog geen diagnose is ook niet na het bekijken van de zuigers?
Bonus
 


Re: Hard tikkend geluid

Berichtdoor ElGriffo » 20 feb 2013, 11:49

Ben het er wel mee eens dat je de speling onderbouwd moet meten

Aan de andere kant ben ik wel van mening dat een " harde" tik in de motor veroorzaakt door
een speling op een kruk- drijf- of piston lager wel met de hand voelbaar moet zijn

Of ik kan het helemaal mis hebben :blush:
ElGriffo
 


Re: Hard tikkend geluid

Berichtdoor Douwe » 20 feb 2013, 12:05

we zullen het binnen kort weten
we hebben besloten de zuigers die nu nog los in het blok hangen er weer uit te halen
en die samen met de cilinder kop naar een motoren revisie bedrijf te brengen
en hopen dat die er wel wat aan kunnen vinden
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Hard tikkend geluid

Berichtdoor RD500SEC » 20 feb 2013, 14:15

Marco, ik deel je mening.
Even ter verduidelijking:
Zelf heb ik de tik niet gehoord, maar haal de info vanachter de computer en uit een telefoongesprek met Douwe.
Voor zover ik het begrijp betreft het een ingetogen tik, niet echt een harde tik, mogelijk is er een lager net buiten specificatie, dan kan het lastig zijn om met de hand de speling op te sporen.
Heb je gemeten, nieuwe lagers geplaatst en is, na het dichtbouwen de tik nog aanwezig kun je deze uitsluiten, anders blijf je met ?? zitten.

Groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1571
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Hard tikkend geluid

Berichtdoor Munnitara » 20 feb 2013, 19:52

Morgen inderdaad maar even alles laten controleren want ik moet er niet aan denken dat straks weer alles opnieuw moet gebeuren.Ben het intussen wel zat maar heb gelukkig een reserve auto tot beschikking die ik kan lenen tot midden Maart wegens vakantie buitenland.
Het ergste is het missen van lekker te kunnen rijden in een heerlijke ruime auto.
Ik heb begrepen dat bij bonus alles al vervangen is ook kettinggeleiders en en drijfstanglagers klopt dat?
Munnitara
 


Re: Hard tikkend geluid

Berichtdoor Flashnr1 » 05 maart 2013, 21:37

Is er al wat bekend hier ? (gewoon nieuwschierig hoor)
Avatar gebruiker
Flashnr1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 13 nov 2012, 19:40
Woonplaats: Alkmaar
Roepnaam:
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Hard tikkend geluid

Berichtdoor ElGriffo » 05 maart 2013, 21:41

Ze kunnen alleen de zaterdagen benutten
Dus dat duurt nog even
ElGriffo
 


Re: Hard tikkend geluid

Berichtdoor Douwe » 05 maart 2013, 22:30

afgelopen vrijdag en zaterdag hebben peter en ik aardig door gewerkt
cilinder kop spruitstuk injectors en carter weer gemonteerd
zaterdag middag rond een uur of drie reed de wagen weer
zat nog kleine tik in bij kleppen weer eentuimelaar een gleuf van een milimeter er in gesleten
tuimelaar vervangen klep gesteld en motor draait weer top
peter heeft onder tussen al weer enkele honderden km gereden en tot zover houd hij zich perfect
het vermoeden bestaat dat de klep veren niet in orde zijn vam de eerste twee kleppen
omdat hier de tuimelaars erg snel slijten
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Hard tikkend geluid

Berichtdoor RD500SEC » 05 maart 2013, 22:59

Kunnen veren dat veroorzaken? Na verloop van tijd kunnen ze in veerkracht afnemen en evt. zwevende kleppen veroorzaken. Bij de toerentallen die een 500 maakt zullen ze niet gelijk gaan zweven naar mijn mening.
Maar bij een tuimelaar die inslijt op de nokkenas denk ik eerder aan een hydraulische steller die niet goed functioneert.

Groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1571
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Hard tikkend geluid

Berichtdoor Munnitara » 05 maart 2013, 23:48

Cinqecento is niet dood ze leeft en hoe.

Ik kan er wel een boek over schrijven wat denk ik ook een bestseller zou kunnen worden.
Zelfs het thuisfront heeft hier onder moeten lijden door afwezigheid hier voor vele vele zaterdagen.
De rit naar sexbierum kan ik nu wel dromen wat de eerste keer ook een avontuur is geweest.
Aan de familie van Douwe hebben we zeer veel steun gehad doordat zij vrouw en kinderen gezorgt hebben voor de nodige onderbrekingen gedurende de dag met koffie lunch en heerlijke versnaperingen hiervoor zeer veel dank.

Slechte dromen gedurende deze maanden ook meegemaakt zelfs dat we klaar waren en vergeten motor olie in het blok te doen.
Van deze operatie heb ik veel kunnen leren van Douwe dus alles is niet voor niets geweest maar je moet er wel wat voor over hebben.

Oké nu even terug naar de techniek

We hebben de drijfstanglagers vervangen en alle zuigers van de rechterzijde in onze handen gehad.
Verder ook de kettinggeleiders vervangen en alle mogelijkheden uitgesloten.
Veel raad gevraagd aan mede formulier leden en deze ook veel om advies gevraagd gedurende de operatie.
René 500SEC zelf nog uit het zuiden overgekomen voor 5 min om hetzelfde te constateren als Douwe na aandringen Douwe voor second opinion.
Het was spannend om de sleutel om te draaien en te horen of de arbeid had geholpen en ja de tik uit het onderblok was weg.
Echter kwam een tik bij de eerste en tweede tuimelaar naar voren die we in no time hebben vervangen waarna Cinqecento liep als voorheen misschien nog stiller.
Ze klinkt weer als een naaimachine .
Indien het tikken terug komt gaan we de klep veren van de eerste en tweede cilinder omdat we denken dat ze gedurende lange stilstand lam zijn geworden.

Mijn dank gaat uit naar Douwe chapo die met mij het avontuur heeft aangedurfd .
Beide gesproken om een ander blok er in te leggen maar gedurende de operatie zagen we dat dit blok echt niet meer heeft gelopen dan 115000 zoals de teller aangeeft wat de moeite loont.
Het hele blok is brandschoon en heeft totaal geen slijtsporen opgelopen in de 25 jaar.
Achteraf dus blij deze beslissing genomen te hebben.
Nu 500 km verder nog steeds muisstil waarbij ik moet toegeven nog niet het vertrouwen heb om kick down te geven maar moet de rechterhelgft ook weer inrijden.
De power die het blok nu weer opleverde met half gas geeft al een machtig gevoel en voel me weer als een koning op de weg.
Munnitara
 


Re: Hard tikkend geluid

Berichtdoor SEL 500 » 06 maart 2013, 00:57

geweldig dat het zo goed is afgelopen, en hopelijk nog veel fijne kilometers ;)
SEL 500
 


Re: Hard tikkend geluid

Berichtdoor Rene500SEC » 06 maart 2013, 09:00

Inderdaad petje af voor Douwe.
Die heeft er wat tijd inzitten hoor en na alle ellende niet opgeven en doorzoeken.
Ben blij dat hij weer draait als een zonnetje hoewel ik nog steeds niet geloof dat het van de kleppen komt :lol:
Maar geluid is altijd moeilijk.....

Succes man en ik zie de doos doeken nog wel verschijnen. ;) ;)
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Hard tikkend geluid

Berichtdoor Bonus » 18 maart 2013, 13:09

Ben super blij voor je dat die machtige auto weer rijd! En een fijn gevoel moet dat geven dat vermogen op half gas..

"We hebben de drijfstanglagers vervangen en alle zuigers van de rechterzijde in onze handen gehad.
Verder ook de kettinggeleiders vervangen en alle mogelijkheden uitgesloten."


Eindconclusie is eigenlijk dat het dus mogelijk een drijfstanglager is geweest?
Is er bij het revisie bedrijf nog iets gezegd over de problemen?
Bonus
 

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten