door RD500SEC » 17 feb 2013, 20:35
Misschien kun je beter nog wat metingen doen alvorens de motor weer dicht te bouwen, de drijfstanglagerspeling is max 0.08mm(afkeur), inbouwwaarde is 0.03mm-0.055mm. Natuurlijk kun je voelen of je speling kunt ontdekken, maar de marges zijn erg dun, naar mijn mening. Bovendien, de kracht die wij als mens uitoefenen valt in het niet bij die van de verbranding. Wij voelen wellicht niets, de verbranding laat ons horen ongelijk te hebben.
Meten is weten, gissen is missen.
Mocht je lagerschalen uit een andere motor gaan gebruiken, weet dan zeker dat deze dezelfde maat hebben, de nominale maat, 52mm, dan wel eerste, tweede, derde of vierde ondermaat (steeds 0.25mm lager dan de vorige maat)
Probeer bij een motorenrevisie bedrijf wat plastigauge te scoren, daarmee kun je de spelingen controleren en weet je zeker dat je goed zit, of niet.
Mocht je meer maten willen hebben of nodig hebben kan ik ze mailen.
Mocht je micrometers willen gebruiken dan gaat mailen wat lastig en moeten we dat op een andere manier regelen.
Groet, Richard