Douwe, deze keer ben ik het niet met je eens.
De circulatiepomp (umwalzpumpe) is voor circulatie van koelwater door de kachelradiator bij lage toerentallen.
Bijv bij stationair toerental geeft de normale waterpomp te weinig druk om goede flow door de kachelradiator te realiseren.
Zoals jij het omschrijft zou de circulatiepomp altijd draaien?
Dat klopt niet.
Bij lage toeren staat er 12V op de circulatiepomp.
Zodra je toerental boven ong 1500 komt valt de spanning van het pompje weg.
Zet er maar es een voltmeter op met snoertje naar het interieur zodat je tijdens de rit kunt aflezen of er spanning op staat of niet.
In een eerder draadje heb ik je advies opgevolgd. Nieuwe cirulatiepomp gemonteerd. Maar probleem bleef.
Nu heb ik het onderste rubber bijgeknipt. De hoge rand weggeknipt voor een betere flow en hoppa - warme voeten
Ik blijf er bij dat het een gebrek aan flow is.
De kachelradiator heeft daardoor een verminderde capaciteit en hoe harder je rijdt hoe meer koeling.
Dat wordt trouwens opgevangen door de frequentie van de blokspanning op het ventiel en op die manier blijft de lucht die het interieur instroomt goed.
NB:
Een tekort aan flow kan natuurlijk ook komen door een (deels) verstopte kachelradiator......
Maar op de foto's van Roel zag ik mooi helder groen koelwater, dus dat is denk ik niet de oorzaak.
Ik heb mijn systeem trouwens 2 keer gespoeld met citroensopje uit de autoshop.
Mijn 300SD en 560SEC komen uit Florida en bij de SD hadden ze de retourleiding van de kachelradiator afgeplugd
en het water wat uit de kachelradiotor kwam leek wel koffie.....
@ Roel: Het klopt dat er ongeveer 1mm ruimte blijft als je de 4 schroefjes nog niet aangedraait hebt.
Met het aandraaien van de schroefjes pers je het membraam op de zitting en sluit ie de bovenste droge kamer af van de natte onderste kamer.
Als je tijd hebt hoor ik heel graag de meetwaarden zoals eerder omschreven.
Mocht je in prov groningen komen dan kunnen we ook even ventielen uitwisselen met mijn SD of SEC.