Bij mijn 300SDuit '81 met monoventiel had ik het probleem dat ik alleen warme lucht kreeg bij lage snelheid.
Boven de 80 werd de instromende lucht te veel afgekoeld door de verse lucht.
Ik had het ernstige vermoeden dat de doorstroom van koelwater door het monoventiel te gering was.
(Rubber had ik natuurlijk al vernieuwd)
Bij een spannigsloos ventiel moet ie open staan.
Dus koelwater moet kunnen doorstromen en de lucht wordt warm.
Bij geactiveerd ventiel moet de doorstroom afgesloten worden, en krijg je koude lucht.
Het daadwerkelijke stoppen van de doorstroom geschied door het kleine rubber op de kop van het ventiel.
Nu blijkt dat er 2 soorten rubbers zijn. Zie foto's.
Er is een hoog rubber en een laag rubber.
Ik heb een hoog rubber en daardoor werd de doorstroom in onbelaste toestand ernstig verminderd en daardoor kreeg ik koude lucht op de snelweg.
Ik heb het hoge rubber bijgeknipt met een nagelschaartje en nu lijkt het op een laag rubber en nu heb ik wel warme lucht op snelheid! Eindelijk het probleem opgelost!!!
Er zijn dus 2 types ventielen met een verschillend afdichtrubber op de kop van het ventiel!!
Herkend iemand dit?Hoog rubber.jpgLaag rubber.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.