door RD500SEC » 24 feb 2013, 00:39
Er zijn geen bussen in geperst, maar de cilinderwand heeft een behandeling ondergaan om hem slijtvast te maken.(silitium coating)
Het verschil in gebruik zit inderdaad voornamelijk in het differentieel, de aanpassingen aan de motor(EGR) voor de uitstoot. Het terugvoeren van de uitlaatgassen in de 963 zorgt voor een lagere temperatuur(minder zuurstof) bij de verbranding en daardoor een vermindering van de NOx waarde in de uitlaatgassen.
Bijkomend nadeel is dat de inlaat vervuild door de uitlaatgassen(koolaanslag).
Kleinere inlaatkleppen zorgen voor een hogere flow van het aangezogen mengsel en een homogener mengsel in de cilinder bij lage toerentallen door een soort van draaikolk effect in de cilinder.
Het homogenere mengsel zorgt voor meer zuinigheid, de EGR voor een wat hoger gebruik, het differentieel voor minder toeren en dus een lager gebruik.
De hogere compressieverhouding zorgt in principe voor een hogere compressie einddruk,(al werken de kleinere inlaatkleppen dat weer een beetje tegen) en zo een efficiëntere verbranding. Eigenlijk is de hogere compressie dus een maatregel om het nadeel van de kleinere kleppen te compenseren.
Je ziet: geen voordeel zonder nadeel, het een haalt het ander aan de hand, vandaar dat er ook zo veel veranderingen aangebracht worden.
Groet, Richard