Gisteren is mijn 560SEC als eerste auto uitgelijnt door Marco, het was hier en daar effe zoeken en uitvinden maar het resultaat is een strak sturende, en absoluut rechtuit rijdende auto geworden.
Het is niet zo eenvoudig als ik had gedacht, de voorwielen kunnen op 3 verschillende manieren worden gesteld;
1. naar buiten (denk aan dwarsvoeten)
2. schuin naar binnen of naar buiten (denk aan o-benen)
3. naar binnen (denk aan x-benen)
Dat het niet simpel te doen was bleek wel toen de eerste stelmogelijkheid (1.) ideaal was afgesteld. Toen Marco punt 2 ging afstellen verliep stand 1 weer enigzins. De grootste uitdaging was stand 2, deze stand wordt d.m.v. konische bouten versteld. Mijn auto bleek al volledig op de uiterste stand te staan en hierdoor konden de wielen dus niet verder naar binnen worden gesteld, ze staan dus overdreven een heel klein beetje schuin naar binnen, (-0.12%).
Omdat Marco de waarden van beide wielen op dit punt gelijk heeft afgesteld merk ik daar tijdens het rijden niets van.
In de bijlage is het uitlijnrapport bijgevoegd, en voor de techneuten onder ons zijn in de linker kolom de oude waarden te zien en in de rechter kolom de huidige waarden.
Overdag is de auto tevens bij Stern Zeist APK gekeurd en heeft een grote beurt gehad. (zie 2e bijlage) Alle kwaaltjes zijn verholpen en de auto is technisch en motorisch weer helemaal 100%!
Omdat dat de auto in de stationairstand een beetje schudde
heeft Marco ook even de kleppen gesteld. Met de nadruk op even want dit is een klusje van 3 uur(!)
Toen de kleppendeksels er af waren bleken de meeste nokkenas hevels behoorlijk ingesleten.
Uiteindelijk heeft Marco er 10 moeten vervangen en heeft ze tevens op de milimeter nauwkeurig afgesteld.
De moter liep al heel erg mooi want gek genoeg was er aan de versleten hevels op het licht schudden van de motor na niets te merken, maar na het vervangen liep de motor nagenoeg trillings vrij!
Wel kreeg ik van hem de mededeling dat vermoedelijk over 50 a 60000 km de nokkenassen vervangen zullen moeten worden
Dat wordt even sparen dus de komende jaren.
Al met al is de auto nu helemaal klaar en rijd als nieuw! Marco; ontzetten bedankt voor de goede zorgen
, je bent een vakman en een echte specialist, wat weet jij ontzettend veel van de W126
Hartstikke bedankt en ik kan met deze ervaringen iedereen van harte bij je aanbevelen!
Groeten en een prettig weekend,
Hans Striekwold.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.