hallo allemaal,
ik begrijp iedereen met tegengestelde meningen, maar laten we elkaar in hun waaarde laten
dat is moeilijk, ik heb mijzelf aan het begin van dit topic ook een keer laten gaan en iets geroepen over ali en achmed, wat ik van mezelf weer terug moest nemen toen ik eenmaal goed erover had nagedacht.
het lijkt mij duidelijk:
Er is een mooie wet die oldtimers vrijstelling verleent vanaf 25 jaar. Niets mis mee, tot en met de jaren 70 waren de meeste auto's na 10/15 jaar totaal weggerot, en alleen voertuigen met (evt emotionele) waarde bleven over omdat de eigenaar er geld, tijd en moeite in stopte om het voertuig te behouden.
Vervolgens worden er in de jaren 80 aanmerkelijk betere auto's gebouwd die zeker technisch gezien erg lang mee kunnen gaan. De meesten hebben nog steeds last van doorroesten op termijn, maar dit is steeds meer en vaker de moeite waard om te verhelpen.
Vervolgens zit de regering te slapen en heeft niet door dat er met de generatie auto's van de jaren 80 gemakkelijk nog veel kilometers gemaakt kunnen worden als ze de leeftijdsgrens van 25 jaar hebben bereikt. Er zijn een aantal mensen die niet zitten te slapen en zie hier: een enorme groei in de oldtimer handel, veelal geimporteerd uit het buitenland en veelal aangeschaft voor dagelijks of regelmatig gebruik.
HIER IS ECHTER NIETS MIS MEE !!! DIT IS VOLLEDIG VOLGENS DE WET !!! EN OOK DE GENOEMDE GEIMPORTEERDE OLDTIMERS VOOR DAGELIJKS GEBRUIK WORDEN ELK JAAR APK GEKEURD EN GECONTROLEERD OP DE WETTELIJKE MILIEU UITSTOOT !!!
Kortom, er is nooit iets misbruikt en er is door niemand de wet overtreden op dit gebied.
De overheid heeft geld nodig, en de auto word weer eens de melkkoe. In dit geval de oldtimer.
Het gepraat over walmende diesels, veelverbruikende LPG-stokers en dergelijke slaat nergens op. Al deze auto's, of ze nu veel gebruikt worden of weinig, voldoen aan de wettelijke eisen. Daarbovenop betaalt de veelgebruiker meer accijns over de brandstof, meer BTW over zijn onderhouds- en reparatiekosten en meer verzekeringspremie ( waarvan de assurantiebelasting dit jaar ook al met ruim 14% is gestegen, maar goed dit geldt voor alle verzekeringen ) Al met al betaald de veelgebruiker van alles al veel, behalve de wegenbelasting. Gelukkig ben ik zelf automonteur en kan ik zelf sleutelen, maar laten we eerlijk zijn voor de meesten van ons is financieel gezien het voordeel van de wegenbelasting meestal weer opgeslokt door onderhoud en reparatiekosten. Maar dat vinden wij niet erg, want het is een hobby !!
En natuurlijk rijden er ook medelanders genaamd bijvoorbeeld ali of achmed in een soms roestige golf of Mercedes diesel. Maar ook deze auto's worden elk jaar APK gekeurd! En ook deze mensen betalen verzekeringspremie en accijns! En velen van deze groep betalen ook gewoon netjes inkomstenbelasting e.d. We hoeven echt niet te wijzen naar deze mensen alsof zij het voor "wij, de liefhebbers" hebben verprutst. Ook voor deze mensen is het een hobby, en vinden zij het vaak erg gezellig om met de familie aan de auto te knutselen.
Natuurlijk hebben we ook de groep oldtimer liefhebbers die er duizenden euro's aan spenderen om hun droomauto in perfecte staat te krijgen, deze vervolgens binnen stallen en alleen mee rijden als het niet vochtig is.
En we hebben de groep liefhebbers die graag in een fijne auto rijdt, en deze vaker als alleen 's zomers gebruikt of misschien wel dagelijks gebruikt.
In mijn ogen zijn we allemaal liefhebbers, sommigen praktisch, sommigen als purist of hoe je het ook noemen wilt.
LATEN WE ELKAAR IN DE WAARDE LATEN EN NIET STEEDS WIJZEN. LATEN WE HET GEZELLIG HOUDEN OP DIT FORUM EN NIET TEGEN ELKAARS HAREN INSTRIJKEN.
Als de regling doorgaat zoals nu gepland staat is degene die zijn golf diesel van 1500 euro dagelijks gebruikt als degene die een W126 voor 15000 euro heeft gerestaureerd ALLEBEI de dupe. Financieel gezien lijkt degene met zn dure W126 misschien meer de klos, omdat die nu héél véél in waarde zakt, maar degene die zijn golf diesel maar net kan betalen en blij is dat hij toch kan rijden op deze manier is misschien wel meer de klos omdat hij het autorijden op moet gaan geven.
Even voor de statistieken: ik ben 30 jaar jong, geboren nederlander, heb een modaal inkomen en een redelijke hypotheek.
Mijn vrouw verliest haar baan en ik heb 1 van mijn 2 oldtimers met 8000 euro verlies moeten verkopen, terwijl deze i.v.m. de hypotheeklasten al te koop stond net vóór het regeer akkoord kwam. Door de onzekere situatie die daardoor ontstond heb ik 5 maanden moeten adverteren en 8000 euro verlies moeten nemen.
Toch ga ik niet lopen wijzen naar anderen en lopen schelden en tieren.
Het blijft natuurlijk wel een feit dat nog geen jaar geleden er een hele goede regeling is afgesproken m.b.t. wegenbelasting vrijstelling. Maar onze regering is zo door en door betrouwbaar dat dit zo weer aan de kant geschoven word (jaja nou ben ik toch een beetje aan het wijzen)
Wat ik hiermee wil zeggen: Het vertrouwen in de politiek en in de economie doet hier geen goed aan en kan een vlot herstel wel eens (deels) in de weg staan.
Ik groet u allen !!!
Gerko