Rekensommetje....
Er zijn in Nederland dus 260.000 oldtimers.
Daarvan is 70% (182.000) nog geen 40 jaar straks (dus van ná 1 januari 1974) en zouden dus moeten gaan betalen.
Van die 182.000 rijden er 119.000 op benzine en 63.000 op diesel of LPG.
Een Volkswagen Golf 1.8 GTI weegt 910 kg
Een W201 190D weegt 1.150 kg
Een W124 250D weegt 1.350 kg
Aangezien een groot deel van de diesels een W124 schijnt te zijn, neem ik voor de diesels die 1.350 als norm.
Voor de benzine auto's neem ik een gewicht van 1.100 als norm.
De LPG rijders tel ik voor het gemak even bij de dieselaars op.
Een diesel/LPG betaald dan € 1.300 per jaar (gemiddeld) x 63.000 = € 82 miljoen
Een benzine betaald dan € 120 per jaar x 119.000 = € 14,3 miljoen
Dat is dus € 96,3 miljoen per jaar.
Maar alleen als iedereen zijn auto houdt zoals deze is en braaf gaat betalen.Als 25% van de dieselrijders de auto verkoopt en 25% van de LPG rijders de tank weg haalt, dan krijg je zelfs hele andere cijfers.
Een diesel/LPG betaald dan € 1.300 per jaar (gemiddeld) x 31.500 = € 41 miljoen
Een benzine betaald dan € 120 per jaar x 134.750 = € 16,2 miljoen
Dat is dus € 57,2 miljoen per jaar.
En Weekers heeft al € 153 miljoen ingeboekt Dat gaat hij dus bij lange na niet halen.
Zoals hem reeds door iedereen al verteld was.
Tel daarbij op dat het bedrag dat binnen komt elk jaar zo'n 7% á 8% kleiner wordt omdat er elk jaar voertuigen 40 jaar worden en dus wel MRB vrij. M.a.w. de groep in de overgangsregeling wordt elk jaar kleiner.
En de schade aan leveranciers en andere bedrijven etc. etc.
Saldo: PS.
Ik kan er hier en daar een miljoentje naast zitten, maar daar kijken ze in Den Haag niet van op...