door Gerko » 14 aug 2013, 14:35
als automonteur reageer ik hier nog even op het brandstof verhaal zoals v-power e.d.
aceton weet ik niets van, dus daar zeg ik niets over.
vroeger zat er zwavel in de benzine, en daar zijn onze motoren ook op gebouwd. de zwavel hield de boel van tank tot verbrandingsruimte lekker schoon.
in verband met het door ons aller geliefde "milieu" werd besloten dat er geen zwavel meer in de brandstof mocht zitten. tegenwoordig tanken we dus allemaal brandstof zonder zwavel.
Het gevolg: langzaamaan vervuilt de boel van binnen. van dichtslibbende leidingen tot koolaanslag in de verbrandingsruimte. wat tegenwoordig bij ons in de werkplaats vaak voorkomt (vooral bij benzine auto's) zijn verstopte injectoren. het vuil uit de leiding gaat voor het piepkleine gaatje van de injector zitten en voila je motor loopt op een cilinder minder, wat uiteraard erg goed is voor het milieu..........
Vaak is dit wel op te lossen door de injectoren te reinigen, maar dan moeten ze wel eerst gedemonteerd.
Het is redelijk goed te voorkomen door tijdens de onderhoudsbeurt een flesje brandstof systeem reiniger in de tank te doen.
dan komen we nu bij de v-power en aanverwanten. Feitelijk is dit niets anders dan benzine MET een geintegreerde brandstof systeem reiniger. het zorgt ervoor dat je motor schoon blijft van binnen, dus beter verbrand, dus meer vermogen en zuiniger. oftewel je motor reageert zoals hij behoort te doen, het vermogen komt echt niet door de benzine, maar omdat je brandstofsysteem en motor goed schoon is.
Wij adviseren klanten vaak om na 3x tanken een tank vol v-power te tanken. Altijd v-power is economisch niet interssant, want je verbruik is niet zodanig beter dat je de extra kosten er daarmee uithaald. Maar om je motor in conditie te houden en dure reparaties te voorkomen loont het wel.
Dat het echt werkt, kan ik bewijzen omdat wij voor de APK af en toe een auto moeten afkeuren op de uitstoot van de uitlaatgassen (co bij benzine, roet bij diesel)
Als wij vervolgens 1 flesje brandstofsysteemreiniger toevoegen, voldoet de auto altijd weer aan de gestelde eisen!!
V-power is dus goed voor je motor, bedenk zelf of je de investering het waard vind om altijd v-power te tanken.
Vermogen en zuinigheid levert het niet, dat doet je motor omdat die een goede brandstof aanvoer krijgt. je motor was al ontwikkeld om deze prestaties te leveren, alleen is de kwaliteit van onze brandstof achteruit gegaan, en shell lost dit weer op door een duurder alternatief te bieden die wel de gewenste kwaliteit heeft. in mijn ogen krom, maar hier speelt ook de overheid een rol in omdat die de zwavel verbood in onze brandstof...... lang leve het milieu!!;-)
groeten, gerko
Ik ben niks nieuwsgierig, maar ik wil gewoon alles weten!