[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Verkoolde bougies en olie-verbruik : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 09:35

Verkoolde bougies en olie-verbruik

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Bram Jansen » 03 aug 2013, 20:57

Heren forumers,

Inmiddels hebben wij onze Benz nu ruim twee jaar.
Vanaf het begin heeft hij olie verbruikt en om de 2 a 300 km verkoolde bougies.
Inmiddels hebben wij het boekje van mogelijkheden uit en willen niet op voorhand de lijst van geopperde en ook alle reparaties voortvloeiend uit die geopperde problemen, als optie voorschotelen hier.
De forummers die twijfelen aan mijn eigen initiatief of zelfwerkzaamheid kan ik foto's sturen waar op wordt aangetoond dat ik het nodige heb gedaan dit probleem te tackelen.

Graag wil ik een onafhankelijk adviesje of mogelijkheid van dit probleem zonder dat eigenlijk vooraf bekend is wat ik reeds heb gedaan en heb laten doen door goeie monteurs. ook door minder goeie maar dat weet ik dan nu.

Het probleem: Olieverbruik ongeveer 1 liter per 100 km 20W50 Zilvergrijze rook bij wegrijden koude motor, daarna geen rook meer.
Bijgaande bougies zijn van 300km normaal rijden op de Franse binnenwegen.
De auto heeft 174.000 echte kilometers en heeft vóór wij hem kochten 2 jaar stilgestaan.

De vraag: Wat is hier het probleem??
Laatst bijgewerkt door Bram Jansen op 03 aug 2013, 21:11, in totaal 2 keer bewerkt.
Bram Jansen
 


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Peter 500SEC » 03 aug 2013, 21:00

Ik zou mij voor kunnen stellen dat de motor op zijn minst nieuwe zuigerveren benodigd :o
Peter 500SEC
 


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor 126 » 04 aug 2013, 03:57

Bij een compressietest komt ook wel het een en ander aan het licht :mrgreen:
Loopt de auto/motor wel naar behoren?
126
 


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Bram Jansen » 04 aug 2013, 08:06

Met nieuwe bougies loopt de auto weer als een zonnetje.
Bram Jansen
 


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Walllie » 04 aug 2013, 08:13

Zou het toch zoeken in zuiger veren en of olie schraap veren
Als het je olie veren zijn dan zal de compressie prima zijn maar dan blijft er bij het na beneden gaan van de zuiger teveel olie in de cilinder want en dit verbrand en zorgt voor overmatig kool op de bougies en kleppen
Ook zal je uitlaar zwaar kool of roet aanslag hebben vermoed ik (meer dan normaal)
Ik zou gewoon ff met je verhaal naar een revisie bedrijf gaan en goed alles uit leggen
Alleen olie veren zijn alleen visueel 100% te controleren en ja dan moet je blok open en daar zitten wel
Wat kosten aan verbonden en dit is vaak niet goed koop
Drom eerst na hun mening en ervaring vragen
Avatar gebruiker
Walllie
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 924
Geregistreerd: 11 okt 2011, 20:42
Woonplaats: Arnhem, GD.
Roepnaam:
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Bram Jansen » 04 aug 2013, 08:38

Dag Wallie,

Dank voor je antwoord.
Inmiddels zijn de klepsteel rubbers vernieuwd omdat werd gedacht dat deze wel eens verdroogd zouden kunnen zijn omdat de auto 2 jaar had stilgestaan.

Het probleem is dat we hier in een omgeving zitten waar de "normale" garages inmiddels zo'n 2 mille hebben gekost zonder resultaat. Allemaal blablabla en steeds nog het olieverbruik en verkoolde bougies.

En, Nee, geen aanslag aan de mooi verchroomde uitlaatstukken.
Bram Jansen
 


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Walllie » 04 aug 2013, 11:19

bedoel ook niet de uitmonding van de uitlaat (achter bij je bumper)
maar je spruitstuk uitlaat deel aan het de kop van de cilinder die zal wel zwarte zijn dan normaal
normaal zijn die dingen ook zwart hoor maar als je een hoog olie verbruik heb koekt er altijd extra kool en roet aan

ik zou toch een iemand naar uw blok laten kijken
zowel compressie laten meten (op de goede manier)
en als dat op niks duit toch meer een je kop er af om je olie schraap veren te laten controleren alleen die operatie kost denk ik zonder onderdelen (alleen uren) al een paar 100 euro
maar mijn advies is toch als je het dan open hebt gelijk het een en ander goed na te laten meten en kijken en preventief vervangen

kom je er helemaal niet uit Pm me dan maar ik heb evt. nog wel een 300SE motor voor je zonder bak en zonder aanbouw delen hoef ik niet super veel voor te hebben want het was m'n reserve blok maar ik hen m'n huidige motor zo gereviseerd dat dit niet meer nodig is
blok staat niet te koop omdat het niet weg hoeft maar als ik er iemand mee kan helpen vind ik het prima
Laatst bijgewerkt door Walllie op 04 aug 2013, 11:40, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Walllie
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 924
Geregistreerd: 11 okt 2011, 20:42
Woonplaats: Arnhem, GD.
Roepnaam:
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Bram Jansen » 04 aug 2013, 11:34

Dag Wallie,

Ik ga je óók een PB sturen.
Wat mij nogal bezig houd is het originele kilometrage van de auto. Dat is natuurlijk helemaal niets voor zo'n auto. Hoe is dit probleem in hemelsnaam mogelijk bij een MB met 174.000 km. Je moet nogal wat aanrichten wil het zover komen lijkt mij. En je slaat de spijker op z'n kop, de kennis is hier simpelweg niet aanwezig, ze denken maar steeds dat de bougie kabels vernieuwd moeten worden. Dat heb ik onlangs ook maar gedaan, maar zinloos natuurlijk.

Groet
Bram Jansen
 


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Walllie » 04 aug 2013, 11:48

uiteraard moet je zorgen dat alle andere delen van de ontsteking in orde zijn
denk idd aan bobine/rotor/verdeelkap/zwarte kabel van bobine naar verdeelkap/bougiekabels+doppen
en de juiste bougies (gewoon normale ngk's als je op benzine rijdt

is je brandstof filter niet verstopt ?
is je pomp nog goed ?
en werkt je ontsteking module juiste

als dit allemaal prima is zou ik toch die olieschraap veren verdenken
en of die km stand origineel is betwijfel ik auto is ruim 25 jaar oud en dan kom je uit op 6960 km per jaar
en dat is ook voor Franse doeleinden erg weinig
ik zeg niet dat het onmogelijk is maar niet aannemelijk kans is dus daar dat uw auto veel meer gelopen heeft dan dat er daadwerkelijk op de km teller staat

ik zal als ik u was eens in uw regio een revisie of oldtimer garage zoeken en daar eens met je verhaal aankloppen
en gewoon om advies en kennis vragen
Avatar gebruiker
Walllie
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 924
Geregistreerd: 11 okt 2011, 20:42
Woonplaats: Arnhem, GD.
Roepnaam:
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Bram Jansen » 04 aug 2013, 13:07

Wallie,
Dank voor je berichten.

Wij gaan hier het cirquit van reparaties niet groter maken.
Het is jammer, een brandgave auto.
De auto is te koop :mrgreen: of te ruilen tegen een MB Diesel :whistle:
Bram Jansen
 


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Lennert » 04 aug 2013, 13:26

Hallo Bram.

Mijn verhaal is exact hetzelfde, ook n puntgave auto met n lage km stand en n paar jaar stilgestaan. Alleen was mijn olieverbruik wat minder; 1 liter 10w40 op 1000 km. Ik heb door n W126 specialist de klepseals laten vervangen. Die dingen waren helemaal verhard. Het kostte me 300euro en net van de week een halve liter bijgevuld na 4500 km te hebben gereden!

Groet,
Lennert
Lennert
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 17 jul 2010, 18:19
Woonplaats: Hoek van Holland
Roepnaam:
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor 560snel » 04 aug 2013, 13:43

ik zou als laatste redmiddel twee flessen forté motor flush erin knallen, normaal zeggen ze 45 min laten draaien maar ik zou het goed warm laten lopen en dan de volgende dag nog een keer weer opnieuw laten draaien en af en toe even gas geven. en desnoods nog langer laten staan.

je mag er niet mee rijden en je moet de olie verversen met filter naderhand maar het kost een paar tientjes en misschien werkt het wel, grote kans dat er een zuigerveer of zo vastgekoekt zit.
dit spul maakt de olie heel dun en lost alle vuil op bijv tussen de zuigerveren e.d. , en als je hem lekker in dat spul laat staan lost het misschien wel op.

ik zou dat lekker proberen en dan kan je hem altijd nog wegdoen toch?
Avatar gebruiker
560snel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1140
Geregistreerd: 17 jan 2011, 22:11
Woonplaats: In een mooie stad achter de duinen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Douwe » 04 aug 2013, 15:53

ook ik vermoed dat door het stil staan de boel is vast gaan zitten
ik zou inderdaad ook eerst de motor meerdere keren gaan flus hen
zodat alle verbrande olie los komt en dat de olie schraap veren ook weer los komen
daarna verse olie en filter erin en slick 50 toevoegen
tevens zou ik de thermostaat controleren of die wel aanwezig is en goed werkzaam is zodat de motor wel op de juiste bedrijfs temperatuur komt
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Walllie » 04 aug 2013, 17:06

Dat flushen is idd een prima oplossing en voor die paar euri het proberen waard
Ben benieuw zou mooi zijn als het lukt scheelt een hoop geld en tijd
Hou ons op de hoogte
Avatar gebruiker
Walllie
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 924
Geregistreerd: 11 okt 2011, 20:42
Woonplaats: Arnhem, GD.
Roepnaam:
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor TeunBong » 04 aug 2013, 17:27

Op zich wel apart topic.
Je vraagt hulp maar wil niet zeggen wat je allemaal al gedaan hebt en een paar reacties later staat je auto te koop.
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1889
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam:
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor FB 500SEC » 04 aug 2013, 22:41

De mijn vebruikt geen olie, maar ook ik had een verkoolde bougie. De bougiekabel lekte waardoor geen goede ontbranding was, gevolg verkoolde bougie. Na het vervangen van de kabels voor Bosch 1 kohm geen last meer van verkoolde bougie.
FB 500SEC
 


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Bram Jansen » 05 aug 2013, 00:06

Hallo behulpzame MB'ers,

Dank voor alle adviezen.
Ik zou inderdaad nog kunnen flushen.
Bougiekabels zijn vernieuwd
Thermostaat is ook vernieuwd.
Klepsteelrubbers zijn vernieuwd.
Er is een toevoeging bij de olie gedaan waarmee je wel mag rijden, Metal5 heet dat spul hier.(op aanraden van een garage)

De garage waar de auto het laatst is geweest, 14 dagen terug had ook een compressie test gedaan maar heb daar verder niets van gezien. Bij navraag werd ook weer gezegd dat de compressie goed was.
Volgens die monteur moet ik lekker gaan rijden met de auto. Maar na 300km moeten toch echt de bougies eruit omdat ze verkoold zijn en de motor steeds afslaat, ik vind het soms een wonder dat de motor nog loopt als je de bougies ziet.

Ik houd u op de hoogte!
Bram Jansen
 


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor 560snel » 05 aug 2013, 01:22

ik zou je willen adviseren om forté motor flush te nemen, daar heb ik persoonlijk goede ervaring mee. (geen aandelen)
twee flesjes en een paar keer laten afkoelen en warmdraaien.

http://www.forte-nwe.nl/NL/Forte-Produc ... Flush.html
krijg je een indruk van het goedje
(weet niet of het reclame is maar haal de link maar weg anders heren moderators)

is alleen niet zo bij elke winkel verkrijgbaar helaas.
Avatar gebruiker
560snel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1140
Geregistreerd: 17 jan 2011, 22:11
Woonplaats: In een mooie stad achter de duinen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Bram Jansen » 05 aug 2013, 08:34

Alvast hartelijk dank Iggy, ik heb de link!
Bram Jansen
 


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Douwe » 05 aug 2013, 19:08

en misschien een wilde gok
gooi de brandstof tank eens leeg
goed spoelen en dan verse brandstof erin doen
mogelijk heeft iemand er wat ingedaan wat niet bedoelt is voor in de motor maar meer voor in de koffie ;)
of een tankstation met slechte brandstof
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten