[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Verkoolde bougies en olie-verbruik : Techniek - 4

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 09:29

Verkoolde bougies en olie-verbruik

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Douwe » 25 aug 2013, 09:54

Het blijft een vreemd geval
Ik krijg een sterk vermoeden dat er meer met die kop aan de hand is dan dat wij hier kunnen oplossen
Ik heb in een grijs verleden al eens een motor gehad waarcde kop vol haarscheuren zat
Waardoor deze ook veel last van olie verbruik had
Ik denk gezien de geschiedenis en wat er al met deze motor is gebeurt en dat hij toch nog zoveel comprecie heeft dit wel eens hier ook het probleem zou kunnen zijn
Wat ik denk
Olie verbruik kan maar op een paar manieren
1x lekke of versleten klep gelijders en seals(is al geprobeert)
2x versleten of vast zittende olie schraap veren gaat vaak gepaard met compresie verlies en is niet het beeld op alle cilinders gelijk
3x nokkenas smeer olie leiding lekt en spuit in de carter vetilatie waardoor motor olie verbruikt (maar ik weet niet of dit bij deze motor van toe passing is en ik vermoed dat dit bij het seals vervangen ook wel gecontroleerd zou zijn) dit zou wel verklaren dat je in alle cilinders even veel aanslag op de bougies krijgt
4x te weinig klep speling (ook dit zou na het vervangen van de seals bij gesteld zijn neem ik aan)
5x door over verhitting gescheurde kop (zou ook niet op alle cilinders de boegie verkoolen)

5x door over verhitting zijn er haarscheuren ontstaan in de kop waardoor olie in de cilinders lekt maar dit zou niet op alle cilinders zijn lijkt mij
6x een lekke vacuüm modulator waardoor de motor via de vacuümslang automaatbak olie op zuigt (dan zou je schakel problemen hebben en zou hijde automaatbak olie gebruikken en niet de motor olie
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Bram Jansen » 25 aug 2013, 10:26

Er zijn nogal veel zaken die een rol mee kunnen spelen.

De bougies verkolen niet allemaal het zelfde. Ze doen het wel allemaal maar de laatste twee zijn het ergste. Daarom had ik ook een groot verschil in Compressie waarde verwacht. Maar alleen bougie 1 was kurkdroog, dan wordt twee al iets minder, dus vettig en dan wordt erger naarmate je naar achteren komt. De laatste drie zijn na 300 km praktisch dichtgeslipt.

Wat je schrijft, een vreemd geval!
Bram Jansen
 


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor DAF » 25 aug 2013, 11:19

klep rubbers.
DAF
 


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Jeroen500SEC » 25 aug 2013, 11:43

Gebruikt de auto ook koelvloeistof?

groet jeroen
Jeroen500SEC
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 10 mei 2010, 23:48
Woonplaats: Tuk
Roepnaam:
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Bram Jansen » 25 aug 2013, 12:15

Nee, de auto gebruikt geen spat koelvloeistof.
Groet,
Lex
Bram Jansen
 


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Gerko » 26 aug 2013, 12:56

nog niet geflusht?
compressie resultaten zijn prima.
aangezien je al nieuwe kleprubbers hebt zou ik toch eerst flushen
op voorhand kunnen we wel van alles roepen wat het kan zijn, maar wie weet valt het toch mee.

we horen het graag!!

groet, gerko
Ik ben niks nieuwsgierig, maar ik wil gewoon alles weten!
Avatar gebruiker
Gerko
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 21 aug 2012, 12:45
Woonplaats: Veluwe
Roepnaam:
Type wagen: 300SDL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Peter R. » 26 aug 2013, 13:14

Met die compressiegetallen is niks mis.
Peter R.
 


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Bram Jansen » 26 aug 2013, 14:02

Natuurlijk houd ik hier iedereen op de hoogte. Nu eerst even een afspraak maken voor de her-keuring i.v.m. de handrem, en vandaag ga ik achter de Dexron aan voor de automaat en dan gaan we fluschen.

Hartelijke groet,
Lex
Bram Jansen
 


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Bram Jansen » 08 sep 2013, 09:16

Ha Mee denkers,

Door wat drukte is het er nog niet van gekomen te gaan Fluschen, maar wilde wel met de auto rijden en tegen wil en dank krijg je dan soms wat meer informatie over je probleem.
Ik heb inmiddels weer 1100 km gereden en heb tussen die kilometers door om de 300 km de bougies schoongemaakt en de olie nagekeken. De bougies zijn wisselend van de hoeveelheid koolaanslag maar zijn altijd olie vet. De ene keer zitten ze bijna dicht met kool en de andere keer hebben ze een zware koolaanslag maar zou het nog wel effe kunnen.

Ik krijg zo af en toe de indruk dat het probleem wat minder wordt door er flink mee te rijden.
Olie verbruik daalt in ieder geval wel. Gisterenochtend heb ik het olie pijl op nivo gebracht en na 400km was er nauwelijks iets verbruikt.

Waarom ik dit meld is het volgende. Vanmorgen na het schoonmaken van de bougies starte ik de auto en tikte hij als een diesel, (1 cylinder) terwijl ik toch echt een benzine motor heb. Nou begrijp ik wel dat dit een klep kan zijn die even blijft hangen of iets in die richting maar de vraag is even, helpt dit blijven hangen mee een oordeel te vellen.

Bij onze Renault5 donderde de uitlaat er onverwacht onderuit maar zodra daar een nieuwe voor binnen is ga ik Fluschen met de Benz en dan gaan er natuurlijk naast het oliefilter en de olie, nieuw brandstoffilter, ook nieuwe bougies in.

Vriendelijke groet,

Lex
Bram Jansen
 


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Douwe » 08 sep 2013, 09:30

als ik het zo hoor dan zou flushen een uitkomst gaan bieden
en zouden er meerdere onderdelen weer los kunnen komen
wat ik mij afvraag wat voor olie of er nu in je motor gebruikt word ;)
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Bram Jansen » 08 sep 2013, 09:38

Ha Douwe,

20W50 wordt nu gebruikt. Na het Flussen gaat er 15W40 in, die heb ik nu staan om er dan in te gooien.

Groet,
Lex
Bram Jansen
 


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Douwe » 08 sep 2013, 09:46

wat dacht je van een 10w40 emperol van kroonolie
deze gebruik ik in mijn motor en ben hier zeer over te spreken ;)
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Bram Jansen » 08 sep 2013, 10:05

Zal kijken of dit hier te vinden is. Wat er nu in zit is van Total, Activa.

Groet,
Lex
Bram Jansen
 


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Wimada » 08 sep 2013, 12:01

Of de Castrol GTX,is ook een goede olie voor auto's met hogere km standen !

http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=7029219


Gr. Wim B)
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3719
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Bram Jansen » 08 sep 2013, 12:04

Wat zijn hogere kilometerstanden Wim??

Groet,
Lex
Bram Jansen
 


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Wimada » 08 sep 2013, 12:17

Ja dat weet ik ook niet zo maar denk als je tegen de 3 Ton aan zit dat je deze olie zeker kunt gaan gebruiken !

Gr. Wim
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3719
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor JohnPrins12 » 08 sep 2013, 12:41

hallo,

mag ik even over de olie wat zeggen, het heeft niets met dit topic te maken maar misschien heeft iemand er iets aan.

MB die zegt dat voor onze motoren 20W 50 gebruikt kan/moet worden en als ik op de verschillende olie sites kijk dan zeggen die (voor mijn 300SD) allemaal 20W50 met een verversings interval van 7500 km en bij zware belasting zelfs verversen na 3000 km geloof ik.

nou is de motor van mijn 300SD ergens in de jaren 60 ontstaan eerst als vier cilinder en later halverwege de jaren 70 als vijf cilinder, je kan mij niet wijs maken dat voor dat oude spul moderne olie goed is.

ik heb mijn motor gereviseerd en heb er toen Kendall 10W 40 is gegooid, nog een mening van mij omdat ik geloof dat Kendall een van de beste olieen is die er te krijgen is.
mijn motor heeft altijd olie gelekt (niet extreem maar net iets meer als zweten) en daar kan ik niet tegen,het is geen gezicht die olie op straat onder een Mercedes,het tenslotte geen englse wagen ;) ;) .

dus na een paar jaar die 10W40 er in gedaan te hebben heb ik de classic olie van MB er in gedaan in mijn geval SAE 50(wat wel aan de dikke kant is)en het is een olie waar weinig dope's in zitten, en dat moeten wij met die oude motoren juist niet hebben die maken alle vuil los en daar kunnen lekage's uit voorkomen.

het belangrijkste volgens mij is dat we olie gebruiken die dus weinig vuil oplossen want het vuil (roet in mijn geval) dat zorgt ook voor afdichting van de motor.

dit was even mijn olie verhaal nu weer on topic.

Gr. John Prins
Gr. John Prins
Avatar gebruiker
JohnPrins12
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 03 jun 2008, 08:41
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Bram Jansen » 08 sep 2013, 12:50

Gewoon mineraal dus John, en geen synthetisch. Er komt nog een tijd dat we olie op waterbasis gaan krijgen :lol:
Het is in dit geval qua merken wel een beetje zo: de één houdt van de dochter en de ander van de moeder. Alle twee is ook leuk. Buiten de adviezen van MB om kun je over merken van mening verschillen, en dat mag!
Lex
Bram Jansen
 


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor Peter 500SEC » 08 sep 2013, 13:01

Zelf maak ik gebruik van half synthetik olie met volle tevredenheid
Peter 500SEC
 


Re: Verkoolde bougies en olie-verbruik

Berichtdoor JohnPrins12 » 08 sep 2013, 14:18

hoi Lex,

het is mij niet zo zeer om het merk te doen, mijn Kendall tik gaat al zo ver terug maar die hebben niet veel op gebied van classic olie, wat tegenwordig ook weer een rage is.
alle fabrikanten die ik heb gezocht op internet hebben het over 20W 50 en dan de classic olie versie met minder of geen dope's er in.

en inderdaad mineraal is is volgens mij ook en vereiste.

Gr. John Prins.
Gr. John Prins
Avatar gebruiker
JohnPrins12
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 03 jun 2008, 08:41
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten