door Gerko » 02 aug 2013, 20:15
misschien mag ik als monteur nog even en opmerking plaatsen over de banden:
bij de a merken komen er zeker ook fouten voor in de fabricage, maar dit is slechts af en toe. bij bredere maten (225 en hoger) hebben sommige conti en michelin banden de neiging om snel te "cuppen" met lawaai als gevolg, maar doorgaand geen trillingen
bij de low-budget merken zoals wan-li , Minerva, en ook rockstone gaan de banden wel degelijk sneller trillen. sommigen hebben totaal geen grip, maar slijten langzaam. anderen hebben veel grip, maar slijten hard.
Wij monteren vaak B-merken als de klant een gunstiger geprijsde band wil, zoals Tyfoon ( vind ik zelf redelijk hard slijten) en Viking. Onder B-merken vallen bijv. ook Barum en vele anderen. Die worden vaak zelfs gemaakt in dezelfde fabriek als de A-merken.
Toevallig rijdt mn collega uit kosten-overweging met Rockstone banden, hij ervaart geen grip en moet zn wielen vaak balanceren i.v.m. trillingen. Ik zou dus zeker een set wielen proberen te wisselen. als je geluk hebt kun je een set lenen die trillingsvrij is.
succes met het zoeken naar je trilling, we horen graag wat het uiteindelijk geweest is.
groet, gerko
Ik ben niks nieuwsgierig, maar ik wil gewoon alles weten!