door MG1 » 28 aug 2013, 18:31
Robby 0,5% co voor een W126 met lambda sensor is correct. Op benzine athans. Als alles werkt kun je hier zelfs niks aan afstellen.
De lambda sensor heeft ook invloed met het rijden op LPG. Niet zozeer dat deze mee doet maar een kapotte sensor ontregelt het systeem. Dit heeft uiteindelijk invloed op het rijden op LPG.
Ik verwacht dat jou sensor prima werkt. Dit kun je even controleren door een (liefst analoge) voltmeter aan te sluiten op de diagnose stekker op nr. 2 en 3. Op het moment dat hier de meter beweegt tussen 5,9 en 6,1 volt is het prima. (heb ik mij ooit eens laten vertellen).
Varieert het voltpercentage tussen een lagere waarde en 5,9 volt dan de stelschroef van de LMM iets uit- of indraaien totdat de voltmeter varieert tussen de 5,9 en 6,1 volt zit. Idem als het voltpercentage varieert ergens boven de 6,1 volt.
Geeft de voltmeter een vaste waarde aan, dan heb je storing. Aan de hand van de waarde die wordt weergegeven kun je bepalen waar de storing zit.
Ik verwacht dat jou stelschroef van de LMM te ver van zijn ideale positie zit waardoor de hydraulische actuator te 'hard' moet werken. Je zou dit kunnen merken aan het geen dat de auto slecht trekt met een koude motor (op benzine). Dan werkt de lambda sensor namelijk nog niet. Ik weet alleen niet in welke mate een onjuiste basisafstelling van invloed is op het rijden op LPG. Maar zo kun je even controleren of alles goed werkt.
Vandaar even checken wat de CO waarde is zonder lambda sensor. Als het CO dan niet in de buurt komt van de 0,5 % zul je hem even moeten bijstellen. Als dat zo is zal hoogstwaarschijnlijk het voltage op pin 2 en 3 ook niet in de buurt komen van de 5,9 a 6,1 volt.
Percentages-voltages X11 diagnose stekker.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door
MG1 op 28 aug 2013, 21:21, in totaal 1 keer bewerkt.