hallo,
mag ik even over de olie wat zeggen, het heeft niets met dit topic te maken maar misschien heeft iemand er iets aan.
MB die zegt dat voor onze motoren 20W 50 gebruikt kan/moet worden en als ik op de verschillende olie sites kijk dan zeggen die (voor mijn 300SD) allemaal 20W50 met een verversings interval van 7500 km en bij zware belasting zelfs verversen na 3000 km geloof ik.
nou is de motor van mijn 300SD ergens in de jaren 60 ontstaan eerst als vier cilinder en later halverwege de jaren 70 als vijf cilinder, je kan mij niet wijs maken dat voor dat oude spul moderne olie goed is.
ik heb mijn motor gereviseerd en heb er toen Kendall 10W 40 is gegooid, nog een mening van mij omdat ik geloof dat Kendall een van de beste olieen is die er te krijgen is.
mijn motor heeft altijd olie gelekt (niet extreem maar net iets meer als zweten) en daar kan ik niet tegen,het is geen gezicht die olie op straat onder een Mercedes,het tenslotte geen englse wagen
.
dus na een paar jaar die 10W40 er in gedaan te hebben heb ik de classic olie van MB er in gedaan in mijn geval SAE 50(wat wel aan de dikke kant is)en het is een olie waar weinig dope's in zitten, en dat moeten wij met die oude motoren juist niet hebben die maken alle vuil los en daar kunnen lekage's uit voorkomen.
het belangrijkste volgens mij is dat we olie gebruiken die dus weinig vuil oplossen want het vuil (roet in mijn geval) dat zorgt ook voor afdichting van de motor.
dit was even mijn olie verhaal nu weer on topic.
Gr. John Prins
Gr. John Prins