door MB-EDE » 09 okt 2013, 16:23
Ja de LMM rubber zit netjes dicht, we hebben de LMM er laatst nog af gehad om deze te controleren.
Gister waren we bij iemand die wat Ecu's heeft liggen, 20KM verderop. Onderweg niets aan de hand, tot we er bijna waren, uitval onder het rijden starten en weer verder rijden (tot 3x toe). De laatste paar 100 meter ging het helemaal mis, bijna niet meer starten en als de auto wel startte, moest ik hem zeker boven de 2000 toeren houden om uitval te voorkomen. Niet zo lekker voor de automaatbak dus.
Aangekomen dook hij gelijk onder de motorkap, auto starten en aanhouden. Eén los van de luchtschuif, geen reactie (zoals ik ook al wist). Stekker van de LMM los en ook geen reactie, auto bleef hetzelfde lopen.
Dan zegt-ie ineens, hé, je katalysator, zit verstopt. Ik zeg hoezo? Ruik maar, vieze zwavellucht. En inderdaad, ik ruik het ook, en die vriend van mij zegt, helemaal niet aan gedacht, maar je katalysator kan inderdaad wel eens dicht zitten, en de motor kan de druk dan niet kwijt.
Nu heb ik helemaal niet zoveel verstand van dat katalysator gebeuren, maar kan dit kloppen? En wat kan ik nu het beste doen om dit te testen?
Hij zegt dat ik het beste de stekker van de lambda sonde kan verwijderen om te kijken hoe de motor daar op reageert, reageert de motor hier goed op, dan een nieuwe stekker erop.
Maakt dit geen verschil, dan de pijp vóór de katalysator loskoppelen, reageert de motor hier goed op zit de katalysator dus inderdaad verstopt.
Iemand een idee en klopt deze manier van controleren?